شناسهٔ خبر: 3532263 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

تنها فیلم جشنواره فجر با محوریت امام زمان

مشرق نیوز

حامد جعفری تهیه کننده فیلم با اشاره به این نکته که نسخه نهایی فیلم را تا پایان سال آماده می کنند گفت: تلاش می کنیم اکران لبنان و ایران فیلم همزمان صورت گیرد. می توانیم برنامه اکران فیلم در لبنان را پیش بینی کنیم اما شورای صنفی نمایش را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم.

صاحب‌خبر -
 داستان انیمیشن شاهزاده روم به کارگردانی هادی محمدیان درباره زندگی مادر گرامی امام عصر (عج) است. این انیمیشن بی شک به لحاظ محتوا مورد توجه است و اولین فیلم خواهد بود که این بانوی بزرگ را که از نوادگان قیصر روم است و از سوی مادر از نوادگان شمعون یکی از یاران حضرت عیسی (ع) به تصویر کشیده است. در این فیلم سازندگان تلاش کردند سرنوشت این شخصیت کم‌تر شناخته شده را براساس مستند تاریخی که وجود داشته به تصویر بکشند. آغاز فیلم با پیامی الهی یک فرشته که در کالبد پروانه تصویر شدیه است ملیکا است. در این فیلم تلاش شده تا علاوه بر توجه به عناصر جذاب برای جذب مخاطب کودک و نوجوان داستان را به گونه ای روایت کند که مخاطب بزرگسال را نیز در بر بگیرد. گفت وگویی با حامد جعفری (تهیه کننده) و مهدی پاکدل (مدیر تولید) به بهانه اکران فیلم در جشنواره فیلم فجر ترتیب دادیم که از نظرتان می گذرد.

چگونه به فکر ساخت اثری درباره مادر گرامی حضرت ولیعصر (عج) افتادید و چرا تصمیم گرفتید آن را با تکنیک انیمیشن به تصویر بکشید؟

جعفری: در ابتدا گروهی از لبنان برای ساخت و تولید انیمیشن در ارتباط با ولادت امام عصر (عج) به ما سفارش دادند. که کار را ساختیم و تحویل دادیم اما در میانه راه قصد کردیم کاری با موضوع مادر امام عصر (عج) بسازیم. وقتی کار را به گروه سفارش داده تحویل دادیم تحقیقات این کار را آغاز کرده بودیم و اواخر دی ماه نگارش فیلمنامه توسط آقای محمدیان آغاز شد. در تمام این مدت ما از حضور مشاورانی چون دکتر رجبی دوانی، حاج آقا ودود و آقای مطهری نیا و دیگر دوستان بهره مند شدیم. تلاش ما از ابتدا این بود که کار را به سرانجام برسانیم تا به جشنواره فیلم فجر برسد.

در این کار پس از فیلمبرداری تلاش کردیم تا در مرحله پست پروداکشن از عوامل حرفه ای سینما استفاده کنیم تا به لحاظ کیفی کار در حد استانداردهای سینمایی انجام شود. حسن ایوبی تدوین کار را برعهده گرفت و  ناصر طهماسب مدیریت دوبلاژ فیلم را قبول کرد. صداگذاری فیلم توسط  حسین مهدوی انجام شد. پروسه حضور ایشان سر فیلم جالب است. ایشان  سر فیلم محمد (ص) بودند که از ایشان خواستیم در این کار باما همکاری کنند. ایشان در زمان استراحت و فراغت از پروژه با ما همراه شدند.
براساس مستندات تاریخی فیلم را ساختیم/ موضوع فیلم بین ادیانی است

معمولاً در کارهای مذهبی به دلیل حساسیت هایی که وجود دارد  با نقدهایی مواجه می شود، چقدر از مستندات تاریخی در ساخت فیلم استفاده کردید؟

جعفری: «شاهزاده روم» یک ملودرام تاریخی است . شخصیت برجسته اثر نرجس خاتون مادر ولی عصر است که با نام بانو ملیکا شناخته می شد و از نوادگان قیصر روم بود و از سوی مادر، نوه «شمعون» از یاران مخصوص حضرت عیسی (ع) است . بخش هایی که مربوط به زندگی ایشان بود مستندات تاریخی بسیاری داشت که از آن بهره بردیم . نکته دیگری که باید یادآور شوم این کار مذهبی صرف نیست و به موضوع بین ادیانی اشاره دارد زیرا نرجس خاتون از نوادگان یاران مخصوص حضرت عیسی است و به مسیحیت نیز در فیلم اشاره شده است و بخش مهمی از داستان در روم  دنبال می کنیم و در بخش های از اثر به واسطه حضور بانو ملیکا اسخف اعظم  راجع به انجیل صحبت می کند .

اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم بخش هایی که مربوط به بانو ملیکا  است به مُر تاریخ و براساس مستند عمل کردیم  البته یک تعداد شخصیت به داستان اضافه کردیم و به دلیل انیمیشن بودن کار ترجیح دادیم با مخاطب کودک هم ارتباط برقرار کنیم و به همین خاطر از خفاش و پروانه استفاده کردیم که بخش هایی از داستان این حیوانات را می بینیم . اما در بخش هایی که داستان در سامرا و بغداد می گذرد و در کل آنچه که منصوب به حضرات معصومین است براساس تاریخ روایت شده است

متاسفانه انیمیشن در کشور ما مورد توجه قرار نمی گیرد چقدر فکر می کنید این اثر مورد توجه قرار گیرد و اکران عمومی شود؟

جعفری: ما تلاش کردیم فیلم همه استانداردهای بین المللی را داشته باشد و هیات انتخاب بخش مسابقه فیلم را مستحق حضور در بخش مسابقه سینمای ایران دانست اما به دلیل انیمیشن بودن آن ترجیح دادند که مستقلاً مورد ارزیابی قرار گیرد و از آن تقدیر شود البته تا چه حد اتفاق بیاید را ما نمی دانیم . بخشی از حمایت ها باید توسط  مردم و بخشی توسط مسئولین صورت گیرد. بخشی که به ما باز می‌گردد تلاش شده بهترین کار تصویری انیمیشن را ارایه دهیم.

نگاه مسئولین درباره هنر صنعت انیمیشن باید به گونه ای باشد که این هنر صنعت شکوفا شود، ما دانش فنی را داریم ممکن است به لحاظ سخت افزار کم داشته باشیم که باید بیشتر به آن توجه کرد. البته تصمیم امسال جشنواره درباره بررسی فیلم انمیشین به صورت مستقل ارزنده است و یک اتفاق مبارک باید قلمداد شود. همین گونه پیش برویم و به این هنر صنعت توجه شود حتما شاهد شکوفایی آن در کشور خواهیم بود.

اکران همزمان در لبنان/ شورای صنفی نمایش را نمی توان پیش بینی کرد

برای نمایش آن در سینماهای وارایه به جشنواره های خارجی اقدام می کنید؟

جعفری: تلاش می کنیم اکران لبنان و ایران فیلم همزمان صورت گیرد. می توانیم برنامه اکران فیلم در لبنان را پیش بینی کنیم اما  شورای صنفی نمایش را نمی توانیم پیش بینی کنیم توقع ام این است که یک اثر انیمیشن که زحمت زیادی برای تولید آن وجود دارد در شرایط مناسب اکران شود تا مورد توجه مخاطب قرار گیرد.

درباره حضور در جشنواره های خارجی باید بگویم، شرکت هایی پیشنهاد دادند کار را در جشنواره کن و برلین ارایه دهند که قبول نکردیم. تصمیم داریم  اشکالاتی که وجود دارد را تا پایان امسال برطرف کنیم و به جشنواره و بازار انسی و کن بفرستیم . از کشور فرانسه فیلم را برای نمایش خواستند که هنوز اقدامی نکردیم . اگر هزینه ها اجازه بدهد قصد داریم در جشنواره های مختلف شرکت کنیم.  

فیلم در بخش خصوصی ساخته شد وامدار کسی نیستیم

حمایتی در ساخت فیلم صورت گرفته است؟ بودجه فیلم چه میزان است؟

جعفری: هزینه 14 ما کار برروی پروژه 2 میلیارد تومان است جالب است بدانید سراغ هر ارگان و نهادی رفتیم از کار حمایت نکرد و یکی از ارگان ها پیشنهاد وام 100 میلیونی به ما داد. اما هزینه فیلم کاملاً مردمی بود و کمک مردم از یک سکه بود تا رقم های بالاتر و   کار کاملا خصوصی تولید شد و وامدار کسی نیستیم.

معمولاً کارهای انیمیشن نیاز به تولید گسترده دارد.

پاکدل: همین طور است ما از گروهی از انیمیت ها در این کار بهره بردیم که دو گروه را تشکیل دادند و 35 انیمیت در این کار مشغول بودند . در طول کار 120 نیرو انسانی با همراه بودند اما گروهی که از ابتدا تا انتهای فیلم ما را همراهی کردند 35 نفر بودند.

از تکنیک موشن کپچر هم در این کار استفاده کردید؟

در فیلم قبلی که کار کردیم «نه وبیست دقیقه در بوشهر» از این تکنیک استفاده کردیم که تجربه خوبی نبود وجواب لازم را نگرفتیم به همین دلیل تلاش کردیم در این فیلم برای به حرکت درآوردن کاراکترها به صورت دستی عمل کردیم  که زیبایی آن در کار به وضوح دیده می شود. شاید اگر بخواهیم مثال قابل لمسی بزنیم . بتوانیم بگوییم استفاده از موشن کپچر مثل فرش ماشینی و کار دستی هم مانند فرش دستباف است.  ما سعی کردیم بهترین حالت را با کار سخت در فیلم ارایه دهیم تا کار فاخر و در خور توجهی صورت گیرد.

فکر می کنم فیلم در بخش هایی نیاز به رندرینگ دارد؟

پردازش کار را در چهار مکان مختلف از جمله دفتر خودمان، دانشگاه شریف، مرکز رقومی و سازمان اوج و صبا کار کردیم و بیش از 200 کیس درگیر کارما بودند . دو ماه برای پردازش فرصت داشتیم  جاهایی دستگاه کم می آورد زیرا اطلاعات ما کوالیتی بالا بود. ما تلاش کردیم از همه توان برای ارایه هرچه بهتر کار استفاده کنیم  اما در بخش هایی با سمبل پایین رندر شده که هم اینک در حال اصلاح نسخه و آماده سازی آن برای اکران هستیم. آقای محمدیان در ارایه تصویر بسیار دقت داشت و در برخی از تصاویر ما 100 کاراکتر را در صحنه داریم  تا حس طبیعی به مخاطب القا شود. به عقیده من وقتی کار دیده شود برای تماشاگر دلنشین خواهد بود.


نظر شما