شناسهٔ خبر: 34953988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اظهارات عجیب و قابل تأمل حجت‌الاسلام علوی در برنامه تلویزیونی

وزیر اطلاعات: اگر تدابیر دولت نبود قیمت‌ها ۸ برابر می‌شد!

به‌نظر می‌رسد قرار است دولتمردان در هفته‌ای که به نام دولت مزین است، به‌جای تأسی از دولتی مانند دولت شهید رجایی و الگوبرداری از مدیریت‌های موفق، به تبلیغ و تمجید از خود بپردازند تاجایی‌که برخلاف واقعیت‌های موجود بگویند: «اگر تدابیر دولت نبود قیمت‌ها ۸ برابر می‌شد!»

صاحب‌خبر -



سرویس سیاسی-

حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات شنبه‌شب در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفته است: این دولت جزو استثنایی‌ترین دولت‌های
۴۰ ساله انقلاب است زیرا بی‌سابقه‌ترین وضعیت‌ها و تحریم‌ها را در این دولت شاهد بودیم.
اگر دولت نبود
پراید می‌شد 400 میلیون تومان؟
وزیر اطلاعات با بیان اینکه در بسیاری از کالاها روند نزولی قیمت‌ها شروع شده، گفته است: «اگر تدابیر دولت نبود، با تحریم قیمت‌ها ۸ برابر می‌شد، اما دولت جلوی آن را گرفت. دولت توانسته است قیمت ارز را ثابت نگه‌داشته و کاهش دهد و طبیعی است تا این کاهش قیمت به کالاهای اساسی برسد کمی ‌زمان صرف می‌شود.»
برابر این بخش از صحبت‌های جناب وزیر اطلاعات، بایستی این‌گونه فرض کنیم که اگر دولت تدبیر و امید نبود؛ سیب‌زمینی کیلویی
60 هزار تومان! می‌شد، گوشت می‌شد حدود کیلویی 1 میلیون تومان! و پراید هم حدود 400 میلیون تومان! بنابراین و بر اساس این ادعاها، دولت فخیمه بی‌نیاز از هرگونه گزارش‌دهی است و ما نیز بایستی خداوند را شکر کنیم که دولت تدبیر و امید گره از کار فروبسته ما بگشوده و رفاه و رشد و توسعه را بر ملت ایران ارزانی داشته است!
فقط تحریم‌ها باعث افزایش قیمت‌ها شد؟
جای بسی تعجب است که جناب حجت‌الاسلام علوی، گرانی‌ها را صرفاً به زلف تحریم‌ها گره زده و گفته است: «دولت از سال ۹۲ تا ۹۶ تورم را مهار کرده و اقتصاد را رونق بخشیده و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده است به‌طوری‌که گوشت کیلویی ۳۰ هزار تومان سال ۹۲ در سال ۹۶ هم همان ۳۰ هزار تومان بود، اما بعد از اوج گرفتن تحریم‌ها قیمت‌ها افزایش یافت و به بازار شوک وارد شد.»
کار دشمن است یا ناکارآمدی مسئولین؟
وی با‌ اشاره به اینکه نمی‌توان اثر تحریم‌های دشمن را بر روی قیمت کالاها نادیده گرفت، افزوده است: «دولت موفق شده است تا از این مرحله عبور کند در شرایطی که ملت ایران این فشارها را ناشی از ناکارآمدی مسئولین بدانند در این صورت از نظام فاصله می‌گیرند، ولی اما اگر افکار ملت این باشد که این مسئله نتیجه کار دشمن است می‌توان در برابر دشمن مقابله کرد لذا باید واقع‌بین بود و واقعیت‌ها را بگوییم، اگر نسبت به دولت احساس مثبت نداریم به‌گونه‌ای عمل نکنیم که در زمین ترامپ بازی کنیم.»
البته چندی پیش نیز وزیر اطلاعات گفته بود: «در این شرایط اقتصادی باید برای مردم توضیح داد که گرانی‌ها کار دولت نیست بلکه این دشمنان هستند که با فشار تحریم‌ها می‌خواهند ملت ایران را تسلیم کنند اما موفق نمی‌شوند.»
سؤالاتی که متبادر ذهن می‌شود این است که آیا تحریم‌ها باعث افزایش قیمت‌ها شده است یا ناکارآمدی مسئولین؟ و اینکه آیا دلار جهانگیری و رانت 180 هزارمیلیاردی که از آن ایجاد شد نیز کار دشمن است؟ آیا فسادهای موجود در صنعت خودروسازی در افزایش عمدی قیمت‌ها و اخلال در بازار ارزی نیز کار دشمن است؟ آیا حجم وسیع واگذاری‌های مسئله‌دار و یا حقوق‌های نجومی که به گفته یکی از مدعیان اصلاحات قریب به 3 هزار پرونده داشته از فیش‌های حقوقی چند ده‌میلیونی تا وام‌های چند صدمیلیونی مدیران بانک‌ها، صندوق‌ها و برخی دستگاه‌های اجرایی و... کار دشمن است؟ آیا برهم زدن عمدی قراردادهای بزرگ نفتی با کشورها که در وزارت نفت انجام شد، کار دشمن است؟ و بسیاری ازاین‌دست سؤالات درخصوص مدیریت توزیع گوشت، وضعیت مسکن، بازار خودرو، ارز و. ..
کوکِ ساز «همه چی آرومه» در هفته دولت
شایان‌ذکر است که به‌زعم کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، حرف‌هایی که جناب حجت‌الاسلام علوی نیز در ادامه اظهارات اخیر رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت (در جهت کارنامه‌سازی و تعریف و تمجید از عملکرد دولت) بیان کرده است، با واقعیت‌های موجود اجتماعی و اقتصادی تناسبی ندارد. درخصوص عملکرد ضعیف و ناکارآمد دولت به‌قدری بدیهی و انکارناپذیر است که پاسخ به اظهارات جناب وزیر، بی‌نیاز از هرگونه طرح مسائل علمی و نظری است.
البته باید در این‌گونه اظهارات کمی‌جًست و کاوید و در ‌ترجیع‌بند اظهارات مسئولین دولتی در هفته دولت دقیق شد چه آنکه به‌نظر می‌رسد قرار است دولتمردان در هفته‌ای که به نام دولت مزین است، به‌جای تأسی از دولتی مانند دولت شهید رجایی و الگوبرداری از مدیریت‌های موفق، به تبلیغ و تمجید از خود بپردازند تا جایی‌که برخلاف واقعیت‌های موجود بگویند: «اگر تدابیر دولت نبود قیمت‌ها ۸ برابر می‌شد!» و بدین طریق با کارنامه‌سازی برای دولتی که خود دست‌اندرکار آنند، ساز «همه چی آرومه» کوک کنند.
حسن روحانی، دو روز پیش در مرقد امام راحل درباره بهبود شاخص‌های اقتصادی، گفت: «آمارهای دوماهه اخیر و نیز آمار روز گذشته مرکز آمار، نشان می‌دهد که هم نرخ تورم ماهانه و هم تورم نقطه‌به‌نقطه نسبت به ماه‌های ابتدایی سال کاهش یافته است.» درحالی‌که آمارهای رسمی ‌نشان می‌دهد تورم سالانه در دو ماه اخیر افزایش یافته است! آمارهای جدید مرکز آمار حاکی از آن است که تورم کل» در بازه زمانی تیر و مردادماه از 40/4 به 42/2 درصد افزایش یافته است.
همچنین، علی ربیعی سخنگوی دولت، روز شنبه در یادداشتی در روزنامه ایران با طرح این گزاره که «اگر دولت اعتدال نبود» عنوان کرد: «من فکر می‌کنم اگر این فشار آمریکا در جامعه‌ای غیراز ایران و در غیاب دولتی با تدبیر رخ می‌داد قطعاً فاجعه‌های انسانی بزرگی به بار می‌آمد» و «از رشد اقتصادی منفی به مرحله تعادل رسیده‌ایم و آثار رشد مثبت هم به چشم می‌خورد و اتفاقاً این همان دستاورد دوم دولت است.»

نظر شما