شناسهٔ خبر: 34960637 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنسرت آهنگسازان کشورهای گروه میکتا - ایران؛

شعار دوستی در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران

تهران- ایرنا- ارکستر سمفونیک تهران در راستای تبادل فرهنگی بین کشورهای گروه «میکتا» در کنسرتی شامگاه یکشنبه (سوم شهریور) با شعار دوستی بین کشورها برگزار شد و روایتگر آثار آهنگسازان این کشورها و اثری از شهرداد روحانی بود.

صاحب‌خبر -

 ارکستر سمفونیک تهران شامگاه گذشته در تالار وحدت به رهبری شهرداد روحانی کنسرتی با رپرتواری متشکل از اثار آهنگسازان کشورهای گروه همکاری میکتا (مکزیک، اندونزی، کره،ترکیه و استرالیا) همچنین قطعه فریاد تهی از ساخته های شهرداد روحانی میزبان علاقمندان بود.

قبل از برگزاری این کنسرت سفیران کشورهای گروه میتکا در سخنان کوتاهیکه عموما به هدف مشترک این گروه یعنی مودت، دوستی و تلاش برای حضوری فعال و موثرتر در جهان است ضمن خوشامدگویی به حاضران در سالن و ابراز خوشحالی از برگزاری این کنسرت از کشور کره جنوبی بعنوان برگزار کننده این کنسرت و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی تشکر کردند.

سخنران ابتدایی این مراسم یو جانگ هیون سفیر کره جنوبی بود که در سخنانی که آغاز آن  با سلام و عصر گفتن به زبان فارسی بود گفت: مراتب قدردانی و تشکر خود را نسبت به دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های میکتا، برای کمک به سفارت کره جنوبی در تهران در دومین میزبانی این رویداد اعلام می کنم. همچنین از بنیاد فرهنگی، هنری رودکی برای همکاری صمیمانه آنها سپاسگزارم.

پنج کشور مکزیک، اندونزی، کره جنوبی، ترکیه و استرالیا از زمان تشکیل سازمان همکاری‌های میکتا در سال ۲۰۱۳ توانسته اند اهداف این ائتلاف ارزشمند را مبنی بر همکاری راستین به رغم  تفاوت‌های فرهنگی و مناطق حغرافیایی محقق کنند. در حالیکه به برکت زبان جهانی موسیقی از ساعات با هم بودنمان لذت می بریم، آرزو می کنم این پیوند مهم و همکاری نمونه بین کشورهای ما استمرار یابد.

شهرداد روحانی مدیر هنری و رهبر دایم ارکستر سمفونیک هم در ابتدای این برنامه ضمن خوشامدگویی به حاضران از حضور ارکستر سمفونیک تهران در این رویداد مهم سیاسی هنری ابراز خوشحالی کرد. این هنرمند قبل از اجرای قطعات مربوط به هر کشور توضیحاتی کوتاه در باره قطعات رپرتوار اجرای ارکستر سمفونیک در کنسرت شب گذشته بیان کرد. نخستین بخش از کنسرت شب گذشته ارکستر سمفونیک اجرای دو قطعه از کشور ترکیه بود.

موسیقی ترکیه

ابتدا Rondo Alla Turca اثر وولفگانگ آمادئوس موتسارت که بیشتر با نام Turkish Marsh در جهان شناخته شده است، توسط ارکستر سمفونیک اجرا شد. این قطعه در اصل آخرین موومان  از این اثر است که به شهرتی جهانی دست یافته و از جمله آثار موسیقی کلاسیک جهان به شمار می آید که مورد وثوق اکثر مردم جهان قرار گرفته است. Esintiler یا الهامات قطعه ای ساخته فرید توزون آهنگساز معاصر ترکیه که در سه موومان تصنیف شده دومین اثراز کشور ترکیه بود که توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد.

پس از اجرای قطعات منتخب کشور ترکیه، ارکستر سمفونیک دو قطعه موسیقی از اندونزی به نام‌های Maju tak Gentar اثر کرنل سیمانجونتاک و Satu Nusa Satu Bngsa اثر لیبرتی مانتیک را اجرا کرد. در ادامه این کنسرت نوبت به اجرای دو قطعه به نام‌های In Memoriam اثر پیتر اسکالتورپ و Elegy اثر آر اس کللی از استرالیا رسید.

دو قطعه موسیقایی متفاوت از کره جنوبی

در ادامه این اجرا دو قطعه متفاوت از لحاظ ساختار و سبک که فضای کنسرت دیشب را به کلی دگرگون کرد متعلق به کشور جنوبی بود. حال و هوای این دو قطعه بیشتر از اینکه کلاسیک باشد پاپ بود. و نام این دو قطعه Arirang یک قطعه فولکلوریک و قدیمی کره ای است و اثری از گروه موسیقیBTS کره بود. Danzon اما یکی از زیباترین اثار اجرا شده در کنسرت دیشب، متعلق به آهنگسازی به نام آرتورو مارکز از مکزیک بود.

پایان بخش اجرای ارکستر سمفونیک تهران در کنسرت موسیقی کشورهای گروه میکتا با ایران اجرای قطعه فریاد تهی از ساخته های شهرداد روحانی  بود. این قطعه را رهبر ارکستر سمفونیک تهران در سال های دفاع مقدس به یاد جوانانی که با فدا کردن جان خود از سرزمین مادری ما دفاع کردند تصنیف کرده بود.

مطابق معمول اکثر کنسرت ها قطعه ای به نام بیز به صورت خارج از رپرتوار برای حاضران اجرا می‌شود وپایان بخش کنسرت دیشب اجرای منتخبی از موسیقی آثار سینمایی جهان بود.

نظر شما