شناسهٔ خبر: 34990603 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تباهل برای عقاید حقه درس مباهله پبامبر(ص)

استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند متعال راه را برای مومنین باز قرار داده است که در عقاید حقه خود مباهله کنند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی معصومی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: مباهله از باب مفاعله است به این معنا که دو طرف با دو حرف و عقیده متفاوت با هم روبرو می‌شوند و بحث می‌کنند و پس از آن همدیگر را نفرین می‌کنند که در نهایت هر کس که حق باشد شامل نفرین دیگری نمی‌شود و ناحق شامل نفرین می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که مکه به دست مسلمان فتح شد از طرف خداوند متعال آیه نازل شد که «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا» و خبر این فتح در همه جا پیچید که پیامبر اسلام(ص) با دست خالی توانسته است از مکه را فتح کند لذا برخی‌ها نتوانستند این موضوع را تحمل کنند.

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در جنوب مکه و در مرز یمن مسیحی های نجران زندگی می کردند که سه خدایی بودند؛ اینها پس از فتح مکه محضر پیامبر (ص) آمدند و پیامبر از آن‌ها خواست که سه خدایی بودن را کنار بگذارند و آن ها نپذیرفتند و در نتیجه کار به مباهله کشید.

معصومی تاکید کرد: قبل از اینکه نجرانی‌ها به مباهله بروند اسقف اعظم شان به آن‌ها توصیه کرد که اگر دیدید کسی که ادعای پیامبری دارد با خانواده و عزیزترین افراد خود به مباهله آمد از مباهله بپرهیزید زیرا او در جایگاه حق است که حاضر شده است از جان عزیزترین‌هایش بگذرد اما اگر با اصحاب و یاران خود آمد مباهله کنید بدانید که شما پیروز خواهید بود.

وی بیان کرد: روز مباهله پیامبر (ص) با اهل بیت خود یعنی حضرت فاطمه زهرا (س)، حسنین (ع) و امیرالمومنین علی(ع) که مصداق آیه شریفه «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ» است و در این آیه منظور از انفسکم امیرالمومنین علی(ع) است که نفس پیامبر(ص) است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اهل نجران با دین این صحنه و طبق توصیه بزرگ خود حاضر به مباهله نشدند و پیامبر با آن‌ها پیمان جزیه را بست که از آن پس دیگر نمی‌توانستند علنا شراب بخورند و باید مبلغی به حکومت اسلامی سالانه می‌پرداختند.

آیت الله معصومی اظهار داشت: در روز عاشورا هم مباهله ای بین سپاه امام حسین(ع) و لشگریان عمربن سعد انجام شد که مباهله کنندگان از سمت لشگر یزید زودتر به درک واصل شدند و هلهله ای در لشکر به پا خواست که عمر بن سعد با ترفندهایی آن را مدیریت کرد و اجازه نداد لشکر به هم بریزد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند این اجازه را داده است کسانی که یقین در عقاید حقه خود دارند با همدیگر به مباهله بپردازند.

انتهای پیام/۸۸۰۵۲/

نظر شما