شناسهٔ خبر: 35345968 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با استفاده از تکنولوژی‌های جدید؛

تناسب اندام و سلامتی خود را به گجت‌های پوشیدنی بسپارید

دستگاه‌های فناورانه جدید علائم حیاتی را نه تنها برای نظارت بر تناسب اندام بلکه برای جلوگیری از مشکلات سلامتی رایج مثل نارسایی قلبی، فشارخون، مشکلات ناشی از استرس و ... بصورت غیرتهاجمی می‌سنجد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو؛ دستگاه‌های فناورانه جدید علائم حیاتی را نه تنها برای نظارت بر تناسب اندام بلکه برای جلوگیری از مشکلات سلامتی رایج مثل نارسایی قلبی، فشارخون، مشکلات ناشی از استرس و ... بصورت غیرتهاجمی می‌سنجد. این دستگاه‌های پوشیدنی براساس مکانیسم ردیابی نوری هستند و یک رویکرد ارزشمند برای گزارش عملکرد درون بدن بوده و در سال‌های اخیرنفوذ بزرگی در بازار مصرف داشته است.

فناوری‌های کنونی به علت غیرمنعطف بودن دقت مطلوب را ندارند و فقط می‌توانند بر تعداد محدودی از نشانه‌های حیاتی نظارت کنند. برای رفع این مشکل، با سنسور‌های نوری قابل تنظیم که بتوانند مجموعه وسیع تری از علائم حیاتی را اندازه بگیرد، آرزوی کاربران است.

طبق آخرین مطالعات، محققان نوع جدیدی از دستگاه‌های منعطف و شفاف را ارائه کرده اند. این دستگاه روی پوست قرار می‌گیرد و می‌تواند مکررا و درست علائم حیاتی چندگانه انسان را اندازه بگیرد. این دستگاه می‌تواند ضربان قلب، میزان تنفس، پالس اکسیژن رسانی خون و میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را اندازه گیری کند. درحالیکه دستگاه پارامتر‌های مختلف را اندازه گیری می‌کند نتایج در موبایل که با بلوتوث به دستگاه متصل است، ذخیره می‌شود. علاوه بر این دستگاه می‌تواند بدون باتری و از طریق تلفن شارژ شده و کار کند.

دکتر امره اوزان گفت: برای ما خیلی مهم بود که طیف گسترده‌ای از کاربرد‌های بالقوه فناوری پیشرفته سنسور‌های نوری را با ایجاد نمونه‌های مختلف مثل دستبند شفاف و منعطف، چسب زخم‌هایی که به موبایل وصل می‌شوند و چسب‌های ناظر فرابنفش هنگام قرار گرفتن در معرض نور، نشان بدهیم. این نمونه‌ها ثابت کردند که به دلیل همین ویژگی‌های خاص کار آمد هستند.

دستنبد طوری ساخته شده که روی سطح پوست قرار می‌گیرد و مکررا در طی فعالیت اندازه گیری‌های مختلف انجام میدهد. دستبند در خود سنسور‌های نوری منعطفی را جا داده که بتوانند بصورت نوری تغییر در حجم رگ‌های خونی براساس سیکل قلبی را ثبت کند و نشانه‌های حیاتی مختلف مثل ضربان قلب، میزان تنفس و پالس اکسیژن رسانی خون را اندازه بگیرد.

ثانیا، دانشمندان ارائه داده اند چسبی که به صفحه موبایل متصل می‌شود و وقتی یک انگشت روی صفحه بگذارید فورا علائم حیاتی را اندازه گیری می‌کند. ویژگی خاص این نمونه این است که از نور اتاق استفاده می‌کند، کم مصرف است وبنابراین امکان نظارت مستمر با این چسب‌ها را در طولانی مدت فراهم می‌کند.

فناوری پیشرفته سنجش نور ICFO (موسسه دانش‌های فوتونیک- اسپانیا) از دو نوع نانو ماده استفاده کرده است: گرافن، انعطاف و شفافیت بالا که از لایه‌های ضخیم یک اتم کربن ساخته شده به همراه لایه جذب نور درست شده از نقاط کوانتومی. این فناوری به طراحی پوشیدنی‌ها آزادی می‌بخشد و دستگاه‌های مبتنی بر گرافن-کوانتوم را به یک بستر قوی برای توسعه دهندگان محصول تبدیل می‌کند.

محققان یک سیستم قابل انعطاف پوشیدنی که براساس سنجش نور گرافن ساخته شده است، توسعه داده اند. نکته مهم انتخاب بهترین مواد انعطاف پذیر و سخت دنیاست. از مزایای منحصر به فرد اجزای انعطاف پذیر برای سنجش علائم حیاتی استفاده کرده اند و آن‌را با سخت افزار‌های کوچک معمولی با عملکرد بالا ترکیب کرده‌اند.

در نهایت محققان قادرند تا دامنه وسیعی از طول موج را با فناوری گسترش دهند و عملکرد نمونه اولیه را فراتر از محدوده مرئی ببرند. با استفاده از همان فناوری اصلی آن‌ها یک چسب فرابنفش منعطف ساخته اند که قادر است هم نیرو و هم داده را منتقل کند و بدون باتری شاخص فرابنفش محیط را بسنجد. این چسب کم مصرف است و یک سیستم قوی تشخیص فرابنفش دارد که می‌تواند به پوست یا لباس متصل شود. این چسب میزان اشعه خورشید را اندازه میگیرد و درباره هرگونه مواجه بیش از حد هشدارمی دهد.

پرفسور فرانک کوپنز از ICFO گفت: «ما درباره آینده این فناوری هیجان زده ایم. هدف ما ادغام نقاط گرافنی- کوانتومی به مدار‌های کاملا انعطاف پذیر پوشیدنی برای بهبود شکل، دوام و عملکرد است. نتایج نشان می‌هد که این بستر پوشیدنی با فرآیند‌های تولید سازگار است و تولید انبوه دستگاه‌های کم هزینه در آینده‌ای نزدیک در دسترس است.
 

نظر شما