شناسهٔ خبر: 34931203 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پل‌های بی‌عابر یزد

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار: در حالی که پل‌های عابر پیاده شهر یزد روزگار غریبی را سپری می‌کنند و در حسرت عبور عابران پیاده به سر می‌برند، تلفات حوادث ترافیکی شهر یزد افزایش یافته و باید برای این معضل راهکاری اندیشیده شود.

صاحب‌خبر -

این پل‌ها این روزها تنها کارکرد تبلیغاتی دارند و کمتر شاهد تردد عابر پیاده از روی آنها هستیم. در همین شرایط، درست زیر پل‌ها ترددهای عرضی خطرناکی به‌ویژه در بلوارهای شهر اتفاق می‌افتد که بارها به مرگ عابران پیاده منجر شده است. افزایش نگران‌کننده آمار فوت عابران پیاده در سال جاری نشان از اهمیت پل‌های عابر پیاده در کاهش حوادث ترافیکی شهر دارد. بسیاری از عابران پیاده ترجیح می‌دهند به جای طی کردن پله‌های آهنی پل‌ها جان خود را کف دست بگیرند و از عرض خیابان عبور کنند.

حتی با این‌که شهرداری یزد بلوارهای شهر را برای جلوگیری از تردد حصارکشی کرده است، بسیاری از شهروندان با تبحری خاص! از بالا و پایین این نرده‌ها راه خود را پیدا می‌کنند اما حاضر نیستند پله‌های پل را طی کنند و ایمن به سمت دیگر خیابان برسند. بسیاری از شهروندان مکانیزه نبودن پل‌ها را دلیل عدم استقبال می‌دانند و می‌گویند همه قدرت بالا رفتن از پله‌های زیاد پل‌ها را ندارند و ترجیح می‌دهند حتی با احتمال خطر برخورد با خودروها از عرض خیابان عبور کنند. اما تجربه ناموفق نصب پل‌های مکانیزه در شهر یزد و خراب شدن آسانسورها و پله‌های برقی، نشان داده است که نصب پل‌های مکانیزه نیز در شهر کارایی لازم را نداشته و باید به سراغ روش‌هایی دیگری برای ایمن‌سازی تردد عرضی عابران پیاده رفت.

  • کاهش استفاده شهروندان از پل عابر پیاده

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به اهمیت استفاده از پل‌های عابرپیاده در معابر اصلی به‌ویژه بلوارهای شهر می‌گوید: مسئولان باید بهترین و مجهزترین پل‌های عابر پیاده را در این نقاط نصب کنند تا مردم به استفاده از آنها تشویق شوند اما نصب پل‌های آهنی با سازه‌های زمخت و پله‌های طولانی، انگیزه شهروندان را برای استفاده از پل‌ها کم کرده است. «مهدی قاسمی» می‌افزاید: پل‌های عابرپیاده موجود در شهر یزد به جز پل مکانیزه باغ ملی، کمترین خدمات و امکانات را به شهروندان ارائه می‌کنند در حالی که می‌توان با روش‌هایی که حتی در کشورمان نیز تجربه شده است، استقبال از پل‌ها را افزایش داد. وی ادامه می‌دهد: در برخی از معابر شهر با توجه به تردد خودروها با سرعت بالا و حجم بالای ترافیک، باید نصب پل‌های عابر پیاده افزایش یابد از این رو می‌توان با نصب پل‌های مکانیزه و قابل استفاده، جلوی خطراتی را که متوجه جان عابران پیاده است، گرفت. این شهروند می‌افزاید: پل‌های عابرپیاده شهر یزد هم جانمایی مناسبی ندارند و هم برای افراد سالخورده، کودکان و بانوان قابل استفاده نیستند از این رو شاهد عبور شهروندان از عرض خیابان هستیم.

حتی برخی از جوانان نیز نه‌تنها از پل استفاده نمی‌کنند بلکه به هر ترتیب از حصارهای میانی بلوارها می‌گذرند تا به طرف دیگر خیابان برسند. یکی دیگر از شهروندان یزدی به خراب بودن مداوم پل‌های عابرپیاده مکانیزه شهر یزد اشاره می‌کند و می‌افزاید: این پل‌ها عملا کارایی خود را از دست داده‌اند در صورتی که کم‌کم می‌توانستیم با تعمیر و بهره‌برداری مجدد از آنها، برای استفاده از پل‌های عابرپیاده فرهنگسازی کنیم. «محدثه طباطبایی» می‌افزاید: قرار گرفتن این پل‌ها در محل‌های خاص از جمله جلوی مدارس و در نقاط پرتردد بلوارهای شهر اهمیت بسیاری دارد اما شهرداری به نصب چند پل مکانیزه بسنده کرده و بعد از خراب شدن، آنها را به حال خود رها کرده است. وی تاکید می‌کند: حتی پل‌های فعلی نیز می‌توانند با نصب تجهیزات از جمله آسانسور، قابل استفاده شوند و به این ترتیب استقبال از آنها افزایش می‌یابد اما ظاهرا این در اولویت کاری شهرداری نیست.

  • سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری: تخصص نداریم!

رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد به عنوان سازمان متولی پل‌های عابرپیاده می‌گوید: مدیریت پل‌های عابرپیاده شهر یزد به این سازمان واگذار شده در حالی که این موضوع در ساختار تشکیلاتی تعریف نشده است  و حتی نیروی متخصص در این حوزه در سازمان وجود ندارد از این رو طرح پیشنهادی برای سپردن مسئولیت پل‌های عابرپیاده به واحد عمرانی و ترافیک شهرداری یزد به شورای شهر ارسال شده است.

«عباس ملازینلی» می‌افزاید: واگذاری مدیریت پل‌ها به سازمان فرهنگی ورزشی صرفا با این دیدگاه که تبلیغات پل‌ها عنصری فرهنگی است، صورت گرفته در حالی که مسائل آن باید در حوزه عمرانی و ترافیک شهرداری بررسی شود. وی ادامه می‌دهد: براساس طرح پیشنهادی که در کمیسیون‌های شورای شهر بررسی و تأیید شده است، از شهرداری خواستیم که مدیریت پل‌های عابر پیاده کلا از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرفته شود یا حداقل تنها امور تبلیغاتی آن به این سازمان ارجاع داده شود.

وی از موافقت اولیه شورا با این طرح خبر می‌دهد و می‌افزاید: قرار است لایحه آن به صحن علنی شورای شهر ارائه و تصویب شود. مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد اظهار می‌کند: اما در حال حاضر نگهداری پل‌ها از سوی سازمان انجام می‌شود و پیمانکاران آسانسور پل‌ها نیز با سازمان همکاری می‌کنند اما با توجه به نبود تخصص و نیروی مورد نظر، این وضعیت باید اصلاح شود و قطعا بعد از واگذاری این مسئولیت به واحد مربوطه، مکانیزه کردن و نگهداری از پل‌های عابر پیاده بهتر دنبال خواهد شد.

  • حذف پل‌های عابرپیاده مرکز شهر و تقویت عبور عرضی از خیابان

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی ‌شهر یزد می‌گوید: مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده در شهر یزد تجربه شکست خورده‌ای است چراکه هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار سنگین است. «محسن عباسی» ادامه می‌دهد: این در حالی است که در شرایط موجود هم می‌توان گفت که شهر یزد اصلا پل مکانیزه ندارد چراکه همین تعداد انگشت‌شمار هم همیشه خراب و غیرقابل استفاده هستند از این رو استقبال شهروندان از پل‌های عابر پیاده کم است. رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد با تاکید بر این‌که پل‌های موجود در شهر اصلا مورد استفاده شهروندان نیست، می‌افزاید: با توجه به هزینه‌های سنگین نصب پل‌های عابرپیاده مکانیزه، می‌توان حداقل در مرکز شهر به جای نصب پل‌ها به سمت استفاده از خطوط عابر پیاده رفت. وی ادامه می‌دهد: این کار می‌تواند با خط‌کشی خطوط عابرپیاده و نصب چراغ‌های هوشمند برای توقف خودروها اتفاق بیفتد.

  • درخواست مردمی برای نصب پل‌های جدید

در شرایطی که پل‌های عابر پیاده شهر مورد استقبال شهروندان یزدی نیستند، شاهد تقاضاهای جدید برای نصب پل در برخی از مناطق شهر هستیم. یکی از شهروندان یزدی در این زمینه به پاسخ مسئولان مبنی بر نبود اعتبار برای ایجاد پل‌های عابرپیاده مکانیزه اشاره می‌کند و می‌افزاید: حتی شنیده شده که پل‌های عابر پیاده در برخی از نقاط شهر جمع‌آوری و به نقاط ضروری انتقال داده شده است و به این ترتیب درخواست‌های جدید به نتیجه نخواهد رسید. «سعید بابایی» می‌افزاید: تجهیز بافت جدید شهر به خدمات شهری از جمله پل‌های عابرپیاده به مراتب کمرنگ‌تر از مرکز شهر است، در حالی که بافت جدید معابر عریض و حتی بلوارهایی دارد که عبور از آنها مستلزم نصب پل عابرپیاده است. وی ادامه می‌دهد: مسئولان باید به نیازهای بافت جدید هم توجه کنند و برای افزایش ایمنی معابر شهری راهکارهای مناسبی در نظر بگیرند که کارساز باشد.

  • ایجاد پل‌های جدید با مشارکت  بخش خصوصی

یاسین دهقان-  اصفهان- خبرنگار: شورای اسلامی ‌شهر یزد یکی از اولویت‌های خود را ساماندهی پل‌های عابرپیاده قرار داده و در این راستا شناسایی و آسیب‌شناسی پل‌های عابرپیاده در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. به این ترتیب قرار است با شناسایی نقاط مورد نیاز با مشارکت بخش خصوصی نسبت به نصب پل‌های عابر پیاده جدید اقدام شود چراکه این مطالبه شهروندان برخی از مناطق است که برخی از همسایگان خود را در هنگام عبور از عرض خیابان از دست داده‌اند.

از سوی دیگر پل‌های فلزی موجود برای سالخوردگانی که همواره در عبور عرضی از خیابان هم مشکل دارند، کارایی ندارد و باید پل‌های جدیدی که قرار است در شهر نصب شود، مکانیزه باشد تا سالخوردگان بتوانند از آنها استفاده کنند. به این ترتیب پل‌های عابر پیاده موجود در شهر مکان‌یابی و نقاط مورد نظر برای نصب شناسایی شده است اما رئیس شورای اسلامی ‌شهر یزد عقیده دارد که تنها با نصب پل عابر پیاده نمی‌توان معابر ایمن برای عبور عابران پیاده ایجاد کرد. «غلامعلی سفید» می‌افزاید: پل‌های عابر پیاده فعلی شرایط مناسبی ندارند و پل‌های مکانیزه نیز کارایی ندارند از این رو ساماندهی پل‌های عابر پیاده باید در اولویت کاری شهرداری قرار گیرد.

وی تاکید می‌کند: هر چند شهرداری بودجه لازم برای مکانیزاسیون پل‌های عابرپیاده را ندارد اما باید توجه کرد که شیوه اجرا هم بسیار مهم است. بسیاری از پل‌های عابر پیاده امروز شهر بر اساس استانداردها ساخته نشده است و قابل استفاده نیست از این رو می‌شود با مشارکت بخش خصوصی با نظارت در اجرا پل‌های مکانیزه مناسبی در شهر ایجاد کرد. وی تاکید می‌کند: لازم است که پل‌های جدید در مراکز جمعیتی از جمله مقابل مراکز درمانی، مراکز آموزشی و مقابل امامزاده‌های شهر راه‌اندازی شود و بخش خصوصی می‌تواند با بهره‌برداری از فضای تبلیغاتی در نصب این پل‌های مکانیزه همکاری کند. سفید می‌گوید:پل عابر پیاده یکی از نیازهای شهر است اما می‌توان به راهکارهای دیگری هم اندیشید که اعتبار کمتر و کارایی بیشتری داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی‌شهر یزد اضافه می‌کند: برای مثال در کنار اقداماتی که برای ساماندهی پل‌های عابر پیاده صورت می‌گیرد باید اقداماتی برای ایمن‌سازی عبور عرضی عابران پیاده از معابر شهر اندیشیده شود تا به این ترتیب با فرهنگسازی، عبور ایمن مردم را از معابر شهر شاهد باشیم. وی ادامه می‌دهد: شورای پنجم شهر یزد تمام تلاش خود را به کار بسته است که جان شهروندان ایمن باشد از این رو برای ایمن‌سازی معابر به‌ویژه برای عبور عرضی عابران پیاده با خط‌کشی و نصب تابلوهای عبور عابر پیاده اقدام کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما