شناسهٔ خبر: 35301422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

پناهیان: رئیس‌جمهور هم علیه دوقطبی‌سازی سخن می‌گوید هم خود، دوقطبی‌ ایجاد می‌کند

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: از رئیس‌جمهور عجیب بود که در یک سخنرانی، هم علیه دوقطبی‌سازی سخن می‌گوید هم یک دوقطبی را برای انتخابات آتی ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

حجّت‌الاسلام علیرضا پناهیان، رئیس حوزه علمیه دارالحکمه در سخنانی با موضوع مقدمات شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام که پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران در دانشگاه تهران ایراد کرد، گفت: چقدر خوب است که در ذکر مصیبت‌های اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام از ریشه‌های شکل‌گیری این مظلومیت هم سخن به میان می‌آید.

وی با بیان اینکه نباید به اجمال از کنار ریشه‌های شکل‌گیری این مظلومیت عبور کرد و باید به تفصیل درباره آن‌ها سخن گفت، اظهار داشت: نباید به ابراز تعجّب از این فاجعه بسنده کرد و گفت که چطور هنوز نیم قرن سپری نشده، فرزند پیغمبر را به شهادت می‌رسانند.

پناهیان ادامه داد: امیدواریم یک زمانی برسد که اعتراض مردم ما فقط به قاتلین و حتی «خاذلین»؛ یعنی کسانی که امام حسین را یاری نکردند، محدود نشود و اعتراض خود را گسترش بدهند به ریشه‌های شکل‌گیری واقعه کربلا.

وی یکی از اوّلین ریشه‌های شکل‌گیری واقعه کربلا را ایجاد جریان نفاق در زمان پیامبر دانست و گفت: شکل‌گیری جریان نفاق در زمان پیامبر(ص) باعث نزول سوره منافقین شد. اینکه خوب است در نماز جمعه سوره منافقین خوانده شود، به‌ این معنا نیست که این یک وردی است که خواندنش مستحب است، بلکه فهمیدن معنای آن و تناسبی که با نمازجمعه دارد، لازم است. 

وی با اشاره به ایجاد دوقطبی‌ مهاجر ــ انصار، توسط «عبدالله بن اُبَی» در یکی از غزوات پیامبر(ص) گفت: پیامبر از سخنان اُبَی، آنقدر ناراحت شدند که لشکر را در موقعی که باید استراحت می‌کردند، حرکت دادند. وقتی علّت این اقدام را از ایشان پرسیدند، فرمودند که مگر ندیدید که اُبَی گفته وقتی به مدینه برگردیم، می‌خواهیم مهاجرین را اخراج کنیم.

پناهیان، وجود اختلاف نظر در جامعه اسلامی را مایه برکت دانست و تصریح کرد: درعین حال، دوقطبی کردن جامعه و ذلیل کردن یک قطب و عزیز دانستن قطب دیگر، رفتاری منافقانه است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در جامعه ما سالهاست دوقطبی شکل گرفته است، اظهار داشت: این دوقطبی، در اوایل، معنا و مصادیقی داشت که بعدها تغییر و تحوّل پیدا کرد؛ دوقطبی که با هم دعوا داشتند، در کنار هم قرار گرفتند، امّا اسم‌شان باقی ماند. بنابراین، دوقطبی‌ای که اکنون جریان دارد، یک دوقطبی کاذب است.

رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با تشکر از رئیس‌جمهور بابت موضع‌گیری اخیر خود علیه دوقطبی‌سازی در جامعه، گفت: از ایشان عجیب بود که در یک سخنرانی، هم علیه دوقطبی‌سازی سخن می‌گویند هم اینکه با طرح موضوع زن، یک دوقطبی را برای انتخابات آتی ایجاد می‌کنند و به تبلیغات‌چی‌ها گرا می‌دهند که از این موضوع برای ایجاد دوقطبی استفاده کنند.

پناهیان با بیان اینکه در موضوع زن، دوقطبی خاصی وجود ندارد، گفت: طرح این موضوع از سوی رئیس‌جمهور، عجیب است که البته این طور سخن گفتن از سوی ایشان، زیاد رخ داده است.

وی با بیان اینکه دوقطبی مهاجر ــ انصار در زمان پیامبر(ص) ادامه داشت و مسئله خلافت هم تحت تأثیر آن قرار گرفت، اظهار داشت: ضرر دوقطبی‌سازی برای جامعه این است که موجب ایجاد خفقان روانی و دیکتاتوری رسانه‌ای در جامعه می‌شود و هرکس می‌خواهد به موضوعی انتقاد کند، می‌ترسد که او را به یک قطب منتسب کنند.ش

نظر شما