شناسهٔ خبر: 34916008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب...

سدی که سدی بر زندگی اهالی شده

آبگیری مخزن دریاچه سد گتوند علیا در سکوت مطلق

صاحب‌خبر -

وقتی نیمه های شب متوجه شوی تا چند ساعت دیگر روستا و منزلت به زیر آب می رود چه می کنی !

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان؛ماجرا از آنجا آغاز شد که مسئولان سد گتوند برای ترازگیری دریاچه پشت سد اقدام به آبگیری دریاچه سد گتوند علیا در شمال خوزستان می کنند.

پس از انجام عملیات ترازگیری در روزهای پایانی مردادماه ۹۸ سه روستای پرنوشته، تلخاب تاج الدین و چشمه شیرین از توابع بخش عنبر شهرستان مسجدسلیمان به زیر آب می رود.

حسین ، یکی از ساکنان روستای تلخاب تاج الدین می گوید : مدیران سد گتوندعلیا، به منظور تست تراز نهایی، تاج سد،در اواخر تیرماه ۹۸ عملیات آبگیری را آغاز  کردند که موجب  بالا آمدن دبی آب دریاچه سد گتوند علیا شد و از هفته گذشته منازل مسکونی روستائیان بالا دست در معرض خطر آبگرفتی قرار گرفت.

به گفته او وقتی متوجه بالا امدن آب شد تنها توانست وسایل ضروری را از منزل خارج کند و مابقی به زیر آب رفت .

علی رضا نیز از ساکنان روستای چشمه شیرین است که منزلش در محاصره آب قرار گرفته می گوید : شب هنگام متوجه با لا آمدن آب شد و مدیران آب نیرو، بدون اعلام خطر و هشدار به ساکنین بالادست اقدام به آبگیری بیش از ظرفیت اسمی سد کردند.

او می گوید : منازل سه  روستایی که در حریم دریاچه سد گتوندعلیا قرار دارند، تاکنون از سوی وزرات نیرو طرح تملک و خریداری نشده و شرکت آب و نیرو هیچ گونه وجهی جهت خسارت  به روستاییان در معرض آبگرفتگی ناشی از بالا آمدن سطح دریاچه سد پرداخت نکرده است.

آنطور که فرماندار مسجدسلیمان می گوید او هم مانند مردم از افزایش حجم آب پشت سد گتوند علیا اطلاع نداشته و در این زمینه هیچ ارگانی با او هماهنگی نکرده است.

 حیدر حجتی نیا می گوید : برای حل مشکلات مردم روستاهای محاصره در آب بخش عنبر مسجد سلیمان با وزارت نیرو مکاتبه شده و تا حصول نتیجه پیگیر وضع به وجود آمده هستیم.

سد گتوند به عنوان بزرگترین سد خاورمیانه- سد خاکی(هسته رسی) با ارتفاع ۱۸۲متر از پی و ۷۶۰ متر طول تاج و ۹۰ کیلومتر دریاچه، آخرین سد بر روی رودخانه کارون می باشد که  با وجود مخالفت های شدید کارشناسان محیط زیست و فعالان اجتماعی در بالا دست شهر گتوند احداث  و مرداد سال ۱۳۹۰ با حضور محمود احمدی نژاد  ریس جمهور وقت آبگیری شد.

تراز سد گتوندعلیا پیش از آغاز آبگیری ۲۲۷ متر بوده که برای رسیدن به تراز نرمال بهره برداری در۲۳۰ متر،(بالاتر از سطح دریا) نیاز به ۲۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره سازی دارد تا کنون  ذخیره مخزن سد گتوندعلیا به4,6 میلیارد مترمکعب رسیده که تا  چند روز آینده  در این تراز باقی خواهد و مجددا با بازگشایی دریچه های سد و افزایش خروجی آب ذخیره شده مخزن سد- تراز آب  به صورت تدریجی کاهش خواهد یافت.

روستاهای پرنوشته و تلخاب تاجدین و چشمه شیرین جزو روستاهای حریم سد هستند که باید تخلیه می شدند اما به دلیل اختلاف نسقی و نبود اعتبار مالی، وزرات نیرو و عدم پرداخت خسارت به روستاییان ، تا کنون در بلاتکلیفی بسر می برند و منازل خود را تخلیه نکرده اند.

نظر شما