شناسهٔ خبر: 34943472 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر سی ان ان: ترامپ «گروه 7» را به «۱+۶» تبدیل کرده است

تهران - ایرنا - مفسر و تحلیلگر سیاسی شبکه خبری سی ان ان درباره نشست «گروه ۷» در فرانسه گفت: با حضور «دونالد ترامپ» و خواسته های متناقض وی از سایر اعضا، "گروه۷" به «گروه ۱+۶» تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

«اسکات لوکاس» (Scott Lucas) روز یکشنبه در مصاحبه با سی ان ان درباره دلیل گفت وگوی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا با اعضای «گروه ۷» مبنی بر دعوت از «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه برای حضور در نشست آتی این گروه در سال ۲۰۲۰ در آمریکا افزود: این بدین خاطر است که ترامپ بسیار به پوتین علاقه دارد.

وی ادامه داد: خطر تلاش ترامپ در این زمینه این است که دیگر «گروه ۷» نخواهد بود بلکه گروه «۱+۶» خواهد بود زیرا رهبران اروپا، کانادا و احتمالا ژاپن مخالف بازگشت روسیه به این گروه هستند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه بیرمنگام انگلیس گفت: روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد و اکنون با تخاصم این کشور نسبت به اوکراین و سیاست های خارجی تهاجمی سایبری آن مواجه هستیم.

لوکاس ادامه داد: بنابراین هرچه ترامپ در این مورد فشار وارد آورد، نه تنها در مخالفت با دیگر اعضای «گروه ۷» بوده حتی در تضاد با وزارتخارجه، وزارت دفاع و سازمان سیا آمریکا عمل می کند.

سی ان ان در این  تفسیر افزود: این درحالیست که دیگر رهبران «گروه ۷» نگران آن هستند که جنگ تجاری آمریکا با چین که دونالد ترامپ آغازگر آن بوده، موجب رکود اقتصاد جهانی شود.

این شبکه خبری ادامه داد: مشاوران ترامپ در این سفر گفته اند شخص رئیس جمهوری آمریکا از اینکه رهبران این نشست بیشتر بر مساله آب وهوا متمرکز هستند تا مسائل اقتصادی، ناراحت است.

چهل وپنجمین اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه ۷» روز گذشته (شنبه) در اقامتگاه تفریحی بیاریتز فرانسه آغاز بکار کرد.

ریاست اجلاس «گروه ۷» را که از ۲۴ تا ۲۶ آگوست (دوم و سوم شهریور) برگزار می شود، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برعهده دارد.

نخستین روز نشست رهبران کشورهای «گروه ۷» که به بررسی مسائل امور خارجه و امنیتی می پردازد، پشت درهای بسته برگزار می شود.

واشنگتن پیشنهاد ائتلاف بین المللی دریایی را در تنگه هرمز ارائه کرده و نخست وزیر ژاپن در این اجلاس مواضع دیپلماتیک خود را در این مورد توضیح خواهد داد.

پیش بینی می شود که موضوع آزمایش ها و پرتاب های موشکی کره شمالی نیز در دستور کار اجلاس «گروه ۷» قرار گیرد.

در روز دوم، رهبران «گروه ۷» قرار است درباره اقتصاد جهانی و مناقشات تجاری بین ایالات متحده و چین، گفت وگو کنند.

انتظار می رود این نشست به دلیل اختلافات بین ایالات متحده و کشورهای اروپایی در مورد موضوعاتی مانند تجارت آزاد، ایران و تغییرات آب و هوا بدون بیانیه نهایی پایان یابد.

اروپام **۱۳۰۲**

نظر شما