شناسهٔ خبر: 35282013 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امضای تفاهمنامه طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور در مشهد

صاحب‌خبر -
 

مشهد – خبرنگار اطلاعات:تفاهمنامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور در مراسمی با حضور استانداران خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و معاون آب‌وآبفای وزارت نیرو به امضا رسید.

در نشست مشترک استانداران استان های شرق کشور با مدیران وزارت نیرو که در مشهد برگزار شد،تفاهمنامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار توسط علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی، محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان و قاسم تقی زاده خامسی معاون آب‌وآبفای وزارت نیرو به امضا رسید.

بر اساس اعلام تقی زاده خامسی برای سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اجازه برداشت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از سواحل چابهار صادر شده است.

بر این اساس، میزان تخصیص آب استحصالی به سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب، خراسان رضوی ۱۱۰ میلیون مترمکعب و خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب خواهد بود .

استاندار خراسان رضوی در جلسه بررسی طرح انتقال آب از سواحل چابهار ؛ اظهار داشت: در چند ماه اخیر، یکپارچه سازی منابع آب خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته است. بحث آب در کشور از ۷۰ سال پیش به عنوان یک چالش بزرگ برشمرده می‌شود و با کمبود این منبع مهم دچار مشکلات زیست‌محیطی شده‌ایم .

رزم حسینی تأکید کرد: همکاران در جهت حفظ این ارزش و منبع بزرگ تلاش بسیاری داشتند و مسؤولان هم به این حوزه متمرکز شدند، در خراسان رضوی از چند ماه گذشته بحث یکپارچه‌سازی در زمینه آب مورد توجه واقع شده است و در چارچوب سیاست‌های کم‌آبی با محیط زیست در حال بررسی هستیم .

او ادامه داد: به دنبال بهره‌وری آب و استفاده مطلوب از آن هستیم تا بتوانیم به سطح خوبی در ارتباط با دسترسی به آب برسیم، انتقال آب از فیروزه از اقدامات بسیار مطلوب اخیر بوده است.استاندار خراسان رضوی افزود: قرار بر مدیریت مطلوب آب با کمک ارگان‌های مختلف شده است، با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، در این زمینه فعالیت بسزایی داریم و شورای مرتبط هم باید آماده به فعالیت شود.

همچنین استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از پارسال هیچ آبی از سد دوستی تأمین نمی‌شود و سیستان و بلوچستان با مشکلات متعددی مواجه شده است.

احمدعلی موهبتی افزود: چالش‌های بسیاری در زمینه آب ایجاد شده است که با مدیریت مناسب رفع می‌شود، در حوزه خلیج فارس نزدیک به ۴۰ متر مکعب آب در روز شیرین می‌شود و کشورهایی مانند عربستان و نظایر آنها از این آب برای کشاورزی استراتژیک استفاده می‌کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: باید تمهیدات لازم اعمال شود، ۶۰ درصد از جهانیان در فاصله کمی از دریاها زندگی می‌کنند اما ساکنان خراسان رضوی با آنها مغایرت دارند، در سیستان و بلوچستان قرارداد مشترکی با افغانستان منعقد شده اما نتایج مثبتی هنوز مشاهده نشده است .

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تأمین آب در مشهد مستلزم تأمین این منبع بزرگ در سیستان و بلوچستان و نظایر استان‌های شرقی کشور است، در غیر این صورت نمی‌توان آب را به صورت پایدار حفظ کرد، با انجام امور با مدیریت کافی می‌توان شاهد برون‌رفت مشکلات مربوط به منابع آب بود.

غفلت از ظرفیت‌های آبخیزداری

استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان این که در سال‌های اخیر ظرفیت‌های آبخیزداری در استان‌ها مورد غفلت واقع شده است، افزود: بیش از دو دهه خشکسالی شدیدی را شاهد بودیم که ما را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرد .

محمدصادق معتمدیان تأکید کرد: این موضوع از سال‌های پیش مورد توجه واقع شده بود اما اکنون باید نگاه ویژه‌ای به این مساله داشته باشیم یکی از اقدامات بسیار مناسب در این زمینه مشخص شدن تکالیف بخش‌های مختلف بوده است.

معتمدیان گفت: تصویب تدوین سند سازگاری با کم‌آبی هم از سایر اقدامات در این زمینه بود، ما از ظرفیت آبخیزداری کشور و استان‌ها غافل بودیم و بخش عمده‌ای از آنها از کشور خارج می‌شد.

نظر شما