شناسهٔ خبر: 34948258 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نمایشگاه کتاب پکن؛ روزی برای نزدیکی فرهنگ ایران و چین

آیین «روز ایران» که روز شنبه همزمان با سومین روز بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن در چین برگزار شد، علاوه بر اینکه فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی در پکن فراهم کرد بلکه باعث شناخت بیشتر مردم چین از ایران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین «روز ایران» با حضور ایرانیان مقیم چین، دانشجویان، دیپلمات ها و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران و خانواده های آنان و شمار زیادی از چینی های علاقه مند به فرهنگ ایران و با همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار شد.

 

در ابتدای این آیین، مسعود شماعی‌زاده با اجرای دف و تار و موسیقی زنده ایرانی حاضران را به وجد آوردند در این اجرا شماعی زاده به اجرای چند قطعه موسیقی سنتی و محلی پرداخت که با استقبال خوب حاضران در سالن روبرو شد. 

 

همچنین در این آیین، ضمن معرفی ناشران چینی فعال در زمینه ترجمه آثار ایرانی به چینی، سه تن از ناشران چینی نیز به معرفی ظرفیت های نشر خود پرداختند.

 

هرجا نمایشگاه کتاب باشد ایران هم حضور دارد

«عباسعلی وفایی» در حاشیه این آیین در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از ۲۱ تا ۲۴ آگوست در پکن دایر شده است گفت: جمهوری اسلامی ایران هم با مشارکت تعدادی از ناشران به ویژه مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی  ایران در این نمایشگاه شرکت کرده است.

 

 رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: در برنامه «روز ایران» موسیقی ایرانی همراه با کلیپ هایی از مناظر طبیعی ایران به نمایش در آمد و از ایرانیان و چینی های شرکت کننده در برنامه پذیرایی شد.

 

وفایی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب خاطرات خوبی را در ذهن ایجاد می کند گفت: کتاب دوست و رفیق خیلی خوبی است و هر جا که نمایشگاه کتاب دایر باشد ایران هم به عنوان یک کشور فرهنگ دوست و تاریخی حضور دارد.

 

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین تصریح کرد: در این مراسم تلاش کرده ایم برنامه های خیلی خوب و متنوعی ارایه شود خوشبختانه چند نفر از بهترین تصویرگران کتاب کودک ایران در این نمایشگاه حضور دارند و چندین برنامه در مؤسسات و غرفه‎های مختلف از جمله در سازمان زنان پکن در همین زمینه‌ها برگزار شد.

 

عرضه کتاب‌های برگزیده ایران در نمایشگاه پکن

مدیر غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این دوره از نمایشگاه با ارایه ۲۵۰ عنوان کتاب که اکثر آنها برگزیده جوایز سال گذشته هستند، شرکت کرده است.

 

شیوا وکیل نسلیان با اشاره به اینکه تمرکز امسال بر روی حضور تصویرگران ایرانی در نمایشگاه بود، گفت‌: دو تصویرگر خبره ایرانی و همچنین یک نویسنده جوان ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند.

 

وی با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی در حاشیه این نمایشگاه گفت: از جمله این برنامه ها نشست های مختلف و برگزاری روز ایران بود.

 

وکیل نسلیان تصریح کرد: نشست‌های تخصصی هم برای تصویرگران ایرانی در حاشیه این نمایشگاه نظر گرفته شد و در سالن‌های مختلف نمایشگاه به هنرپردازی پرداختند.

 

حمایت ناشران چینی از ترجمه آثار ایرانی

شماری از ناشران و مؤلفان چینی نیز در حاشیه این برنامه ضمن اعلام حمایت از انتشار کتاب‌های فارسی به چینی خواهان تقویت و توسعه روابط دو کشور در زمینه های فرهنگ و چاپ کتاب شدند.

 

«چین نن» از بنیانگذاران انتشارات «آنانانس» چین در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: چین و ایران دارای فرهنگ مشترکی هستند و این اشتراک فرهنگی، زمینه را برای همکاری های مشترک فراهم کرده است.

 

وی گفت: جاده ابریشم قدیم که اکنون با عنوان «یک کمربند - یک جاده» مورد توجه قرار گرفته است ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری ها فراهم کرده است.

 

برگزاری نشست تصویرگری با حضور هنرمندان ایرانی

در بخش دیگری از نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن نیز با مشارکت بخش تصویرگری آناناس و با حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین، نشست تصویرگری و نویسندگی با حضور خانم ها افسانه صانعی (تصویرگر) و زهرا نعمت اللهی (نویسنده) در سالن تصویرگری آناناس برگزار شد.

 

در این برنامه در ابتدا خانم صانعی به معرفی آثار خویش و چگونگی خلق کتاب تصویری پرداخت و سپس خانم نعمت الهی در خصوص نویسندگی در حوزه کودک و آثار خود توضیحاتی را ارائه کرد.

 

معرفی نمایشگاه کتاب پکن

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن و هفدهمین جشنواره بین المللی کتاب پکن از روز چهارشنبه با حضور ۹۵ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در مرکز جدید نمایشگاه‌های بین المللی پکن آغاز بکار کرد.

 

در این نمایشگاه که بیش از دو هزار و ۶۰۰ انتشاراتی از ۹۵ کشور و منطقه جهان شرکت کرده اند به نمایندگی از ایران، غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران هم بر اساس تفاهم‌نامه مشترک همکاری بین طرفین به مساحت ۱۸ مترمربع برپا شده است.

 

در غرفه ایران بیش از ۲۵۰ عنوان از کتاب‌های ادبی برگزیده جوایز سال گذشته و آثاری در زمینه‌های آموزش زبان فارسی، ایران‌شناسی، هنر، کودک و نوجوان، دین و دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است.

 

مساحت کل نمایشگاه امسال ۱۰۶ هزار و ۸۰۰ متر مربع است و بیش از ۳۰۰ هزار جلد کتاب جدید در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده و در حاشیه آن بیش از هزار فعالیت فرهنگی برگزار می‌شود.

 

۳۰ کشور مسیر کمربند و جاده در این نمایشگاه شرکت کرده اند  که حدود ۵۰ درصد کل کشورهای مسیررا شامل می‌شوند همچنین نسبت ناشران خارجی شرکت کننده به ۶۱.۵ درصد رسیده که نسبت به دوره قبل رشد داشته است.

 

به منظور به‌روزرسانی صنعت چاپ و نشر، در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب پکن بخش "کتابخوانی ۵G" هم ایجاد شده است.

 

نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن در سال ۱۹۸۶ میلادی برگزار شد و پس از آن سال به سال توانست نظر ناشران، شرکت ها و شخصیت های مشهور فرهنگی بیشتری را به خود جذب کند. این نمایشگاه همچنین دومین نمایشگاه بزرگ کتاب در جهان است.

نظر شما