شناسهٔ خبر: 34925545 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توسط جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا؛

اهداف تأسیس مرکز جامعه بین المللی سلامت روان تشریح شد

مهسا شمس

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا گفت: ارتقاء توان رزمی و توسعه سلامت روان کارکنان نظامی و انتظامی با استفاده موثر از علوم روان شناسی و روان پزشکی از جمله اهداف تأسیس این مرکز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار محسن فتحی زاده در نشست بین المللی روان شناسی و روان پزشکی در نیروهای نظامی و انتظامی ضمن خوشامدگویی به میهمانان، اظهار کرد: مقدم شما را به جمهوری اسلامی ایران سرزمین شعر و ادب، ایمان و حماسه، صلح و امنیت و سرزمین نخبگان و اندیشمندان با پیشینه تاریخی هزاران ساله و افتخارآفرین را گرامی می دارم.

وی اضافه کرد: در عصر حاضر، سلامت روان یکی از مهم ترین شاخص های سلامت و بهداشت یک جامعه قلمداد می شود و ارتباط تنگاتنگی با سایر ابعاد سلامت از جمله سلامت جسمانی، اجتماعی، معنوی دارد و این عرصه عمیقا مورد توجه روان شناسی، روان پزشکان و سایر دانشمندان حوزه علوم رفتاری، اجتماعی و معنوی قرار گرفته است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه بهداشت روانی در یگان های نظامی و انتظامی به لحاظ اهمیت حفظ و ارتقاء سلامت جسمانی و روانی کارکنان و بهره وری و افزایش توان رزمی نیروهای مسلح از اهمیت غیرقابل انکاری برخوردار است، اضافه کرد: ماهیت پرفشار و پراسترس مشاغل انتظامی و نظامی اهمیت این موضوع را دو چندان کرده است.

سردار فتحی زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران به علت شرایط خاص منطقه ای، موقعیت ژئوپولیتیکی و حساس کشور در کانون تهدیدهای امنیتی قرار داشته و همواره با بحران ها و درگیری های منطقه ای از جمله ۸ سال جنگ تحمیلی و سایر بحران های امنیتی فعالیت های گروه های تروریستی مواجه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب، نیروهای مسلح  ضمن مقابله با این تجاوزات و تهدیدات موفق شدند آنها را کنترل کرده و وضعیت امنیتی کم نظیری را در کشورمان و منطقه برقرار کنند.

سردار فتحی زاده اضافه کرد: از این رهگذر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی انتظامی تجربه ارزشمندی را در حفظ و ارتقاء امنیت روانی جامعه و نیروهای خود کسب کرده است.

جانشین معاون هماهنگ کنده ناجا به برگزاری موفق چهارمین کنگره آسیا اقیانوسیه طب نظامی در سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران اشاره و اظهار کرد: ریاست کارگروه منطقه ای آسیا- اقیانوسیه طب نظامی را برای دو سال پیش رو، کشور ما بر عهده دارد از این رو برنامه های جامع، متنوع و کاربردی را در بستر علمی، فرهنگی و اجتماعی جهت مشارکت حداکثری کشورهای منطقه طرح ریزی کرده و در نشست مجمع عمومی ICMM نیز به تصویب رسانده است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه کمیته بین المللی طب نظامی ICMM به عنوان یک کمیته ملی تأثیرگذار و باقدمت و سابقه حدود یکصدساله خدمات گسترده ای در بعد سلامت جسمانی ارائه کرده است، افزود: در سایر ابعاد سلامت به ویژه بعد سلامت روان متأسفانه کاستی ها و خلاء های اساسی وجود دارد که از این رو جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تشکیل مرکز جامع بین المللی سلامت روان را در آخرین کنگره بین المللی ICMM  مطرح کرد و پس از بحث و تبادل نظر میان ۱۱۹ کشور عضو کمیته بین المللی طب نظامی با رأی قاطع و اکثریت اعضاء، تأسیس مرکز جامعه بین المللی سلامت روان به تصویب رسید و در حال حاضر ایران به عنوان پیشنهاد دهنده برای یک دوره چهار ساله به عنوان رئیس این مرکز انتخاب شده است.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا افزود: این مرکز با همفکری و همکاری همه کشورهای عضو اهداف کلان و جزئی متعددی را پیگیری خواهد کرد.

سردار فتحی زاده در ادامه به اهداف اصلی تشکیل این مرکز پرداخت و افزود: ارتقاء توان رزمی و توسعه سلامت روان کارکنان نظامی و انتظامی با استفاده موثر از علوم روان شناسی و روان پزشکی، ارائه خدمات بهداشت روان و روان شناسی سلامت در بالاترین سطح ممکن به کارکنان و خانواده های آنان، ارتقاء توان علمی کارشناسان با استفاده از ظرفیت های موجود در کشورهای عضو و بهره گیری از امکانات علمی و دانشگاهی علاقمند به همکاری از جمله اهداف تشکیل این مرکز بین المللی محسوب می شود.

سردار فتحی زاده خاطر نشان کرد: در راستای تحقق این اهداف کاربردی علاوه بر برگزاری این گردهمایی برای چهار سال آینده، برنامه های از قبیل تله کنفرانس، کارگاه و نشست های علمی متعدد با مشارکت سایر کشورها در دستور کار مرکز جامع بین المللی  سلامت روان قرار دارد.

این مقام عالی انتظامی اظهار امیدواری کرد: با همکاری و مشارکت نیروهای تخصصی و علاقه مند حوزه سلامت روان در کشورهای عضو بتوانیم با اولویت پیشگیری، پژوهش و آموزش نقش موثری در ارتقاء سلامت کارکنان نظامی و انتظامی ایفا کنیم.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا گفت: اینجانب به نمایندگی از فرمانده نیروی انتظامی ضمن آرزوی موفقیت برای این نشست و دستیابی به اهداف تعیین شده برای این رویداد مهم و علمی، سفری به یاد ماندنی برای میهمانان خارجی و تجربه ای ارزشمند برای همه شرکت کنندگان آرزو دارد و از دست اندرکاران برگزاری این همایش که از مدتها پیش برای اجرای شایسته آن تلاش کرده اند، تشکر و قدردانی می کنم. 

نظر شما