شناسهٔ خبر: 34930193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ایران:آزمایش موشکی آمریکا به رقابت تسلیحاتی جهانی می انجامد

صاحب‌خبر -
‌سخنگوی وزارت امور خارجه به آزمایش موشکی میانبرد آمریکا واکنش نشان داد و تاکید کرد: اقدام آمریکا ممکن است باعث رقابت تسلیحاتی در سطح جهانی شده که علاوه بر تشدید بی‌ثباتی و تهدید صلح و امنیت و بین‌المللی، هزینه‌های سنگین اقتصادی بر کشورهای دیگر تحمیل خواهد کرد .

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «سید عباس موسوی» باتقبیح و محکومیت اصرار آمریکا بر یکجانبه‌گرایی و خروج از پیمان‌های بین‌المللی و تضعیف حقوق، قواعد و هنجارهای بین‌المللی، از آزمایش موشک میانبرد آمریکا در روزهای اخیر که با فاصله کمی‌پس از خروج آن کشور از «پیمان منع آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه» موسوم به INF انجام شد، ابراز نگرانی کرد .

وی در این رابطه گفت: این اقدام آمریکا ممکن است باعث رقابت تسلیحاتی در سطح جهانی شده که علاوه بر تشدید بی‌ثباتی و تهدید صلح و امنیت و بین‌المللی، هزینه‌های سنگین اقتصادی بر کشورهای دیگر تحمیل خواهد کرد که نتیجه آن کاهش سطح رفاه اقتصادی مردم در جهان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه از جامعه بین‌المللی و همه کشورها خواست به اقدامات بی‌ثبات‌کننده آمریکا و خروج این کشور از معاهدات بین‌المللی که گامی‌به عقب در مناسبات بین‌المللی محسوب می‌شود، واکنش مناسب نشان دهند .

آمریکا روز یکشنبه گذشته اقدام به آزمایش موشک کروز “توماهاک” کرد که طبق اعلام این کشور با طی بیش از ۵۰۰کیلومتر مساحت به هدفش اصابت کرد.

این آزمایش موشکی بعد از آن انجام شد که آمریکا و روسیه چند روز پیش سرانجام از معاهده کنترل تسلیحاتی موسوم به معاهده ممنوعیت موشک‌های هسته‌ای میانبرد خارج شدند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در اظهاراتی آمریکا را متهم به «باز کردن دست خود» برای استقرار موشک‌های سابقا ممنوع طبق آن معاهده در بخش‌های مختلف جهان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درگفتاری دیگر،اظهارات اخیر وزیر خارجه کانادا رادر مورد مذاکرات با ایران برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم آن کشور متناقض ، نوعی فرار از مسئولیت و غیرقابل قبول بیان کرد.

سیدعباس موسوی، در گفتگو با ایسنا با اشاره به مشکلات عدیده ایرانیان مقیم کانادا در زمینه مسائل کنسولی و درخواست آنها از دولت کانادا برای همکاری با دولت ایران به منظور رفع این مشکلات گفت: موضع سیاسی وزیر خارجه کانادا و توسل به بهانه‌های حقوق بشری برای عدم ارائه خدمات به ایرانیان مقیم آن کشور در تناقض آشکار با اظهارات خود او‌ست، زیرا از یک سو با نادیده گرفتن حقوق شهروندان ایرانی تبار خود از اجازه ارائه خدمات کنسولی از جمله خدمات اداری مربوط به احوال شخصیه برای ۴۰۰ هزار ایرانی مقیم کانادا خودداری می‌کند و در همان حال، در پشت ادعاها و مستمسک‌های حقوق بشری علیه ایران پنهان می‌شود .

وی در این زمینه ادامه داد‌:

‌اگرچه ایران حداکثر تلاش خود را در ۷ سال گذشته برای ارائه تسهیلات کنسولی به شهروندان ایرانی مقیم کانادا فراهم ساخته است، ولی آنها برای دریافت این تسهیلات همچنان به خاطر مخالفت ناموجه دولت کانادا مجبور می‌شوند برای دریافت خدمات کنسولی با تحمل مشقات و هزینه‌های زیاد راهی کشورهای دیگر شوند.

‌سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که تاکنون به صورت مستقیم یا با واسطه از دولت کانادا خواسته ایم گذشته از مسائل سیاسی برای رفاه حال اشخاص مقیم کانادا با ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم آن کشور کمک کند‌، ولی دولت کانادا از پذیرش این امر خودداری می‌کند تا به ایران و ایرانیان فشار سیاسی وارد کند، تاکید کرد: از نظر ما طرح موضوعات و مسائل حقوق بشری با ایران و مشروط کردن برقراری روابط دو کشور یا ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم کانادا به موضوعات فرعی، صرفا یک بهانه و توجیهی ناموجه است .

‌موسوی با بیان این که دولت کانادا رفاه ۴۰۰ هزار ایرانی مقیم این کشور را گروگان اهداف سیاسی پوچ و بیهوده خود کرده است تصریح کرد : ما بارها اعلام کرده‌ایم که آماده گفتگو با کانادا برای گشایش همکاری‌های کنسولی از جمله مساله مفسدین اقتصادی که کانادا را مأمن خود قرار داده اند، هستیم و بار دیگر‌ آمادگی خودرا برای گفتگو با کانادا تکرار می‌کنیم و از آن دولت می‌خواهیم مسائل سیاسی را بهانه و مانع ارائه خدمات کنسولی برای اشخاص و شهروندان قرار ندهد و قبل از هر چیز در مورد گشایش بخش‌های کنسولی در دفاتر حفاظت منافع دوکشور در تهران و اتاوا همکاری کند.

برچسب‌ها:

نظر شما