شناسهٔ خبر: 34939959 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخالفت تجار آمریکایی با جنگ تعرفه ها با چین

تهران - ایرنا - گروه های تجاری در آمریکا با ملحق شدن به گروه های مخالف تشدید تهدیدهای واشنگتن در افزایش تعرفه واردات چین، خواستار توقف این روند شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه روزنامه انگلیسی «استریتس تایمز» چاپ سنگاپور، جمعه گذشته (یکم شهریور) «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از اول اکتبر (9 مهر) تعرفه کالاهای وارداتی از چین به ارزش 250 میلیارد دلار را از 25 درصد کنونی به 30 درصد افزایش می دهد و بقیه واردات به این کشور به ارزش 300 میلیارد دلار را از رقم 10 درصد به 15 درصد از اول سپتامبر (10 شهریور) افزایش خواهد داد.

اکنون گروه های تجاری آمریکا می گویند چنین اقداماتی دیگر کافی است زیرا تنش در بازارهای سهام را تشدید می کند.

وزارت بازرگانی چین روز شنبه اعلام کر  که این کشور «قویا مخالف اقدامات یکجانبه و قلدرمابانه» ناشی از حمایت گرایی تجاری و فشار حداکثری آمریکا است و خواستار توقف فوری چنین «اقدامات اشتباهی» است.

همزمان روزنامه «مردم» متعلق به حزب حاکم چین امروز (یکشنبه) گزارش داد که این کشور با اقدامات اخیر آمریکا برای افزایش تعرفه کالاهای چین مقابله خواهد کرد.

سیاستمداران آمریکایی که بدنبال مانع تراشی در مقابل پیشرفت اقتصادی چین هستند همچنان در پی تاکتیک هایی برای اعمال فشار حداکثری بر چین هستند که به نوشته روزنامه مردم چین نتایج چندانی نداشته است.

استریتس تایمز نوشت: اما آمریکا در  این جنگ تجاری پیروز نخواهد شد زیرا کشاورزان و صاحبان فعالیت های تجاری در آمریکا در نتیجه چنین جنگی متضرر خواهند شد.

در آمریکا رئیس و مدیر اجرایی انجمن فناوری مصرف کننده که یک شرکت تجاری است، با اشاره به کاهش 623 واحدی سهام  داوجونز در روز جمعه گفت: دیگر بس است. بازارهای جهانی نگران رکود هستند و تصمیم  اعلام شده در جمعه گذشته فشار بیشتری را بر فعالیت های تجاری در آمریکا، کارگران وخانواده های آنها وارد می کند.

 وی گفت: این افزایش تعرفه ها بدترین اشتباه از زمان قانون اعمال تعرفه ها در سال 1930 است که باعث شد کشور وارد «رکود بزرگ» شود.

ترامپ به جای اینکه بار دیگر «عظمت و بزرگی را به آمریکا بازگرداند» با استفاده از تعرفه بزرگترین اشتباه اقتصادی را مرتکب شده است.

مدیر اجرایی و رئیس یک گروه تجاری صنعتی آمریکایی موسوم به انجمن پوشاک و کفش آمریکا نیز اجرای راهبرد تجاری دهه 30 میلادی در آمریکا را به ضرر مصرف کنندگان، فعالیت های تجاری و اقتصاد این کشور دانست.

وی گفت: رئیس جمهور می گوید از فعالان تجاری آمریکا می خواهد همکاری با چین را متوقف کنند اما به نظر می رسد که او درکی از این موضوع ندارد که قطع زنجیره تامین چین به طرز باور نکردنی دشوار و هزینه بر است.

مدیر اجرایی و رئیس یک گروه تجاری صنعتی آمریکایی به اظهارات ترامپ اشاره داشت که از شرکت های آمریکایی خواست جایگزنی را به جای تجارت با چین بیابند.

 «دیوید فرنچ» معاون رئیس امور دولتی در فدراسیون ملی خرده فروشان آمریکا نیز گفت، غیرممکن است که شرکت های تجاری در چنین فضایی برنامه ای برای آینده داشته باشند. روشن است که رویکرد دولت موثر نیست و اعمال مالیات های بیشتری بر فعالان تجاری و مصرف کنندگان آمریکایی پاسخ مناسبی برای آن نیست. این روند کجا به پایان می رسد؟

رئیس امور بین المللی اتاق بازرگانی آمریکا در جمع جامعه تجاری این کشور گفت با وجود برخی نگرانی ها روابط تجاری 40 ساله آمریکا و چین عمدتا «سازنده و نتیجه بخش و به نفع دو کشور بوده است».

وی افزود، با وجودی که نگرانی رئیس جمهور را درک می کنیم بر این باور هستیم که روابط سازنده و مداوم با چین مسیر درستی است. ما به دنبال تخریب بیشتر روابط آمریکا و چین نیستیم.

این  مقام آمریکایی ادامه داد: اتاق بازرگانی از دولت ترامپ و دولت چین خواسته برای رسیدن به توافق مذاکره کنند.

«دیویس استفنز» رئیس انجمن سویای آمریکا نیز ابراز امیدواری کرده که دو طرف تعرفه ها را متوقف کرده و بدنبال راه حلی باشند که تولید کنندگان سویا را گرفتار نکند.

شرکت های چینی از اوایل ماه جاری و با تصمیم آمریکا برای اعمال  تعرفه ها خرید محصولات کشاورزی آمریکا را متوقف کرده اند.

به گفته استفنز، تداوم رکود در فروش دانه سویا به معنای وخیم تر شدن اوضاع پرورش دهندگان این محصول است که هنوز محصولات فصل گذشته را نفروخته اند.  

کشاورزان حامی تجارت آزاد که مورد حمایت ائتلاف انجمن های  کالاهای کشاورزی آمریکا است در بیانیه ای اعلام کرده اند که حذف سریع بازار چین برای اولین بار در چهار دهه گذشته، فعالان این بخش را در آستانه از  دست دادن مازاد تجاری کشاورزی با دیگر کشورهای جهان قرار داده است.

این ائتلاف اعلام کرده در حالیکه کشاورزان آمریکایی در حاشیه قرار گرفته اند کشاورزانی برزیلی، کانادایی و روسی از منافع تصمیم گیری های سیاست تجاری دولت آمریکا بهره می گیرند. کشاورزان جنگ نمی خواهند و بدنبال پیروز شدن در چنین رقابتی هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما