شناسهٔ خبر: 34971765 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

تل‌آویو در حال متحد کردن جنبش‌های مقاومت است!

به نظر می‌رسد هدف رژیم اسرائیل از ترتیب دادن سلسه حملات اخیر علیه مواضع نیرو‌های نزدیک به ایران از عراق گرفته تا لبنان، تحت فشار گذاشتن ایران برای کاهش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی باشد

صاحب‌خبر -

طی هفته‌های اخیر، رژیم اسرائیل اقدامات تهاجمی خود را علیه آنچه اهداف متعلق به ایران یا گروه‌های تحت حمایت ایران در منطقه می‌خواند، تشدید کرده است. پس از چند مرحله حمله علیه اهداف حشدالشعبی عراق، جنگنده‌های رژیم اسرائیل شب گذشته حملاتی را علیه سوریه و همزمان، تهاجم پهپادی ناکامی را نیز علیه لبنان ترتیب دادند. اما به نظر می‌رسد پیامد این اقدامات، کاملاً متفاوت با چیزی خواهد بود که تل آویو انتظار دارد.

به گزارش شفاف، منابع محلی در سوریه بامداد یکشنبه از شنیده شدن صدای چند انفجار در آسمان شهر دمشق، پایتخت این کشور خبر دادند. همزمان، خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گزارش داد که پدافند هوایی ارتش برای مقابله با اهداف متخاصم، فعال شده است.

در پی انتشار اخبار اولیه، اعلام شد که جنگنده‌های اسرائیلی چند موشک به فرودگاه نظامی «المزه» در جنوب دمشق شلیک کرده‌اند. گفته می‌شود حداقل ۴ انفجار بزرگ بر فراز دمشق رخ داده و دست‌کم هشت آتش‌بار پدافندی در حال عملیات بوده‌اند. در پی وقوع انفجار‌ها در آسمان دمشق، ارتش رژیم اسرائیل وضعیت امنیتی در شمال سرزمین‌های اشغالی را به حالت هشدار افزایش داد.

اما نکته جالب توجه و غیرمعمول درباره این حملات آن بود که سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل در اقدامی کم‌سابقه حمله هوایی به پایتخت سوریه را تأیید کرد و مدعی شد این حمله با هدف جلوگیری از ارسال پهپاد‌های تهاجمی از سوی ایران به حریم هوایی فلسطین اشغالی بوده است.

نیروی هوایی اسرائیل نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «به تعدادی از اهداف تروریستی در روستای عقربا در جنوب دمشق در سوریه از جمله نیرو‌های ایرانی که قصد ارسال تعدادی پهپاد تهاجمی علیه اسرائیل را داشتند، حمله کردیم».

به فاصله اندکی پس از این اقدامات، رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که دو پهپاد متعلق به رژیم اسرائیل نیز در جنوب بیروت، پایتخت لبنان ساقط شده‌اند. در همین راستا خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به نقل از منبعی آگاه اعلام کرد پهپادی که در منطقه «معوض» در ضاحیه بیروت ساقط شد، یک پهپاد شناسایی کوچک اسرائیلی بود که مأموریت‌های نظامی برای کاشت بمب دارد و مجهز برای انجام عملیات ترور شده بود.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که سلسله‌ای از انفجار‌ها در مقر‌ها و پادگان‌های متعلق به بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) نیز به رژیم اسرائیل نسبت داده شده است. ماه گذشته به فاصله کمتر از ده روز، دو پادگان نیرو‌های حشدالشعبی ابتدا در منطقه آمرلی در استان صلاح‌الدین و سپس پایگاه «ابو محمد المحمداوی» (کمپ اشرف پیشین) در استان دیالی عراق هدف حملاتی مشکوک قرار گرفت. هفته گذشته نیز انبار راکتی حشدالشعبی در پادگان «الصقر» در حومه جنوبی بغداد دستخوش حریقی مشکوک شد.

در پی این حملات، مقام‌های آمریکایی در گفتگو با «نیویورک تایمز» تائید کردند که رژیم اسرائیل مسئول حمله هوایی به انبار اسلحه در عراق در ماه گذشته بوده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نیز در اظهاراتی در همین راستا مدعی شد: «گفته‌ام که ایران در هیچ جا مصونیت ندارد و من در این گفته جدی هستم». وی افزود: «ایرانی‌ها همچنان اسرائیل را تهدید می‌کنند؛ کشوری که می‌گوید ما شما را نابود می‌کنیم، پس ما علیه آن در هر جا که نیاز باشد، اقدام می‌کنیم؛ دست ما می‌تواند از این هم درازتر شود».

اما در حالی که به نظر می‌رسد هدف رژیم اسرائیل از ترتیب دادن سلسه حملات اخیر علیه مواضع نیرو‌های نزدیک به ایران از عراق گرفته تا لبنان، تحت فشار گذاشتن ایران برای کاهش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی باشد، واکنش نیرو‌های مقاومت به این اقدامات، این فرضیه را پیش می‌کشد که نتیجه نهایی روند فعلی، تقویت ایران و گروه‌های طرفدار جمهوری اسلامی خواهد بود. این موضوع می‌تواند نه تنها ضربه‌ای به رژیم اسرائیل، بلکه همچنین به مهمترین حامی آن یعنی آمریکا باشد که در هدف مقابله با ایران، با این رژیم اشتراک دارد.

در همین راستا، یک نماینده عراقی روز گذشته به دولت این کشور هشدار داد که اگر آمریکایی‌ها را در مدت کوتاهی از عراق اخراج نکند، علیه آن‌ها اقدام مسلحانه صورت خواهد گرفت. حسن سالم، نماینده پارلمان عراق و عضو جنبش «عصائب الحق» در بیانیه‌ای از دولت عراق خواست تا با هشدار به نیرو‌های آمریکایی از آن‌ها بخواهد تا در مدت کوتاهی از عراق خارج شوند.

رعد حسین عضو ائتلاف «سائرون» نیز اعلام کرده که مرجعیت دینی و رهبران ملی عراق، اصرار دارند که حضور نظامیان آمریکا در عراق حرام است. حسین به پایگاه خبری «المعلومه» گفت: «منطق، شرع و قانون، حضور نیرو‌های آمریکایی را حرام می‌داند؛ زیرا اشغالگر محسوب می‌شوند و حضور آنان در کشور، هیچ مجوز قانونی ندارد».

معاون دبیرکل «جنبش النجبا» نیز با اشاره به پایبندی این جنبش از نظر سیاسی و نظامی به فتوای تحریم حضور نظامیان تروریست آمریکایی در عراق (که اخیراً از سوی آیت‌الله سید کاظم حائری، از مراجع تقلید شیعه صادر شد) تأکید کرد جنبش مقاومت حضور دارد و از خود دفاع می‌کند.

نصر الشمری به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: «ما اکنون درباره باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در داخل عراق، فتوای صریحی از مرجعیت دینی داریم و با هر چه از نظر سیاسی و نظامی در اختیار داریم، آن را اجرا خواهیم کرد».

از سوی دیگر و در پی تجاوز پهپادی رژیم اسرائیل به بیروت، جنبش حماس ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد برای مقابله با اقدامات خصمانه رژیم اسرائیل در کنار لبنان و مقاومت ایستاده است. در بیانیه حماس آمده است: «سقوط پهپاد شناسایی بمب‌گذاری شده در منطقه‌ای مسکونی در ضاحیه بیروت که منجر به انفجار بزرگ و ترس غیرنظامیان در این منطقه شد اقدامی خصمانه و تحریک‌آمیز از سوی دشمن غاصب صهیونیستی و نقض آشکار حاکمیت لبنان است».

رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز اعلام کرد، رژیم اسرائیل در حال بازی با آتشی است که این رژیم را در جنگ غرق خواهد کرد؛ جنگی که به قیمت موجودیت آن است. عبدالامیر قبلان در این زمینه گفت: «تجاوز به لبنان و تجاوز همزمان به سوریه در بامداد امروز همزمان با جشن‌های آزادسازی جرود عرسال و پیروزی‌های بزرگ سوریه بر تروریسم تکفیری صورت می‌گیرد تا بار دیگر فاش کند که تروریسم صهیونیستی و تکفیری در پروژه‌ای استعماری دنبال زدن محور مقاومت هستند».

به این ترتیب، به نظر می‌رسد اقدامات همزمان و مکرر تل آویو علیه گروه‌های مقاومت در منطقه، در عمل در حال متحد ساختن این گروه‌ها با یکدیگر و تقویت همکاری آنان است؛ امری که بی‌تردید در آینده‌ای نزدیک می‌تواند تأثیرات خود را از جهت تشکیل جبهه‌ای متشکل‌تر علیه رژیم اسرائیل نشان دهد.

نظر شما