شناسهٔ خبر: 34941584 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب...

گزارش مکتوب... عسل و خواص آن

عسل محصولی است که از زمانهای دور نزد بشر شناخته شده و یکی از محصولاتی است که زنبوران برای بدست آوردن آن مجبورند به خارج از کندو پرواز کرده و شهد گلها و گیاهان را به داخل کندو حمل نمایند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز مهاباد؛ اهمیت عسل به حدی است که خداوند متعال در قرآن کریم از آن تعریف کرده و به زنبوران وحی می کند در بالای کوهها و درختان خانه بگیرند و از ثمره گلها استفاده کنند و سپس از شکم آنها نوشابه هایی به رنگهای مختلف خارج می شود که برای انسان شفا بخش است.

 

اهمیت و خواص عسل

همچنین پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: عسل هزار و یک خاصیت دارد و هزار و یک درد را درمان می کند و هر کس بخواهد شفا پیدا کند صبح ناشتا عسل را با آب باران مخلوط کرده بنوشد.گزارش مکتوب... عسل و خواص آن

‏در نوشته های قدیم مصری هم آمده است: مصری ها به عسل بسیار اهمیت می دادند و از آن در درمان زخمها و علاج بند آمدن ادرار استفاده می کردند و آن را تقویت کننده و عامل تجدید نیروی جوانی و نیز طول عمر می دانستند.

‏ابن سینا، برای عسل اهمیت زیادی قائل بود و به بیماران خود توصیه می کرد از آن استفاده نمایند و نیز درمان اولیه سل را عسل می دانست.

بدین ترتیب که گلبرگ گل سرخ را جوشانده با عسل مخلوط کرده و مصرف نمایند و بهترین زمان مصرف آنرا صبح ناشتا توصیه می کرد.

‏پزشکان امروزی هم معتقدند که خوردن عسل برای بیماران قلبی،روماتیسم قلبی و سایر امراض بسیار مؤثر است.

یک متخصص تغذیه در مهاباد می گوید: عسل به علت ترکیبات قندی که در ساختمان خود دارد و بخصوص آنتی‌اکسیدان موجود در آن تأثیر بسزایی بر روی عملکرد قلب و تقویت آن دارد.

خسرو آناهید می افزاید: عسل از انسداد عروق جلوگیری کرده و باعث از بین رفتن چربی‌ های زیان‌آور اطراف قلب شود و به دلیل داشتن اسیدفورمیک در رفع دردهای مزمن روده مؤثر بوده و مهمترین خاصیت آن ضدمیکروب بودن این ماده غذایی است.

به گفته وی ،این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان و آنزیم دیاستاز است و سبب رفع یبوست می‌شود.

آناهید افزود: غیر از این موارد، مصرف عسل نتیجه بسیار مهم دیگری هم دارد و آن تقویت دستگاه عصبی است. به این ترتیب، عوارضی مانند بد خوابی، بد اشتهایی و بی‌حوصله بودن که شاید باعث سبک زندگی غلط شوند و مقدمات دیابت را فراهم کنند، کمتر خواهد شد.

این متخصص تغذیه می گوید: عسل طبیعی یک مکمل تقویتی برای بهبود فعالیت قلب و عروق است و می‌تواند به کنترل فشارخون کمک کند و برای افرادی که دچار کم خونی هستند، آهن موجود در عسل باعث خون سازی و افزایش فشار خون می شود.

 

آذربایجانغربی یکی از استانهای تولید کننده عسل در کشور

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان عسل استان آذربایجانغربی می گوید: برابر آمارهای سال گذشته بیش از یک میلیون و 200 هزار کندو در استان سرشماری شده است که 16 درصد کندوهای کل کشور را شامل می‌شود.گزارش مکتوب... عسل و خواص آن

محمد فکری، با بیان اینکه آذربایجانغربی باتولید 22 هزارتن عسل یکی از قطبهای زنبورداری کشور است،افزود: نزدیک به 25 درصد عسل کشور در آذربایجانغربی تولید می‌شود و با توجه به اینکه تولید عسل در استان به اوج خود رسیده است باید تولید ژل رویال، گرده زنبور عسل و موم که از لحاظ اقتصادی بسیار با ارزش است به تولیدات زنبور داران اضافه شود.

 

جشن  برداشت عسل در مهاباد

با توجه به اهمیت این محصول شیرین و گوارا چند روز پیش جشن برداشت عسل در شهرستان مهاباد برگزار شد.گزارش مکتوب... عسل و خواص آن

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان عسل آذربایجانغربی در این مراسم گفت:

میانگین جهانی تولید عسل در هر کندو 22 کیلوگرم است و این میزان در کشور ما 10 کیلوگرم و در استان آذربایجانغربی و بطور مشخص در شهرستان مهاباد این میزان به 18 تا 20 کیلوگرم می‌رسد که نشان دهنده تخصص و مهارت زنبورداران این شهرستان در نگهداری و تولید عسل است.

محمد فکری می گوید: در آذربایجانغربی یک اتحادیه و 13 شرکت زنبورداری وجود دارد که امسال از حالت راکد به فعال تبدیل شده‌اند.

وی، در ادامه با تأکید بر لزوم هماهنگی و تعامل جهادکشاورزی، کشاورزان و زنبوردارن برای افزایش بهره ‌وری گفت: سمپاشی در زمان نامناسب، از بین بردن مراتع و دستکاری در طبیعت تهدیدی برای نابودی زنبورهای عسل محسوب می‌شود، لذا افزایش تولید و بهره‌ وری نیازمند تعامل، هماهنگی و تلاش بیشتر بین جهادکشاورزی و زنبورداران است.

 

افزایش تولید عسل در مهاباد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مهاباد هم در این جشنواره گفت: تولید این محصول گوارا در سالجاری در مقایسه با پارسال افزایش بیش از سه برابری دارد زیرا  سال گذشته بدلیل بار‌شهای سیل آسا و خسارات وارد شده به زنبورستانها تنها 160 تن عسل در این شهرستان تولید شد اما امسال با توجه به آب و هوای مساعد این میزان تولید به اوج خود و به حدود 500 تن خواهد رسید.گزارش مکتوب... عسل و خواص آن

جعفر ایمانیان می گوید: درحال حاضر نزدیک به 500 نفر زنبور دار در این شهرستان فعالیت   می کنند که از این تعداد 460 نفر عضو تعاونی زنبورداران مهاباد هستند.

 

تلاش برای تبدیل مهاباد به قطب تولید عسل در منطقه

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی زنبور داران شهرستان مهاباد هم گفت: با معرفی عسل به عنوان سوغات مهاباد و ایجاد مرکز شهر عسل مهاباد در فلکه استاد هژار این شهر تلاش می شود مهاباد به قطب تولید عسل در منطقه و کشور تبدیل شود. 

ریبوار جهانگیری افزود: امسال برای نخستین بار جشن برداشت عسل در مهاباد برگزار شد و در سالهای دیگر این جشن به جشنواره منطقه ای و ملی تبدیل خواهد شد.

جهانگیری تصریح کرد: شهرستان مهاباد در استان و منطقه رتبه نخست کیفیت را در تولید عسل کسب کرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی زنبور داران شهرستان مهاباد در ادامه به مشکلات بیمه زنبورداران مهاباد هم اشاره کرد و گفت: از 500 نفر زنبوردار شهرستان مهاباد تنها 20 نفر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: زنبورداران شهرستان برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تأمین اجتماعی باید به عنوان کارگر زیر نظرکارفرمایی دیگر فعالیت کنند که این امر برای تولید کنندگان عسل شایسته نیست.

 

افزایش سه برابری عسل در مهاباد

مسئول تولیدات دامی جهادکشاورزی شهرستان مهاباد گفت: افزایش سه برابری تولید عسل در مهاباد ارمغان بارشهای خوب امسال بوده است.

كوروش سعیدی افزود: بارشهای مناسب امسال باعث شده میانگین برداشت عسل ازهرکندو در این شهرستان به 18 کیلوگرم برسد که پیش بینی می شود امسال در مقایسه با پارسال تولید در این شهرستان سه برابر افزایش داشته باشد.

سعیدی گفت: در اين شهرستان بيش از44 هزار و 900 كندوي زنبور عسل مدرن و سنتي وجود دارد كه به دليل وجود مراتع غني و مهارت زنبورداران سالانه بطور میانگین بيش از 340 تن عسل از آنها توليد و روانه بازار مصرف مي شود.

وي اضافه كرد: حدود 500 نفر در بخش توليد عسل اين شهرستان فعال هستند كه از این تعداد 95 درصد با شيوه مدرن فعاليت مي كنند.

فرماندارشهرستان مهاباد هم در جشن برداشت عسل درگفت: با توافق انجام شده زنبورداران می توانند با عضویت در صندوق بیمه روستائیان و عشایر از خدمات بیمه بهرمند شوند.

ایرج شجاعی افزود: برای راه اندازی کارخانجات فرآوری این محصول شیرین به دنبال ایجاد توافق میان تولیدکنندگان و سرمایه گزاران هستیم تا در این زمینه صنایع تبدیلی را ایجاد کنیم.

در ادامه مراسم جشن برداشت عسل در مهاباد چند قطعه موسیقی فولکلور کوردی هم اجرا شد.

نویسنده : رحمان جنگلی

 

<div id="video-display-embed-code_3872217"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2508237/3872217?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما