شناسهٔ خبر: 34941093 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اما و اگرهای گردشگری دریایی در مازندران

با وجود آنکه سال هاست مدیران شمالی عزم خود را برای بهره گیری بهینه تر از ظرفیت های سواحل بزرگترین دریاچه جهان جزم کرده اند، اما با گذشت سال های طولانی از برنامه ریزی ها دراین حوزه تاکنون تنها سهم اندک 10 درصدی از این ظرفیت خدادادی در حوزه گردشگری مورد استفاده قرار گرفته و راهکار مناسبی برای به عینیت رساندن باقی مانده این ظرفیت ارائه نشده است.

صاحب‌خبر -

Image result for ‫گردشگری دریایی در مازندران‬‎

جرقه هایی برای سرمایه گذارانی

البته در پاره ای از زمان ها جرقه هایی در این ارتباط زده شده و سرمایه گذارانی قدم جلو گذاشته اند؛ برخی از این سرمایه گذاران حتی طرح هایی را هم برای اثبات اینکه می توان از سواحل خزر پول در آورد، ارائه دادند اما انگار این ساحل 380 کیلومتری در مازندران طلسم شده و حتی سریز شدن سرمایه های چند صد میلیاردی هم برای شکسته شده شدن شیشه عمر این جادو بی اثر مانده است.

نکته جالب در این مهم وجود همه پیش فصل های لازم برای عبور از گرداب ناملایمات است. دولت برای بهره گیری از سواحل به استانداران اختیارات تام داده و استانداران هم بارها برای غلبه بر ناکامی های گذشته هزاران جلسه برگزار کرده اند. سرمایه گذاران زیادی هم برای این کار اعلام امادگی کرده اند. حال اینکه چرا با وجود همه باد های موافق باز هم کشتی توسعه گردشگری در سواحل مازندران بی حرکت مانده پرسشی است که برای رسیدن به پاسخ آن باید از تونل های مخوف منفعت طلبی های شخصی و مافیای پنهان سواحل عبور کرد؛ اتفاقی که تا به امروز توفیق بر آن دور از دسترس بوده است.

بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذاری‌

احمد حسین زادگان استاندار مازندران بر این باور اعتقاد دارد که باید دستگاه‌ های اجرایی بسترهای لازم را برای جذب سرمایه گذاری‌ های بزرگ در استان فراهم کنند تا بتوانیم از مواهب طبیعی که در اختیار داریم برای رفع برخی گره‌های موجود کشوری به خصوص رونق اقتصادی و اشتغال بهره برداری کنیم. باید بسترهای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را در استان شناسایی کنیم و این فرصت‌ها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

حسین زادگان کافی است به بایگانی پرونده های سرمایه گذاران قبلی در حوزه سواحل و دریا سری بزند. او با مطالعه ورق های خاک گرفته این پرونده می تواند به خیلی از ناگفته ها در حوزه سرمایه گذاری در سواحل دست یابد. پرونده هایی مثل سرمایه گذاری 1200 میلیارد تومانی در ساحل نوشهر که اگر دست اندازهای ایجاد شده از سوی برخی از مدیران نبود امروز شاید شاهد به بار نشستن آن بودیم و هزاران مازندرانی از قبل کار درآن سفره زندگی شان رنگین می شد؛ پروژه ای که برخی از افراد به ظاهر مدیر تلاش کردند تا با ایجاد موانعی در جاده ساخت این پروژه، سرمایه گذارش را مجبور به دادن امتیازاتی به خودشان بکنند و سرانجام دود نامهربانی ها با این سرمایه گذار به چشم مردم مازندران رفت.

پروژه تفریحی و گردشگری مورد نظر قرار بود بی هیچ چشم داشتی به تسهیلات بانکی  درمازندران ایجاد شود. قرار بود بنا بر اظهارات مدیر این پروژه بزرگ، تمامی عایدات ریالی آن برای تحصیل افراد معلول در سراسر کشور هزینه شود. حالا با افزایش افسار گسیخته هزینه های تامین مصالح آیا این امکان وجود دارد که چنین رخدادی را در مازندران شاهد باشیم؟

سواحل مازندران ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد. شاید شاخص ترین آنها پروژه پرورش ماهی های خاویاری قره برون در سواحل جویبار باشد. اتفاقی که نه با درایت مدیران که با همت خانواده ای در سواحل مرکزی مازندران به بار نشست. شاید اگر در آن زمان ورود استانداری نبود، امروز از این پروژه که بعنوان بزرگترین از نوع خود در خاورمیانه است، تنها برگ هایی خاک گرفته برجای می ماند.

تالاب میانکاله در شرقی ترین نقطه مازندران قرار دارد؛ ظرفیتی که خود به تنهایی قادر است خیلی از سرمایه گذاران را برای حضور در دیار علویان راغب کند اما این مهم تاکنون در بوته اختلافات به بوته فراموشی سپرده شده است.800 آب بندان موجود در نقاط مختلف استان نیز این امکان را برای سرمایه گذاری ما در اختیار مسولان این استان قرار داده که با بستر سازی های مناسب راه را برای حرکت شتابان تر قطار توسعه در مازندران بگشایند. اکنون تعداد کمی از این آب بندان ها بهر گیری گردشگری شده که تعداد آنها از تعداد انگشتان دو دست کمتر است.

استانداری مازندران در دوره جدید کاری خود برای توسعه بخشی به سواحل و گردشگری دریایی اش، مشاوری برای خود گرفته تا کارها بر اساس قانون مداری پیش برود. او در جلسه ای که در ارتباط با بررسی گردشگری دریایی مازندران برگزار شده بود از شناسایی ۱۳۶ نقطه دریای خزر برای ساخت اسکله گردشگری در سواحل مازندران خبر داده و ادعا کرد که با این اتفاق برای بیش از 7 هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد می شود.

در این شرایط حساس استاندار مازندران تاکید کرده که باید برای جذب این سرمایه گذاری ها همه تلاش کنند. دستگاه‌های اجرایی باید در رویکردهای قدیمی خود در حوزه سرمایه گذاری تجدید نظر کنند.اگر رویه نگاه به سرمایه گذاران تغییر پیدا نکند قطعا شاهد کوچ آنها به استان های دیگر خواهیم بود.

مقام عالی دولت در مازندران گفته که سه متقاضی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دریایی این خطه شمال کشور اعلام آمادگی کردند که پس از بررسی برای جذب این سرمایه گذاران تصمیم گیری می شود. ‎

وی آمادگی این افراد برای سرمایه گذاری تنها درساخت اسکله دریایی گردشگری را افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای صدور مجوز اجرای طرح گردشگری دریایی، حفاظت از محیط زیست در اولویت قرار می گیرد. پس از بررسی میدانی و توافق، حداقل در مرحله اول ۱۰ مجوز برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دریایی بدون نام صادر و در اختیار استانداری قرار می گیرد تا پس از تایید اهلیت سرمایه گذار، مجوز در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

انگار از شواهد اینگونه بر می آید که ابرهای ناملایمات  و ترش رویی به سرمایه گذاران در مازندران به کناری رفته و خورشید اشتیاق برای استقبال از آنها در حال تابیدن است.

Image result for ‫گردشگری دریایی در مازندران‬‎

نظر شما