شناسهٔ خبر: 34966053 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محصول پسته دامغان امسال ۴۸ هزارتن پیش‌بینی شد

سمنان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: برداشت پسته دامغان در سال جاری از حدود ۱۷ هزار هکتار باغ پسته ۴۸ هزار تن برآورد می‌شود.

صاحب‌خبر -

سید محسن طباطبائیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: برداشت محصول پسته تازه از باغ های شهری و روستایی شهرستان دامغان از تاریخ ۲۰ مرداد ۹۸  آغاز شد و تا اواسط مهرماه ادامه دارد. 
وی اضافه کرد: هم اکنون، سطح باغ های پسته این شهرستان ۱۷ هزار هکتار است که از این میزان ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار، باغ بارور و بقیه به صورت نهال و یا درختان با سن کم است. 
طباطبائیان تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، سال باروری پسته شهرستان دامغان و شرایط اقلیمی مناسب، برداشت پسته سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داشت. 
وی به میانگین برداشت ۳.۸ تن در هر هکتار اشاره کرد و گفت: طلای سبز دامغان با قدمت هزارساله از لحاظ کیفی دارای ویژگی های ممتاز است و این محصول منحصر به فرد تولیدی دامغان از لحاظ کیفیت ظاهری، طعم و مزه در کشور بی نظیر است.
طباطبائیان خاطر نشان کرد: مناطق عمده پسته کاری شهرستان در منطقه دامنکوه، امیریه، حومه و فرات می باشد و شاهپسند، خنجری، عباسعلی، اکبری و احمد آقایی از مهمترین ارقام پسته شهرستان دامغان است.
وی افزود: با توجه به باور کشاورزان به فرآوری محصول پسته و ارزآوری بیشتر آن، امروز ۳۰ درصد پسته تولیدی در دامغان به صورت تازه فروشی و بقیه آن در ۱۰٨ واحد صنعتی و سنتی فرآوری و خشک شده و آماده عرضه به بازارهای داخلی و خارجی می شود. 
طباطبائیان، به آمار اشتغالزایی این محصول راهبردی کشاورزی اشاره کرد و گفت: اشتغال ثابت ایجاد شده در باغ های پسته دامغان حدود پنج هزار نفر است و پیش بینی می شود با توجه به تولید بالای این محصول در سال جاری به بیش از ۱۸۰ هزار نفر کارگر فصلی برسد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: اجرای آبیاری تحت فشار، توزیع ۶ هزار تن انواع کودهای شیمیایی، برگزاری کارگاه های آموزشی در زمان داشت و برداشت محصول، اعطای تسهیلات بانکی جهت فرآوری پسته و اعطای تسهیلات مکانیزاسیون ۳۲میلیارد ریالی از جمله خدمات جهاد کشاورزی به پسته کاران دامغانی است.

۹۸۵۶/۶۱۰۳

نظر شما