شناسهٔ خبر: 35344174 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خطاب به دستگاه‌های اجرایی

تسريع در سنددار کردن املاک به صورت کاداستر

رئیس سازمان ثبت اسناد: دستگاه‌های اجرایی هر چه سریعتر املاک را به صورت کاداستر سنددار کنند

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ذبیح الله خداییان در جمع خبرنگاران درباره لغو دستور موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فرایند مصاحبه پذیرفته شدگان آزمون سردفتری افزود: ما اختبار کسانی را که در آزمون کتبی قبول شدند را داریم، آزمون شفاهی را انجام می‌دهیم و در این رابطه هیئت‌هایی به استان‌ها اعزام شدند، اختبار تعداد زیادی انجام شده است و بقیه نیز به ترتیب انجام می‌شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه موقع این افراد مشغول به کار خواهند شد، گفت: دوستان ما منطقه به منطقه اختبار را انجام می‌دهند و در اسرع وقت این کار تمام خواهد شد.
خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق قانون مهلتی به دستگاه‌های اجرایی برای سند دار کردن و تثبیت مالکیت‌ها برای جلوگیری از زمین خواری داده شده بود، آیا اقدام و مذاکره‌ای با دستگاه‌های اجرایی در این رابطه صورت گرفته است، تصریح کرد: ما با تک تک سازمان‌هایی که باید به موجب قانون جامع حدنگاری نقشه املاکشان را تحویل دهند صحبت و پیگیری کردیم، آن‌ها بعضا معذوریت‌هایی همچون کمبود اعتبار دارند، ولی باید این موضوع را در اولویت اصلی قرار دهند که هر چه سریعتر املاک را به صورت کاداستر سنددار کنند.
وی ادامه داد: قانون در این زمینه مهلت ۵ ساله تعیین کرده است که تقریبا این ۵ سال رو به اتمام است، اما به لحاظ کمبود اعتبار متاسفانه طرح کاداستر به طور کامل اجرا نشد.
کاداستر­ مجموعه‌ای از اطلاعات دقیق و­به روز­ از اراضی­ است که محدوده‌های مالکیت اشخاص را­ به همراه اطلاعات حقوقی مرتبط با هر ملک ­را به ما می‌دهد. ­در واقع کاداستر ابزاری است که با ارایه اطلاعات دقیق و به روز در قالب کروکی‌های مشخص از عرصه و اعیان املاک کمک خواهد کرد تا بتوان­ به وسیله آن قلمرو و موقعیت و نیز ارزش مالکیت افراد را مشخص کرد.
خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطرح شده در شمال کشور خارجی‌ها اقدام به خریداری زمین می‌کنند آیا به موجب قانون سند رسمی به نام آن‌ها صادر می‌شود اضافه کرد: طبق قانون مدنی افرادی که تبعه ایران نباشند حق خرید اموال غیرمنقول را ندارند بنابراین اگر کسی هم اموالی همچون زمین و مسکن خریده باشد به او سند رسمی داده نمی‌شود. ممکن است معامله با سند عادی باشد که بار‌ها تاکید کرده ایم که باید مجلس و دولت جهت اعتبار اسناد رسمی با ما همراهی کنند.
وی تصریح کرد: ممکن است حتی افراد خارجی زمینی را به صورت عادی بخرند و ما خبر نداشته باشیم بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از این کار این است که هرگونه نقل و انتقال با سند رسمی باشد.
­

نظر شما