شناسهٔ خبر: 35118327 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس پلیس راهور ناجا:

برنامه ریزی برای کاهش ۱۲ درصدی تصادفات

سردار هادیانفر: آمار تصادفات جاده‌ای در شهریور کاهشی بوده است

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس پلیس راهور ناجا در نشست مدیران عامل سازمان های پایانه های مسافربری شهرداری ها گفت : یکی از برنامه هایی که به صورت جدی در دستور کار داریم کاهش 12 درصدی تصادفات جاده ای و ۲ هزار نفری تلفات در این بخش است
سردار سید کمال هادیانفر افزود : یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم ایمنی تردد خودروها در حوزه شهری و جاده ای است.
وی گفت :بیشترین آمار در کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در سال 84 با 27 هزار نفرثبت شده است، اما پس از آن با تغییر رویکرد کلان ، اهتمام جدی و کمک‌ دولت کاهش چشم گیری در این حوزه در سال 85 داشتیم .
رئیس پلیس راهور ناجا افزود : اما در سال 96 روند کاهشی جان باختگان تصادفات رانندگی متوقف شد و یک و 2 دهم درصد آمار کشته ها افزایش پیدا کرد ، در سال 97 نیز این رقم به یک و 7 دهم رسید و ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست دادند و حدود ۳۶۵ هزار نفر هم مجروح شدند که این شرایط بسیار بدی است.
وی گفت : اکنون نیز روزانه 45 تا 55 نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند که بخش زیادی از این کشته ها به ناوگان حمل و نقل عمومی بر می گردد چرا که 90 درصد حمل و نقل و جابه جایی مسافران به صورت جاده ای انجام می شود ، 7 درصد ریلی است، دو درصد هوایی و یک درصد نیز به صورت دریایی است.
سردار هادیانفر با بیان اینکه دو برنامه عمده برای کاهش تصادفات جاده ای در ناوگان حمل و نقل عمومی داریم افزود : یکی از مهم‌ترین عوامل در کاهش سوانح و حوادث ، مدیریت پایانه‌های مسافربری است که در واقع جدی ترین بخش در حوزه مسافر به اتوبوس ها بر می گردد و دیگری در حوزه توسعه انضباط ترافیکی است.
وی گفت : ما در جاده ها علائم راهنمایی و رانندگی و خط کشی داریم اما با توسعه ناوگان حمل و نقل کشور که 23 و نیم میلیون خودرو و 12 و نیم میلیون موتور سیکلت در حال تردد است ، انضباط در عملکرد آنها حاکم نیست .
<div id="video-display-embed-code_3904833"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2515181/3904833?width=350&height=250"></script></div>

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود : آنچه در بحث راهنمایی و رانندگی دغدغه محسوب می شود ، حمل و نقل عمومی ، اتوبوس ها و پایانه های مسافربری است که کنترلی روی آن‌ها در پایانه انجام نمی‌شود ، تلاش می کنیم تصادفات در حوزه حمل و نقل عمومی و اتوبوس ها کاهش پیدا کند اما به شدت تصادفات نسبت به سال گذشته در این حوزه افزایش داشته است.
وی ادامه داد : بر اساس آمار‌ها در ۲ ماه اخیر 34 فوتی در تصادفات حمل و نقل عمومی داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 15 نفر افزایش داریم که این آمار ویژه اتوبوس هاست ، 158 نفر هم به تعداد مجروحین تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) افزوده شده است که 81 درصد رانندگان اتوبوس مقصر هستند.
سردار هادیانفر با بیان اینکه باید در این حوزه نظارت‌ها جدی تر شود گفت : رانندگان باید مکلف شوند در 24 ساعت 9 ساعت رانندگی کنند اما اغلب رانندگان اجاره ای هستند و آنها را مکلف می کنند که بیشتر رانندگی کنند و توجهی به رعایت این قانون نمی‌ شود و رانندگی بیشتر یعنی تصادف بیشتر.
وی به بحث استراحت رانندگان در پایانه ها اشاره کرد و افزود : کنترل ما روی اتوبوس ها به صورت جدی انجام می شود و باید کنترل فنی اتوبوس نیز جدی گرفته شود و در پایانه‌های اتوبوسرانی پلیس راهور مستقر است و نگاه ما نیز به صورت اصلاحی-کنترلی است که از بروز حوادث به دلیل نقص فنی جلوگیری شود . سردار هادیانفر گفت : سامانه های کنترلی در داخل اتوبوس ها توسعه پیداکرده و در 15 هزار اتوبوس نصب شده است ، این کنترل هایی است که پلیس باید انجام دهد.
سردار هادیانفر گفت : علت بیشترین تصادفات در اتوبوس ها عدم توجه به جلو است و ریشه آن یکی صحبت با تلفن همراه و دوم تماشای تلویزیون جلوی اتوبوس است که در واقع 34 درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است ، 10 درصد مربوط به سرعت غیر مجاز و 9 درصد نیز انحراف به چپ است .
وی افزود : مدیریت سنتی و فعلی پاسخگوی نیاز امروز ما در این حوزه نیست بلکه مدیریت باید بر مبنای فناوری اطلاعات باشد و با استفاده از فناوری امروز راحت تر می توان رانندگان اتوبوس ها را کنترل کرد و مسئله جدی ما اکنون کنترل رانندگان از مبدا است و از مبدا باید وضعیت راننده و اتوبوس و مسافر را کنترل کنیم و این آموزش ها باید در پایانه ها صورت گیرد.
رئیس پلیس راهور ناجا به چهار عامل اصلی شکل گیری تصادفات جاده ای اشاره کرد و گفت : بیش از ۸۲ رصد تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) ناشی از سرعت غیر مجاز ، ​سبقت غیر مجاز ، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی است .
وی افزود : ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها اتفاق می‌افتد و دلیل این است که در ابتدای مسیر راننده پر انرژی و با سرعت بیشتری اتوبوس را هدایت می‌کند که این خود این موضوع احتمال تصادف را افزایش می‌دهد، تصادف در ۳۰ کیلومتری مانده به مقصد به علت خستگی نیز خود تهدیدی جدی است .
سردار هادیانفر گفت : کاهش 2 هزار نفری کشته شدگان تصادفات جاده ای را در دستور کار داریم که معادل 12 درصد است ، البته کار آسانی نیست بویژه که در بهترین شرایط در سال های گذشته با گرانی بنزین ، خودرو و افزایش مجازات ها و ارتقاء کیفیت خودروها و تجهیزات مواجه بودیم و در آن زمان 712 نفر کاهش جان باختگان تصادفات جاده ای را داشتیم اما امروز تلاش ما برای کاهش 2 هزار نفری است و تاکید ما نیز بر حمل ونقل ناوگان عمومی است. باید فرهنگ سازی در حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی انجام شود .
 
معاون عمرانی وزیر کشور : نیازمند نگاهی جدید در بحث پایانه‌های مسافربری هستیم

معاون عمرانی وزیر کشور گفت : در بحث پایانه‌ها همراه با تحولات شهری حرکت نکرده‌ ایم و در این حوزه نگاه نو و تحولات را کمتر شاهد بودیم .
مهدی جمالی‌نژاد در نشست فصلی مدیران عامل سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها افزود : نیازمند نگاه نوآورانه و خلاق در بحث پایانه ها و مدیریت آنها هستیم .
<div id="video-display-embed-code_3904906"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2515181/3904906?width=350&height=250"></script></div>

وی با بیان اینکه باید کمیته مشترکی در این حوزه داشته باشیم گفت : اگر کمیته مشترک بین پلیس ، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و اتحادیه پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها باشد و در یک زمان کوتاه ، این کار انجام شود، بسیاری از مشکلات در این حوزه حل می‌شود.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه تا پایان سال این کمیته فعال می شود گفت : با فعال شدن این کمیته برخی از مشکلات برطرف خواهد شد و می‌تواند پایه‌گذار اقدامات ابتکاری و ایده‌های نو در این حوزه باشد .
جمالی نژاد افزود : 17 هزار تلفات جاده ای خیلی زیاد است . برای نخستین بار در سیل اخیر تعداد کشته های ما در 24 استان به 76 نفر رسید اکنون در یک و نیم روز تعداد جان باختگان تصادفات جاده ای بیشتر از این میزان می شود .
 
سردار هاديانفر در حاشيه نشست :نیمه دوم شهریورماه نظارت‌های ما نیز جدی‌تر خواهد شد.
 سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه نشست مدیران عامل سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها درباره برنامه‌های پلیس راهور برای کاهش ۱۲ درصدی تصادف جاده‌ای و ۲ هزار نفری خسارت انسانی، در جمع خبرنگاران افزود: هر چند اجرای این برنامه سخت است، اما تلاش خواهیم کرد این اتفاق بیفتد چرا که سال‌های گذشته در بهترین شرایط کاهش ۷۱۲ نفری خسارت انسانی تصادف‌ها گزارش شد.
وی ادامه داد: گام‌های موثری در این حوزه برداشته شده است که یکی از کار‌ها همسوسازی دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول است.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت:: بر اساس قانون ۳۳ دستگاه در حوزه انضباط بخشی ترافیکی نقش موثر و ۱۲ سازمان نقش اساسی دارند و بقیه آن‌ها کمک دهنده و همکار پلیس و بقیه بخش‌ها هستند.
وی افزود: یکی از موضوع‌هایی که امروز نیز در این نشست به آن پرداخته شد، مربوط به بخشی از تصادفات است که در حوزه حمل و نقل عمومی اتفاق می‌افتد و بسیار هم جدی است چرا که تردد در این بخش زیاد است.
سردار هادیانفر گفت: هرچند رانندگان در حوزه حمل و نقل عمومی رانندگان حرفه‌ای هستند، اما سامانه‌هایی راه اندازی و در ۱۵ هزار اتوبوس نصب شده و کنترل‌ها نیز از شکل دستی به کنترل‌های سیستمی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه برگزاری این گونه جلسات هم اندیشی می‌تواند ما را به هدف نهایی که کاهش آمار تلفات تصادفات است، برساند، افزود: کاهش ۱۲ درصدی تصادف‌ها به همراه کاهش ۲ هزار نفری جانباختگان را در دستور کار داریم و باید در نیمه دوم سال با تلاش‌های بیشتر این برنامه را دنبال کنیم.
<div id="video-display-embed-code_3904922"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2515181/3904922?width=350&height=250"></script></div>

رئیس پلیس راهور ناجا درباره اقدامات ویژه پلیس برای شهریور ماه نیز گفت: شهریور امسال روند افزایشی تصادف نداشتیم، در برخی از استان‌ها شرایط مطلوب بوده است و در برخی استان‌های پرتردد نیز آسیب‌هایی داشتیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهریور امسال مصادف با ماه محرم است و سفر‌ها نیز به مناسبت تاسوعا و عاشورا افزایش می‌یابد، توصیه‌های جدی در خصوص رعایت ایمنی داریم و نیمه دوم شهریورماه نظارت‌های ما نیز جدی‌تر خواهد شد.
وی تاکید کرد: امسال همچنین طرح‌های ویژه نظارتی و کنترلی نامحسوس را به ویژه در این روز‌ها اجرا می‌کنیم، برخورد‌ها نیز با رانندگان خاطی جدی‌تر خواهد شد تا با افزایش نظارت‌ها شاهد کمترین تصادف در این ماه باشیم.

نظر شما