شناسهٔ خبر: 34988015 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرار مالیاتی خراسان شمالی کمتر از میانگین کشور

بجنورد- ایرنا- میانگین فرار مالیاتی در کشور حدود ۴۰ درصد عنوان می شود که این رقم در استان خراسان شمالی معادل ۲۰ درصد درآمدهای وصولی است و معادل نصف میانگین کشوری آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی شامگاه دوشنبه با بیان این مطلب در نشست شورای هماهنگی دستگاه های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در این استان اظهار کرد: خراسان شمالی، استانی کوچک است و فعالان اقتصادی آن شناخته شده اند و فرار مالیاتی در آن به نسبت کشور بسیار پایین است.

یوسف یعقوبی نژاد، درآمدهای مالیاتی این استان در ۵ ماه نخست امسال را هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این رقم ۳۷۰ میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده بود و در این مدت ۳۴۴ میلیارد ریال نیز عوارض وصول کرده ایم.

وی در زمینه اظهارنامه های مالیاتی نیز گفت: از صاحبان مشاغل ۶ هزار و ۷۰۰ اظهارنامه دریافت کردیم و در واقع ۵۵ درصد مودیان مالیاتی ما اظهارنامه توافقی تسلیم کردند که شامل بخشیدگی مالیات شدند.

وی با بیان اینکه ۳۰ هزار و ۴۰۰ پرونده مربوط به مشاغل و صنوف در این اداره کل تشکیل شده است، اظهار داشت: ۱۵ هزار و ۶۰۰ پرونده، معادل ۵۲ درصد پرونده های مالیاتی اصناف و مودیان مالیاتی ما معاف از مالیات هستند، زیرا سقف درآمدی آنها کمتر از رقمی است که مشمول مالیات می شود.

وی اعلام کرد: اگر اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی تا پایان مهرماه بدهی مالیاتی خود را بپردازند، مشمول بخشیدگی ۱۰۰ درصدی جرایم بدهی خود می شوند، و در غیر این صورت به ازای تعلل در پرداخت بدهی، تنها ماهانه ۲ درصد از جرایم تولیدی ها و ۴ درصد از بقیه صنوف قابل بخشش است.

وی رقم معوقات این اداره کل را ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این رقم ۱۱۰۰ میلیارد ریال اصل مالیات است که اگر این معوقات تا پایان مهرماه پرداخت شود، جرایم آن، که رقم قابل توجهی است، بخشیده می شود.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی افزود: هیچ واحد تولیدی در خراسان شمالی نداریم که مالیات خود را در خارج از استان پرداخت کند و همه شرکت های تولیدی پرونده عملکرد مالیاتی خود را در استان می بندند.

یعقوبی نژاد گفت: مالیات شرکت های خدماتی بزرگ، مانند فروشگاه های زنجیره ای در همان استانی که محل استقرار شرکت اصلی آنها است، دریافت می شود و در عین حال مالیات بر ارزش افزوده این شرکتها نیز پس از وصول به استان بازگردانده می شود.

مولدسازی اموال مازاد دستگاه های دولتی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی نیز یکی از دغدغه های اصلی این اداره کل را مولدسازی اموال مازاد بر نیاز دستگاه های دولتی دانست و اظهار داشت: متأسفانه به این اقدام از سوی مدیران دستگاه ها، آن طور که باید و شاید توجه و پرداخته نشده است.

مجید درخشانی، از نهایی شدن مولدسازی ۱۵ مورد از اموال مازاد دستگاهها در استان خبر داد و افزود: کمیسیونی در استانداری خراسان شمالی شکل گرفته تا اموالی که قابلیت تغییر کاربری دارند، تجاری شوند و اگر قابلیت مولدسازی ندارند فروخته و بهای آن به خزانه پرداخت شود.

وی با اشاره به فرصتی که برای تهاتر بدهی های دستگاه ها با اوراق تسویه به وجود آمده است، اظهار داشت: بخش خصوصی به بانک ها بدهکار است و بخش دولتی به بخش خصوصی و این ظرفیت وجود دارد که با استفاده از اوراق تسویه و در جهت حمایت از تولید، تهاتر بدهی ها با اوراق تسویه انجام شود.

وی از انجام عمده امور خزانه داری به صورت الکترونیکی خبر داد و گفت: خزانه داری الکترونیکی از برنامه هایی است که در وزارت امور اقتصادی و دارایی با جدیت پیگیری می شود.

درخشانی با بیان این که در بحث تملک و اعتبارات جاری بیش از ۳ هزار حساب بانکی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این حساب ها تجمیع و ادغام می شود و هر دستگاه اجرایی ۷ حساب بیشتر نخواهد داشت که موجب کاهش هرینه ها، سرعت عمل، شفاف سازی و متمرکز شدن حساب ها و اعتبارات در بانک مرکزی می شود که از لحاظ مدیریت مالی و اعمال سیاست پولی دست بانک مرکزی هم باز می شود.

وی افزود: این برنامه شامل زیرمجموعه قوه قضاییه هم می شود اما دستگاه های انتظامی و نظامی را شامل نخواهد شد. 

درخشانی یکی از عوامل  بهبود ۵ پله ای فضای کسب و کار استان و کاهش نرخ بیکاری را دریافت تسهیلات اشتغال زایی ذکر کرد و گفت: هم اکنون این استان در دریافت تسهیلات ارزان قیمت روستایی و عشایری رتبه نخست کشور را دارد.  

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

این استان در بسیاری از شاخص های توسعه از جمله بهبود فضای کسب و نرخ بیکاری وضعیت مناسبی نداشت اما در بهار امسال این دو شاخص بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.

ب/۵۱۳۲

نظر شما