شناسهٔ خبر: 34932818 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد دولت فراری یمن بخاطر حمایت امارات از جدایی طلبان جنوب

تهران- ایرنا- وزارت دفاع وابسته به "عبدربه منصورهادی" دولت فراری یمن (مورد حمایت عربستان) بامداد یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: به رغم درخواست برای توقف حمایت های امارات از گروه های یاغی (شورای انتقالی جنوب) این پشتیبانی شدت بیشتری به خود گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، در این بیانیه آمده است: ارتش یمن (نیروهای دولت فراری) با قدرت، مانع از یاغی گری شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات است، می شود.

این بیانیه افزود: سلاح های کشف شده از این گروه ها بوضوح نشان می دهد که امارات آنها را از نظر نظامی حمایت می کند.

این درحالی است که مسؤولان ارشد دولت ابوظبی هرگونه حمایت از شورای انتقالی جنوب را رد می کنند.

بتازگی جنگ لفظی منصور هادی مورد حمایت سعودی علیه سیاست های امارات در پشتیبانی از شورای انتقالی جنوب شدت گرفته است.

هیأت رئیسه مجلس نمایندگان دولت هادی نیز پیشتر نسبت به عواقب انحراف ائتلاف امارات و عربستان از اهداف خود هشدار داده و اعلام کرده بود، اقدامات شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب مورد حمایت دولت ابوظبی، یمن را بار دیگر به حمامی از خون تبدیل خواهد کرد.

"صالح الجبوانی" وزیر حمل و نقل دولت فراری هادی امارات را مسؤول تمامی اقدامات خشونت بار در عدن دانسته بود.

نیروهای موسوم به "کمربند امنیتی" ۱۰ آگوست (۱۹ مردادماه) کنترل کاخ ریاست جمهوری "معاشیق" در شهر بندری "عدن" و مراکز راهبردی این شهر را به دست گرفتند و پس از آن درگیری میان نیروهای وابسته به امارات از یک سو و وفاداران به دولت هادی از سوی دیگر شدت گرفت.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تاکنون دستکم ۴۰ تن در این درگیری ها کشته و حدود ۲۶۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

منصور هادی که به عربستان فرار کرده، این اقدام شورای انتقالی جنوب را "کودتا" علیه  دولت خود دانسته است.

شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری "عیدروس الزبیدی" استاندار پیشین عدن توسط منصور هادی و با حمایت ابوظبی تشکیل شد.

عربستان و امارات که از کشورهای فعال در ائتلاف عربی بودند و از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۹۴) با ایجاد این ائتلاف مبهم به بهانه بازگرداندن منصور هادی، یمن را هدف حملات خود قرار داده اند، اکنون پس از گذشت بیش از چهار سال نه تنها هیچ دستاوردی کسب نکرده و به اهداف خود نرسیده اند، بلکه به جان هم افتاده و به عقیده کارشناسان، دیگر چیزی از این ائتلاف باقی نمانده است.

نظر شما