شناسهٔ خبر: 34941243 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قربانی، عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس در گفتگو با آریا؛

اولویت وزارتخانه جدید میراث فرهنگی و گردشگری، رفع موانع جذب گردشگر باشد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- 26 مرداد ماه، نامه‌ای از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس به حسن روحانی رئیس‌جمهور مبنی بر تشکیل وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شد. رییس جمهور فرصت دارد نهایتا تا نیمه شهریورماه 98 وزیری برای این تصدی وزارتخانه به مجلس پیشنهاد دهد و نمایندگان ملت نیز بایستی درباره صلاحیت و شایستگی وزیر پیشنهادی بررسی‌ های لازم را انجام دهند. پس از آن دکتر روحانی رئیس‌جمهوری، 30 مردادماه در حکمی دکتر علی‌ اصغر مونسان را به سرپرستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منصوب کرد. در این رابطه با آقای دکتر علی قربانی، عضو فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد وزارتخانه جدید میراث فرهنگی و گردشگری و تشریح اولویت ها و وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه به گفتگو پرداختیم.
دکترعلی قربانی با بیان این که خود یکی از حامیان طرح تشکیل وزارت خانه میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس می باشد، به خبرنگار آریا گفت: با ایجاد این وزارت خانه می توان با طرح سوال، استیضاح و درخواست گزارش از وزیر مربوطه، نمایندگان مردم نظارت جدی تری در عملکرد میراث فرهنگی و گردشگری داشته باشند، البته برای این که اجرای این طرح، بار مالی اضافی دربر نداشته باشد قرار بر این شد که همه اموال، دارایی ها، نیروی انسانی و تشکیلات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت خانه تازه تاسیس منتقل شود.
قربانی با تاکید بر اینکه ایران از نظر آثار تاریخی و گردشگری جزو 10 کشور اول دنیا می باشد اما از نظر جذب گردشگر جزو 140 کشور اول دنیا هم محسوب نمی شود ادامه داد: این مسئله نیازمند برنامه ریزی منسجم، هماهنگ و جدی در چنین وزارتخانه ای می باشد، این وزارتخانه می تواند هم ایران را به خوبی به دنیا معرفی نماید و در زمینه تسهیل قوانین در قالب ارائه لایحه به مجلس و اشکالاتی که بعضا در این زمینه ها وجود دارد کمک کند و همچنین در حوزه موانع ورود گردشگر به کشور می تواند با ارائه برنامه های مناسب و پژوهش های معتبر تلاش نماید.
نماینده مردم بجنورد و مانه و سملقان و جاجرم، با بیان اینکه ورود گردشگر به کشور امری بسیار مفید و ضروری می باشد، اظهار داشت: در شرایط کنونی که درآمد زایی و ارزآوری از طریق صنایع نیازمند طرح های بزرگ و هزینه های کلان می باشد، می توان با جذب گردشگر به کشور با توجه به وضعیت ارزی موجود و اینکه این گردشگران با ارزهای خارجی چون دلار به خرید مستقیم کالا و خدمات در کشور می پردازند می توانند از نظر اقتصادی نیز برای ما مفید واقع شوند.
علی قربانی در خصوص اولویت هایی که بعد از تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری باید مدنظر قرار گرفته شوند، افزود: به نظر می رسد اولویت اصلی باید شناسایی موانع رونق جذب گردشگری چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی باشد و با توجه به اینکه این وزارتخانه قبلا در سمت معاونت ریاست جمهوری بود زیاد ارتباطی بین مجلس و دولت شکل نمی گرفت، اکنون فرصت مناسبی است که با برقراری ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک با مجلس به رفع مشکلات موجود پرداخته شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، در پایان با بیان اینکه آقای علی اصغر مونسان یکی از بهترین گزینه ها برای تصدی این وزارتخانه می باشد گفت: عملکرد آقای مونسان نسبت به سایر افرادی که در سال های اخیر معاون ریاست جمهوری بودند عملکرد خوب و قابل قبولی می باشد و در صورتی که رییس جمهور ایشان را برای تصدی وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی معرفی نماید حتما از وی حمایت می کنیم.



گفتگو: مهدی برازنده

نظر شما