شناسهٔ خبر: 34958370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

وزیر خارجه تحریم شده ایران به طور ناگهانی به محل اجلاس گروه «هفت» رفت و با همتای فرانسوی خود دیدار کرد

گفت وگوهای برجامی در چند قدمی ترامپ

صاحب‌خبر -
- ظریف و لودریان درگفت‌وگوهای مهم خود پیشنهادهای برجامی را یکبار دیگر بررسی کردند - صدراعظم آلمان: رایزنی‌های گروه 7 درباره ایران سازنده بود
محمدجواد ظریف 24 ساعت بعد از بازگشت از پاریس بار دیگر به فرانسه رفت اما این بار مقصد نه پاریس که شهر «بیاریتز» محل برگزاری نشست سه روزه گروه «هفت» بود. در حالی که روز گذشته وزیر امور خارجه ایران خود را برای سفر به سه کشور آسیایی مهیا می کرد، پیامی از فرانسه به تهران مخابره شد که سفر فوری او به شهر میزبان سران قدرت‌های بزرگ جهان از جمله امریکا را ضروری کرد. اما ماجرا از چه قرار بود؟ درست پس از دیدار روز جمعه ظریف با امانوئل مکرون که در خلال آن وزیر خارجه ایران به بسته پیشنهادی فرانسه پاسخ شفافی داد و در عین حال بسته ابتکاری خود را روی میز طرف فرانسوی گذاشت، این مکرون بود که فردای این دیدار در خلال یک نشست ویژه با دونالد ترامپ در شهر «بیاریتز» فرانسه، او را در جریان آخرین جزئیات گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی قرار داد تا دست‌کم مقدمات حضور او را برای مشارکت سازنده جهت نجات برجام ترغیب کند. پیش‌تر فرانسه با این فرض که قادر به متقاعد کردن ترامپ برای لغو تحریم‌های ضد ایرانی نیست، پیشنهادی مبتنی بر کمک مالی به ایران در ازای پذیرش شروطی از سوی تهران مطرح کرده بود که با مخالفت مقامات کشورمان با اجرای دست‌کم دو بند از این شروط مواجه شده بود.
اینچنین بود که وقتی ظریف در ملاقات روز جمعه با مکرون خواستار تمرکز گفت‌وگوها بر موضوع برجام و یافتن راهکارهای تحقق منافع اقتصادی ایران در چارچوب این توافق شد و در عین حال راهکارهایی عملیاتی را هم به پاسخ ضمیمه کرد، توپ در زمین فرانسه افتاد تا برای عملی کردن این پیشنهادات چاره‌جویی کند.
پیشنهاداتی که وجوه مشترک و قابل قبولی برای هر دو طرف داشت تا مکرون را برای گفت‌وگو با ترامپ امیدوار کند. گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که اعمال معافیت محدود برای شماری از مشتریان نفتی ایران در ازای خودداری تهران از برداشتن گام سوم مبنی بر متوقف کردن بخش دیگری از تعهدات برجامی‌اش، از محورهای مهم پیشنهادات روی میز مذاکرات ایرانی – فرانسوی است که طرح این پیشنهادات از سوی مکرون در شام کاری 2 ساعته با ترامپ  با چراغ سبز او مواجه شده و پاریس را برای دستیابی به نتیجه جهت نجات توافق هسته‌ای امیدوار کرده است. خبرگزاری فرانسه نیز بعد از این دیدار به نقل از یک مقام کاخ الیزه گزارش داد که رهبران امریکا و فرانسه در دیدار خود بر سر مسائلی از جمله ایران به نقاط مشترکی دست یافته‌اند. این خبر را رئیس جمهوری فرانسه نیز در گفت‌وگو با تلویزیون «ال‌سی‌آی» تأیید کرد و همچنین گفت که رهبران گروه ۷ با اقدام مشترک و ارتباط با ایران موافقت کرده‌اند و «هدف، شروع مذاکراتی جدید و متوقف کردن ایران از اتخاذ تصمیماتی است که به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود.» این نکته مکرون تأیید تلویحی این گزاره است که طرف غربی در آستانه دو هفته مانده به پایان ضرب‌الاجل تهران برای برداشتن گام سوم، می‌کوشد با پیشنهاداتی که به پشتوانه رضایت ترامپ مبنی بر معافیت تحریمی به شماری از کشورها به دست آمده است، مانع از وقوع آن شود.
بنابراین حضور روز گذشته ظریف در «بیاریتز» به دعوت ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با هدف پیشبرد این گفت‌وگوها و مواجهه مستقیم با واکنش‌های مثبت قدرت‌های بزرگ حاضر در نشست و به طور ویژه امریکا به نتیجه مذاکرات تهران و پاریس صورت گرفته است. در چنین فضایی ظریف و لودریان در حاشیه نشست گروه «هفت» گفت‌وگوهای مهمی را پشت سر گذاشتند که شاید موضوعات رد و بدل شده دراین دیدار بتواند گره‌ای از کلاف پیچیده برجام باز کند.
 گمانه‌زنی درباره یک دیدار
چنانکه انتظار می رفت سفر ناگهانی ظریف به فرانسه و حضور در محل نشست گروه «هفت» با حضور هیأت عالی رتبه امریکایی  از سوی رسانه‌ها با این تحلیل رو به رو شد که شاید حضور پیش بینی نشده هیأت دیپلماتیک ایرانی در «بیاریتز» مقدمات ملاقات با امریکایی‌ها را در حاشیه این نشست فراهم کند. فرضی که اظهارات «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری امریکا مبنی بر آمادگی واشنگتن برای «گفت‌وگوی بدون قید و شرط» با ایران که در واکنش به ورود ظریف به محل برگزاری مذاکرات  گروه «هفت» مطرح شد، به آن دامن زد. به گزارش واشنگتن‌پست منوچین در مورد سفر ظریف به فرانسه و امکان دیدار او با مقام‌های امریکایی، افزوده است: «رئیس‌ جمهور پیش از این گفته است که اگر ایران بخواهد بنشیند و مذاکره کند، او برای این مذاکرات پیش‌شرطی نخواهد گذاشت.» این در حالی بود که خود ترامپ هم در حاشیه نشستش با نخست‌وزیر ژاپن، در پاسخ به خبرنگارانی که دیدگاه او را درباره امکان دیدار با مقام‌های ایرانی جویا می‌شدند، تأکید کرد که «جلوی هیچ یک از رهبران را برای گفت‌وگو با ایران نمی‌گیرد؛ اگر می‌خواهند گفت‌وگو کنند، می‌توانند گفت‌وگو کنند.»
ناگفته پیدا بود که امکان ملاقات میان هیأت دیپلماتیک ایرانی و امریکایی از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای فراتر نخواهد رفت. چه، سخنگوی وزارت خارجه هم با توضیحی که در این باره ارائه داد، تکلیف این موضوع را مشخص کرد. سیدعباس موسوی در این خصوص در توئیتی نوشت: «وزیر امور خارجه ایران به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان رؤسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد. در این سفر با هیأت امریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.» در همین حال خبرگزاری فرانسه هم به نقل از منابعی در کاخ الیزه اعلام کرد که هیچ گونه گفت‌وگویی میان ظریف و امریکایی‌ها در بیاریتز برنامه‌ریزی نشده است. بر اساس اعلام این منبع در ریاست جمهوری فرانسه، گفت‌وگوهای ظریف و لودریان درباره شرایطی خواهد بود که می‌تواند به کاهش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران منجر شود.
گذشته از محتوای گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و فرانسه در حاشیه اجلاس گروه 7 این نکته هم قابل توجه است که ظریف در حالی به محل این نشست در فرانسه رفت که همین چند روز پیش امریکا او را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود. حالا ظریف در چند قدمی دونالد ترامپ است و در کمال
بی توجهی قدرت‌های بزرگ و بخصوص فرانسه به تحریم وزیر خارجه ایران، گفت‌وگوهای تهران- پاریس
انجام شد.
مرکل: گفت‌وگوهای «گروه هفت» درباره ایران «سازنده» بود
صدراعظم آلمان رایزنی‌های گروه هفت در مورد ایران را «سازنده» خوانده و گفته است که این گروه از هر روشی برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه با ایران استفاده می‌کند.  به گزارش فارس، مرکل حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در محل برگزاری نشست گروه هفت در شهر «بیاریتز» فرانسه را «رخدادی موازی، در مکانی مشترک» توصیف کرده و گفته است که دعوت از ظریف از سوی گروه ۷ صورت نگرفته است.
وی با این وجود، هرگونه تلاش برای گفت‌وگو با ایران و پیشبرد دیپلماسی را مثبت ارزیابی کرده و گفته است که گروه هفت از هر ابزاری که لازم باشد برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه با ایران استفاده می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما