شناسهٔ خبر: 34954139 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رونمایی از داروی‌های تک برکسورف

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از داروی‌های تک برکسورف گفت: به ثمر نشستن و تجاری‌سازی این طرح‌ها با همت محققان و حمایت شتاب‌دهنده‌ها رخ داده است و باید از این پس بیش از پیش در این راستا گام برداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سورنا ستاری افزود:  طرح‌های این چنینی می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و دارو‌ها را با قیمتی مناسب‌تر از نمونه‌های خارجی به دست بیماران برساند.
وی با اشاره به گستردگی صنعت پرورش دام و طیور و اهمیت آن برای تامین غذای مردم افزود: ما در کشور در حال گسترش صنعت پرورش دام، طیور و ماهی هستیم که نکته قابل توجه این است که بعد از واردات دام و طیور، تامین نهاده، تامین دارو برای زمان بیماری و بسیاری مایحتاج دیگر هم ضروری است.
وی با اشاره به ارزش اقتصادی قابل توجه فعالیت در این عرصه افزود: از شرکت‌های بیوتک برای ورود به عرصه تولید دارو‌های دام و طیور حمایت می‌کنیم.
شانه‌ساز معاون غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با اشاره به اهمیت ساخت این دارو برای کشور گفت: سالانه مبلغی بین ۴ و نیم تا ۵ میلیون دلار برای واردات این دارو هزینه می‌شد که تولید این دارو میزان قابل توجهی از خروج ارز جلوگیری می‌کند.
داروی برکسورف ،دارویی است که برای زجر نفسی نوزادان یک داروی حیاتی به شمار می‌رود.
برکسورف حاوی ماده فعال دارویی براکتانت است که یک سورفکتانت طبیعی استخراج شده از ریه‌های گاو برای کمک به تنفس نوزاد است.
این دارو برای درمان و پیشگیری سندروم زجر تنفسی (RDS) نوزادان استفاده می‌شود، سندروم زجر تنفسی معمولا در نوزادان نارسی اتفاق می‌افتد که در کمتر از 32 هفتگی بارداری مادر به دنیا آمده‌اند یا وزن تولدشان برابر یا بزرگتر از 700 گرم بوده است.

نظر شما