لایروبی حوضچه اسکله 35 هزارتنی بندرتجاری کیش، با رعایت قوانین زیست محیطی و با هدف بستر سازی برای پهلوگیری کشتیهای بزرگ صورت می گیرد که نقش بسزایی در رونق اقتصاد کیش خواهد داشت و در این میان استحصال زمین از دریا مطرح نیست.
به گزارش ایلنا؛ معاون عمرانی و زیربنایی سازمان در نشست با اصحاب رسانه که صبح دوشنبه 11 شهریور در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد؛ با بیان مطلب فوق، ابعاد مختلف یکی از بزرگترین طرحهای عمرانی جزیره کیش و چگونگی روند اجرای آن را تشریح کرد.
دکتر مصطفی خانزادی در این جلسه گفت: خدا را شاکریم که بر خلاف مشکلات موجود و شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، جریان اقتصادی در کیش جاری است و با بررسی طرحهای عمرانی در بخش دولتی و خصوصی مشخص شد بیش از 24 هزار میلیارد تومان پروژه در دست اقدام و اجرا داریم.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که به منظور بهرهبرداری از اسکله، «لایروبی» کف بندرگاه کیش اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی املاح و مصالح حاصل از لایروبی تولید می شود اظهارداشت: انباشت مواد حاصل از لایروبی در زمینی وسیعی در کیش بواسطه ارزش زیاد زمین در جزیره یا انتقال آن به سرزمین اصلی، ضمن تخریب شدید محیط زیست هزینههای هنگفتی به همراه خواهد داشت که عاقلانه نیست.
خانزادی با اشاره به استحصال زمین با لایروبی دردو نقطه کیش در گذشته و بنادر بزرگ کشور از جمله شهید رجایی و بندر شهید بهشتی ، این روش را روش مرسوم در اکثر پروژههای مشابه در دنیا دانست و گفت: برنامه ریزی و مطالعاتی دقیق صورت گرفته و با کمک یکی از بهترین متخصصان دانشگاه علم و صنعت در این امر و همچنین کمک و یاری مشاور یکم محیط زیست، بررسیهای لازم انجام و تمامی مناطق جزیره رصد شد تا با رعایت نکات زیست محیطی کار لایروبی و به نوبه آن استحصال زمین از دریا انجام شود.
وی افزود: گل و لای حاصل از لایروبی را با جابجایی در مسافتی حدود 800 متر به منطقه ای که برای استحصال زمین در نظر گرفته شده منتقل می کنیم و این استحصال، به واسطه ارزش افزوده ای که برای ما به دنبال دارد از بعد گردشگری بر اقتصاد جزیره زیبای کیش اثر قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
خانزادی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از ورود و خروج کالا از طریق اسکله 35 هزار تنی در حوزه دریایی انجام می شود و برای پهلوگرفتن کشتیهای بزرگ و کانتینربر نیاز به لایروبی حوضچه مورد نظر به عمق 11 تا 14 مترمی باشد گفت: با توجه به این که کیش در کریدور تردد کشتیهای بین المللی قراردارد این اسکله می تواند سهم بسزایی در توسعه حمل و نقل دریایی و تامین زیرساختهای لازم برای کشتیهای عبوری باشد .
وی با بیان این که این طرح بزرگ عمرانی15 ماه مورد مطالعه قرارگرفته است و با توجه به بستر سخت دریا با هزینه ای بالغ بر 500 میلیارد تومان در 2 سال انجام خواهد شد و نیازمند 100 میلیارد تجهیزات برای اسکله است گفت: کف دریا و محلی که برای دپو مصالح که حجم آن سه و نیم میلیون متر مکعب است به هیچ وجه مرجانی نیست و مشکلات حاد و مخرب برای مرجانها و بستر دریا نخواهد داشت .این طرح در مراحل اولیه است و تنها تفاهمنامهای با عنوان EPC امضا شده است.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به سوال خبرنگاران برای اطلاع از چگونگی تامین هزینههای طرح گفت: از آن جهت که نگهداری املاک برای سازمان منطقه آزاد کیش هزینه به همراه دارد و به صرف و صلاح مجموعه نیست و همچنین اصل و بنای ما بر این است که زمینی به صورت خام فروشی واگذار نشود از اینرو منابع مالی این طرح را در قالب 70 درصد تهاتر و 30 درصد نقد پرداخت می کنیم.
در پایان این نشست خانزادی یادآور شد: جزیره کیش بواسطه کاربری که برای آن تعریف شده است نیازمند جهشهای لازم در زمینههای مختلف اقتصادی است از اینرو بنا داریم با اجرای این پروژه عمرانی که پس کرانه بی نظیر و ارزش افزوده بالایی به همراه دارد، فضای گردشگری جدیدی در کیش ایجاد کنیم که رونق اقتصادی را در پی داشته باشد.