شناسهٔ خبر: 35346614 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تفاهم‌نامه‌های طرح معین اقتصادی را باید رئیس شورای روستا امضاء کند

رئیس شورای شهرستان مشهد گفت: نمی‌شود تصمیماتی برای روستاهای ما بگیرند که در آن نمایندگان شوراها حضور نداشته باشند، تفاهم‌نامه‌های طرح معین اقتصادی را باید رئیس شورای روستا امضاء کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهرستان مشهد عصر امروز با موضوع بررسی و ترسیم وضع فعلی بخش‌های سه‌گانه، بررسی آیین‌نامه کارگروه مدیریت بحران شورای اسلامی شهرستان مشهد، اصلاحیه آیین‌نامه داخلی شورا و تغییر در چارت تشکیلاتی شورا در تالار شهر مشهد برگزار شد.

 تفاهم‌نامه‌های طرح معین اقتصادی را باید رئیس شورای روستا امضاء کند

رئیس شورای شهرستان مشهد در این جلسه گفت: اگر شوراهای روستا را درست تشکیل دهیم و جایگزین نظام کدخدامحوری شوند، باید به همان میزان برای نظام جمهوری اسلامی کارآمدی و کارکرد داشته باشند.

شهناز رمارم بیان کرد: باید شوراهای روستا آسیب‌شناسی کنیم، چرا که قبل از اینکه درگیر سیاست‌گذاری برای روستا شوند و قوانین و مقررات روستایی را تعریف و مصوب کنند، درگیر کارهای خارج از قانون و کارهای فرعی شدند و این باعث شده است که دهیاران ما به‌جای اینکه عضو اجرایی زیرنظر شورا باشند، بیشتر نقش جابه‌جایی و انعقاد برخی تفاهم‌نامه‌های مالکیت و ملکی شدند و گاهی برخی از شوراهای ما حاشیه‌هایی دارند که گرفتاری‌هایی را سبب شده است و در عرصه نظام شورایی خلل ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر اهمیت لازم را به شوراهای روستایی بدهیم، بهترین حلقه‌های واسط بین تصمیم‌گیران ارشد نظام با مردم می‌شود و تنها از طریق شوراهای روستا امکان‌پذیر است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد افزود: شوراها را دربیابیم و به‌تناسب آن به شوراهای بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها اهمیت دهیم.

رمارم خاطرنشان کرد: بنابراین نظام شورایی اگر می‌خواهد ارتقاء پیدا کند و به جایگاه اصلی خود بازگردد، طبق قوانین مصوب نظام جمهوری اسلامی راهکار اولیه این است که ابتدا به شورای روستا توجه شود و مردم را دورافتاده‌ترین نقاط کشور دریابیم، تا از ناچاری مهاجرت نکنند و در شهرها حاشیه‌نشین نشوند، چرا که حاشیه‌نشینی که تبعات گسترده‌ای بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: بودجه‌هایی که امروزه برای رفع حاشیه‌نشینی خرج می‌شود، اگر همان ابتدا برای آبادانی روستاها و توسعه متوازن روستا خرج می‌شد، شاید نیازی نبود که بعدها بودجه‌های چند برابر خرج شود تا مردم حاشیه‌ شهر را توانمند کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد ادامه داد: امروز اگر مردم روستا را توانمند کردیم و ماندگاری‌شان در روستا زیاد شد، شاید مهاجرت معکوس شکل بگیرد، ما اگر حاشیه شهری را تبدیل به متن کنیم، دوباره حاشیه‌ای در حاشیه ایجاد می‌شود چون سرمنشاء را که روستاها هستند، فراموش کرده‌ایم.

رمارم عنوان کرد: نخستین حلقه دسترسی مردم نماینده‌هایشان در شوراهای شهر، روستا و نمایندگان مجلس است، اگر به نمایندگان مردم بها دادیم در واقع به مردم بها داده‌ایم و اگر جلسه‌ای در این شهر برگزار می‌شود، بدون حضور نمایندگان مردم، آن جلسه چقدر می‌تواند مشروعیت داشته باشد؟ هفته گذشته در شهرستان مشهد برای آب هفتاد روستای مرکزی بدون حضور نمایندگان مردم روستاها تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی افزود: اگر می‌خواهید تصمیم‌گیری‌های کلان اجرایی شود و مردم نفع ببرند، باید نمایندگان مردم را در این تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنید و من از همین تریبون از رسانه‌ها می‌خواهم که از مدیران استانی و کشوری بخواهیم که اگر تصمیمی برای روستاها می‌گیرند حتما نمایندگان روستاها و شهرها را دخیل کنند و به آن‌ها به‌عنوان بازوهای اجرایی شدن تصمیمات خود اهمیت دهند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد خطاب به بخشداران سه بخش مرکزی، رضویه و احمدآباد گفت: نمی‌شود تصمیماتی برای روستاهای ما بگیرند که در آن نمایندگان شوراها حضور نداشته باشند، تفاهم‌نامه‌های طرح معین اقتصادی را باید رئیس شورای روستا امضاء کند.

رمارم با اشاره به اینکه شوراهای روستایی مهم‌ترین رکن نهادهای مردمی هستند، ادامه داد: رئیس شورا می‌تواند قوانینی مصوب کند که تسهیلگر باشد و شما به شورای روستا بها می‌دهید و شورا می‌تواند برای رسیدن به اهداف تفاهم‌نامه‌ها، بازوی اجرایی قوی باشد.

سهم روستا را از درآمد شهری لحاظ کنید

بخشدار مرکزی شهرستان مشهد نیز در این جلسه گفت: بخش مرکزی مشهد 6 دهستان دارد که سه دهستان توس و تبادکان و کنه بیست در حوزه حریم شهر مشهد قرار دارد، 196 روستای بالای 20 خانوار و 150 روستای زیر 20 خانوار داریم، 34 روستای ما چسبیده به شهر است و ۱۰۹ روستا در حریم شهر مشهد هستند.

ابوطالب سرابیان بیان کرد: ۶۰۳ عضو شورا در بخش مرکزی داریم که ۱۴۶ روستای شورای سه نفره و ۳۳ روستا شورای پنج نفره دارند، همچنین ۱۸۵ دهیار داریم که 30 درصد آن‌ها خانم هستند.

وی ادامه داد: دو شرکت تعاونی شرق و غرب بخش مرکزی را داریم که سه دهستان را پوشش می‌دهند و اصل را بر رفاقت همراه با رقابت گذاشتیم، اولویت ما مشکلات مردم است و ۲۱ روستای ما فاقد شورا هستند که شورای بخش آن‌ها را هدایت می‌کرد و کارشان معطل مانده و مصوبات مانده است.

بخشدار مرکزی شهرستان مشهد افزود: اولویت‌های بخش مرکزی اهتمام به نظر شوراها است که بدون توجه و عنایات مردم این توفیق حاصل نمی‌شود، ما از نظر فرهنگی شاهد اختلافات در شوراها هستیم و این یک اشکال است، باید روی آن کار کنیم، خرد جمعی وقتی تصمیم می‌گیرد همه باید خروجی شورا را بپذیرند.

سرابیان با اشاره به اینکه بحران آب را پشت سر گذاشتیم، ادامه داد: مشکلات بخش مرکزی بحث اشتغال و ساخت‌وسازهای بی‌رویه و ویلاهایی که در بخش مرکزی بیداد می‌کند و مشکل کمبود آب که اگر تدبیر بخشدار نبود، قائله‌های سنگین‌تری داشتیم، در بخش مرکزی دو مورد راهبندان داشتیم که اگر به موقع اقدام نمی‌کردیم قطعا یک مسئله ملی می‌شد. 
 
وی بیان کرد: برداشت‌های غیرقانونی و چاه‌های غیرمجاز و آب دزدی در بخش مرکزی صورت می‌گیرد که عزم جدی باید صورت گیرد و برای گذر از مشکلات و منافع شخصی، گروهی و فامیلی را در روستا باید ندیده بگیریم و این‌ها چیزهایی است که در روستا مشاهده می‌شود.

بخشدار مرکزی شهرستان مشهد خطاب به رمارم ادامه داد: از شما خواهش می‌کنیم بحث سهم روستا از درآمد شهری را لحاظ کنید، آنگونه که قانون لحاظ کرده است.

سرابیان عنوان کرد: اولویت بحث مردم‌داری در رأس برنامه‌ها و تکریم مردم است، خط مقدم پشتیبانی با مردم است و بدون همراهی مردم توفیقی حاصل نمی‌شود.

کمترین میزان بیکاری را در بخش احمدآباد داریم

در ادامه این جلسه بخشدار احمدآباد گفت: بخش احمدآباد 600 کیلومتر مربع از مجاور مشهد تا 40 کیلومتری تربت حیدریه ادامه دارد و این پهنه وسیع با امکاناتی که به آن اختصاص داده شده است، برابری نمی‌کند، این بخش دو شهرک صنعتی فعال بالغ بر 10 هزار جمعیت فعال کارگری دارد و کمترین میزان بیکاری را در آن داریم و تعداد جمعیت بیکار در آن صفر است.

حمید مرادخواه افزود: این بخش به لحاظ اقتصادی جاذبه‌های خاص خود را دارد، از اهداف بلند شهرداری مشهد بحث طولانی کردن مدت اقامت زائر در مشهد است که این اتفاق می‌تواند با برنامه‌های ما در حوزه احمدآباد رقم بخورد، رباط‌های تاریخی شریف‌آباد را داریم که تفاهم‌نامه اقتصادی بسته شده است و امیدواریم قبل از عید شاهد بهره‌برداری یکی از آن‌ها که اشتغال خوبی را ایجاد می‌کنیم باشیم.

وی ادامه داد: قطب فرهنگی دیگری که ما داریم ده‌سرخ است که ظرفیت بالایی دارد و آخر هفته حدود 200 ماشین زائربه آن مراجعه می‌کنند.

بخشدار احمدآباد افزود: در حوزه بعدی مرکز فلات قاره در رباط سفید بیش از یک هزار و ۸۰۰ سال قدمت دارد و امیدواریم میراث فرهنگی ورود پیدا کند تا جاذبه‌ها در رباط سفید احیا شود.

مرادخواه تشریح کرد: در حوزه فرهنگی بخش احمدآباد بی‌نظیر است، یک هفته قبل از محرم در پیوه‌ژن مراسم خیمه‌پوشان داریم که تا 28 صفر ادامه دارد، همچنین مراسمات خاص دیگری نیز دارد که در فهرست آثار ملی ثبت شده شد. 

وی اظهار کرد: به دلیل مجاورت با مشهد مجتمع‌های خدماتی رفاهی را تقویت می‌کنیم و خدمات می‌دهیم که در این زمینه نیاز است اتاق اصناف مشهد نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

بخشدار احمدآباد ادامه داد: دهگردشی‌ها ادامه دارد و قبل از اینکه مردم به سراغ ما بیابند ما به سراغ آن‌ها می‌رویم و مشکل را در خود روستا به‌صورت میدانی حل کنیم.

سازمان آب و فاصلاب روستایی را تقویت کنیم 

بخشدار بخش رضویه نیز گفت: در بخش رضویه با 3 هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع مساحت و 60 هزار نفر جمعیت، افزایش چشمگیر جمعیت را داریم، سه دهستان آبروان، میامی و پایین ولایت را داریم که میامی 21 روستا دارد، پایین ولایت 25 روستا و آبروان 24 روستا دارد.

قاسم‌علی طالبی افزود: در بخش ما یک ناهمگونی وجود دارد و سه دهستان با سه ویژگی متفاوت داریم، به‌جز شهر رضویه بقیه دهستان‌ها کاملا روستایی است و مشکلاتی را دارد.

وی با بیان اینکه مناطق وسیع و کوه‌ها در رضویه فرصت خوبی برای پرورش دام ایجاد کرده است، ادامه داد: اقتصاد بخش رضویه بیشتر بر دامداری است، بیش از ۲۰۰ هزار رأس گوسفند و گاوداری داریم، روستاهایی داریم که ۱۸هزار رأس گوسفند دارند.

 بخشدار بخش رضویه تشریح کرد: از نظر کشاورزی دشت رضویه از نظر منابع آبی ۴۶۴ حلقه چاه، رشته قنات و چاه‌های نیمه عمیق دارد که فرصت خوبی برای کشت و زرع است.

طالبی عنوان کرد: مزرعه نمونه آستان قدس حدود 2 هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی باغی و زراعی دارد و بیشتر بحث الگودهی است، مرکز اصلاح نژاد شمال شرق کشور را داریم که یک مرکز خاص در رضویه است.

وی ادامه داد: در بخش صنعت، چرم شهر 50 واحد فعال دارد و برخی برندهای چرم‌شهر مشهور است که برای شهرستان مشهد یک سوغات خوب محسوب می‌شوند، همچنین بزرگترین شهرک صنعتی در شمال شرق کشور با ۴ هزار هکتار در بخش رضویه ساخته شده است.

بخشدار بخش رضویه بیان کرد: از شورای شهرستان انتظار داریم برای حل مشکلات کمک کنند، در سه بخش مشکل آب وجود دارد و الگوی مصرف آب برای روستاها از چیزی که تعریف شده کمتر است، درخواست تقویت سازمان آب و فاصلاب روستایی را داریم.

طالبی گفت: مشکل دوم بحث راه‌ها است، در بخش رضویه ۹روستا بالای 50 خانوار راه خاکی دارند و هر کیلومتر یک میلیارد تومان هزینه دارد که شورای شهرستان می‌تواند دست ما را بگیرد و کمک کند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم کار میان‌مدت کنیم باید تأمین اعتبارات را انجام دهیم، اما اگر اراده بر حل اساسی مشکلات باشد، واقعیت این است که وقتی توزیع اعتبار می‌شود نمی‌گویند مشهد 50 درصد از جمعیت استان را دارد، پس 50 درصد از اعتبارات برای شما، این رویه باید اصلاح شود.

در ادامه مصطفی کیانی مشاور ریاست جمعیت هلال احمر شهرستان مشهد به قرائت آیین‌نامه کارگروه مدیریت بحران پرداخت.

 گفتنی است؛ در این جلسه چارت تشکیلاتی شورای اسلامی شهرستان مشهد و آیین‌نامه کارگروه بحران به تصویب رسید.

انتهای پیام/ 70051

نظر شما