شناسهٔ خبر: 34915255 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی تحلیلی تارنماهای خبری

گمانه‌زنی درباره بسته پیشنهادی مکرون به ظریف

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ایستگاه پایانی سفر اروپایی خود به پاریس رفت و با مقامات فرانسه دیدار و رایزنی کرد. محتوای گفت وگوها و رهاورد ظریف از این سفر مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه دوم شهریورماه گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، گفت وگوی «محمدجواد ظریف» با رئیس جمهوری فرانسه، تعارض در مناسبات ایران و آمریکا و فرجام مسابقه استعدادیابی صدا و سیما در زمره مهمترین محورهای مورد توجه تارنماها و خبرگزاری های کشور قرار گرفت.

رایزنی های ظریف در فرانسه

وزیر امور خارجه کشورمان عصر پنجشنبه در ادامه دیدارهایش با مقامات اروپایی وارد پاریس شد. اصلی ترین بخش سفر وی به فرانسه، دیدار و گفت وگوی با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور بود.

بسیاری از خبرگزاری و تارنماهای خبری به توضیحات ظریف در این باره پرداختند. به نوشته «فرارو» محمد جواد ظریف عصر روز جمعه بعد از دیدار با رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه در جمع خبرنگاران در توضیح گفت‌وگوهای انجام شده خاطرنشان کرد: گفت‌وگو های روز جمعه با آقای مکرون در ادامه گفت‌وگو ها و تماس های تلفنی است که بین آقای روحانی و مکرون صورت گرفته است، فرانسه پیشنهادی را ارائه داده ما هم پیشنهادهایی را داشتیم که همه آن ها در مورد نحوه اجرای برجام و گام هایی است که نیاز از سوی طرفین برای اجرای برجام برداشته شود.

«خبرآنلاین» در گزارشی تحت عنوان «مکرون با دست پر به میزبانی جی ۷ می رود؟» بسته پیشنهادی رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با ظریف را موضوع واکاوی های خود قرار داد و آورد: وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در حالی به دیدار مقامات فرانسه رفت که این کشور آماده میزبانی از نشست جی هفت می شود. قرار است امانوئل مکرون در جمع رهبران کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس، ژاپن، فرانسه، کانادا و ایتالیا درباره سرنوشت برجام و راهکار اروپا مقابل ترامپ و بررسی طرح آمریکا برای مذاکره با ایران و پاسخ تهران را به آن ها برساند. گمانه زنی های مبنی بر حضور پوتین در این نشست مطرح است.

«خبر آنلاین» به گزارش رسانه آمریکایی «دیلی بست» استناد کرده و می نویسد: مقام های آْمریکایی و اروپایی که در جریان این طرح بوده‌اند به دیلی بیست گفته‌اند که مقام های شورای امنیت ملی آمریکا درباره جزئیات طرح تعلیق در برابر تعلیق با هم اختلاف نظر داشته اند. یکی از اصلی ترین اختلاف های آنها برسر این بوده که آیا برای شروع بخش گزینش شده ای از تحریم ها را تعلیق کنند یا همچنان تحریم ها را حفظ کنند و یا کل تحریم های اعمال شده علیه ایران را به حالت تعلیق درآوردند. منابع اروپایی به دیلی بیست گفته اند که دونالد ترامپ خواهان توقف تحریم ها برای بازه زمانی زمانی طولانی تر در صورت پیشرفت گفت و گوها بوده است. با این همه مشاوران امنیت ملی وی و همچنین برخی از کشورهای متحد امریکا خواهان تعیین چارچوب زمانی مشخصی برای توقف اجرای تحریم ها علیه ایران در صورت آغاز گفت و گوها بوده‌اند.

خبرگزاری «فارس» به نقل از رسانه آمریکایی «المانیتور» قبل از دیدار ظریف و مکرون، جزئیاتی از بسته پیشنهادی که پاریس قرار است به تهران و واشنگتن ارائه کند منتشر کرد؛ امانوئل مکرون بعد از چندین هفته رایزنی با مقام‌های ایران و مقام‌های کاخ سفید در صدد است در جریان دیدارش با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در فرانسه در حاشیه نشست نشست گروه ۷ او را برای اعطای مشوق‌های اقتصادی محدود به ایران در ازای آمدن این کشور به میز مذاکره و پایبندی کامل به برجام تحت فشار قرار دهد. این رسانه به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است فرانسه به دنبال مجاب کردن ترامپ به صدور معافیت‌های تحریمی برای برخی از خریداران نفت ایران برای مدت زمان محدود، در ازای برگزاری مذاکرات است. یک مقام اروپایی که خواسته نامش فاش نشود گفته این پیشنهاد، اعطای مشوق‌های محدود برای مدت زمان محدود و در ازای مذاکرات محدود را شامل می‌شود و هدف آن به محک آزمون گذاردن مذاکره است. او گفت که مقام‌ها معتقد نیستند فشار صرف روی ایران موجب خواهد شد ایرانی‌ها تسلیم شوند.

خبرگزاری «مهر» گفت وگوی ظریف با خبرگزاری «فرانسه» را مورد توجه قرار داد و به نقل از وزیر امور خارجه نوشت: امکان بازگشت ایالات متحده به میز مذاکره هرگز غیر محتمل تصور نشده است. ما میز مذاکره ای داریم که خیلی وقت است که وجود دارد و ایالات متحده آمریکا خود میز مذاکره را ترک کرده است.

برخی رسانه ها هم گفت وگوی وزیر امور خارجه با «یورو نیوز» را مورد توجه ویژه قرار دادند؛ مصاحبه ای که پس از دیدار با مکرون انجام شد. به گزارش خبرگزاری «تسنیم» محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری یورو نیوز اعلام کرد اگر طرف‌های اروپایی برجام به تعهدات خود عمل کنند، بازگشت ایران به تعهدات پیشین خود در برجام تنها در عرض چند ساعت میسر خواهد بود.

خبرگزاری «جمهوری اسلامی» در این باره با رئیس انجمن کنترل جنگ افزار در واشنگتن گفت وگویی اختصاصی داشت.  «تامس کانتریمن» که دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا هم بوده است، روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه بر لزوم ایستادگی اروپا در برابر ترامپ برای حفظ برجام تاکید کرد و گفت پیام اروپایی‌ها به آمریکا از دیدار با وزیر امور خارجه ایران، اهمیت تداوم دیپلماسی بود.

«رجا نیوز» اما با نگاهی بشدت منتقدانه به مذاکرات اروپایی ظریف پرداخت و با طرح این سوال که «آیا دولت پیشنهادات حقارت‌آمیز غرب را می‌پذیرد؟» نوشته «رسانه دولت خبر داد: طرح صدقه فرانسه به ایران در قبال دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای و معامله بر سر قدرت موشکی و منطقه‌ای!/ پشت پرده سفر ظریف به پاریس چیست؟»

«رجا نیوز» افزود: در حالی محمدجواد ظریف بار سفر برای دیدار با مقامات فرانسه را بسته است که بسته پیشنهادی این کشور درست در مقابل شروط رهبرانقلاب و خطوط قرمز کشور است.

تقابل ایران و آمریکا

هماوردی تهران و واشنگتن یکی از مهمترین محورهای مورد توجه رسانه ها است.

به گزارش خبرگزاری «ایلنا» به نقل از «ای‌بی‌سی نیوز» با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و عدم تمایل دولت این کشور به ارائه آمار توسط سازمان‌های نظارتی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، در گزارش ارائه شده از سوی وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور لحن آرام‌تری در مورد فعالیت‌های‌های هسته ای ایران در پیش گرفته شده است.در گزارشی که در این هفته به صورت رسمی در اختیار نمایندگان کنگره و رسانه‌ها قرار گرفت از تبعیت ایران از تعهدات خود در چارچوب برجام خبر داده شده است.

همچنین «ایلنا» با «الیزابت سندرز» استاد علوم سیاسی دانشگاه «کرنل» آمریکا گفت وگو کرد و به نقل از وی نوشت: تهران باید تعامل خود را با اروپا حفظ کند. مردم آمریکا منتقد جدی اتحاد ریاض و واشنگتن هستند. همه به ایران بابت عدم اعتماد به آمریکا حق می‌دهند. ایرانی‌ها منتظر رییس‌جمهور بعدی آمریکا باشند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل با تاکید بر دموکرات بودن حاکمیت ایران،از آمریکا خواست به حاکمیت ایران احترام بگذارد.

خبرگزاری «ایسنا» هم با «چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در ایران گفت وگو کرد که بخش مهمی از این مصاحبه به رویارویی تهران و واشنگتن اختصاص یافته است. به گفته سفیر چین، دولت آمریکا با اجرای تحریم‌های یک جانبه‌گرایی علیه ایران و با اقدامات زیاده خواهی و زورگویی در همکاری ایران با سایر کشورها از جمله چین دخالت می‌کند.

«انصاف نیوز» یادداشتی از «محمود سریع القلم» استاد دانشگاه شهید بهشتی را منتشر ساخت که در آن آمده است: چرا ترامپ به راحتی از برجام خارج شد؟ چون برجام مانندِ توافقات آمریکا با چین(۱۹۷۲) یا شوروی(۱۹۸۷)، توافقِ با حاکمیتِ آمریکا نبود و خروج از آن به جز اعتراضِ چند نماینده کنگره و سناتور، جریانی ایجاد نکرد. به لحاظ حقوقی و سیاستِ داخلی آمریکا، برجام پایه های سستی دارد و شکنندگی آن برای آمریکا شناسان پر واضح بود. برجام همچنین مسائلِ اصلی میان ایران و آمریکا در جامعۀ سیاسی، مدنی و تشکل های حزبی را با دقت مورد خطاب قرار نمی‌دهد. اگر طرفِ اصلی برجام، چین، روسیه و اروپا بود، قاعدتاً آنها باید تاکنون برای اجرایی کردن آن اقدامات لازم را انجام داده بودند. برجام برای چین یک کارتِ بازی با آمریکا، برای روسیه حفظِ فاصله میان ایران و غرب، و برای اروپا جلوگیری از جنگ و حفظ امنیتِ جغرافیایی است. اما برجام برای آمریکا، یک موضوع حاکمیتی است و نه تعداد سانتریفیوژها و درصدِ غنی سازی. ما چه موافق باشیم یا مخالف ، چه خوشمان بیاید یا نیاید، جامعۀ یهودی، جزئی از حاکمیت آمریکاست و صرفاً نوعی ارتباط با رئیس جمهور آمریکا یا کاخِ سفید نیست.

«باشگاه خبرنگاران جوان» درباره دیپلماسی ظریف با «سلمان نسوتیان» پژوهشگر و کارشناس ارشد پارلمان اندونزی در گفت وگو کرد. وی با بیان اینکه تحریمی که ترامپ علیه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعمال کرد اقدامی عجولانه و اشتباه بود، گفت: اگر تصمیم ایالات متحده آمریکا در مورد مذاکره با تهران جدی بود، نباید تحریمی علیه ظریف اعمال کرد، چراکه تحریم نماد بستن درهای مذاکره است.

«باشگاه خبرنگاران جوان» همچنین در گزارشی با عنوان « چرا در صورت حمله به آب‌های ایران، خون نظامیان آمریکایی خلیج فارس را قرمز خواهد کرد؟» به بررسی تجهیزات و توانایی های نظامی ایران در پهنه آبی خلیج فارس و دریای عمان پرداخت و نوشت: «مارک گافنی» یکی از کارشناسان  آمریکایی هم درسال ۲۰۱۲ در گزارشی درپایگاه تحلیلی Rense با اشاره به قدرت موشک‌های ناوشکن ایران اعتراف کرده در صورت حمله نظامی به ایران، خون نیروهای آمریکایی خلیج فارس را قرمز رنگ خواهد کرد، شاید گافنی با توجه به این نیروی عظیم و راهبردی دریایی به نتیجه ای درست رسیده است؛ نتیجه ای که دولتمردان آمریکایی به آن یا نمی رسند و یا دیر می رسند.

پایان عصر جدید با قهرمانی یک بانوی شن باز

مسابقه «عصر جدید» که از برنامه های پربیننده صدا و سیما بود هفته گذشته به پایان راه رسید و از میان پنج فینالیست، «فاطمه عبادی» به مقام نخست دست یافت؛ هنرمند ۳۰ سالۀ ماهشهری که روی شن نقاشی می‌کند و تابلوهایی زیبا می‌آفریند.

«عصر ایران» در یادداشتی ۱۰ دلیل را برای برتری این زن هنرمند برشمرد. به نوشته «عصر ایران»، فاطمه عبادی، زن است. «عصر جدید» اما بیشتر مردانه بود تا زنانه و این که دختران نینجا و خانم عبادی به این مرحله راه یافتند از تلاش فراوان آنان خبر می داد. از این رو می توان گفت اگر فاطمه عبادی نبود چه بسا گروه دختران نینجا به جای ردیف پایانی به قهرمانی می رسید. اما چون یک زن دیگر حاضر بود او ترجیح داده شد.

دلیل دیگر از دید نگارنده این است که زبان هیچ یک به اندازه هنر این زن، بین المللی نیست. اگر همین حالا فستیوالی در فرانسه یا کنیا یا کانادا برگزار شود او بیش از دیگران می تواند با حاضران و بینندگان ارتباط برقرار کند. خاصه این که برای کارهای خود سناریو تعریف می کند و قصه دارد و مردم قصه و روایت را دوست دارند. همچنین در هنر فاطمه عبادی نوعی مسؤولیت اجتماعی و نه تبلیغ ایدیولوژیک مستتر بود و همین کار او را متمایز می‌ساخت.

«جهان نیوز» نیز سرخط تارنمای خود را به این مسابقه اختصاص داد و نوشت: افرادی که به فینال راه یافتند، کارهایشان ترکیب جالبی از سه عنصر عاطفه، هیجان و هوش بود. می‌توان هر سه عنصر را در ترکیب نمایش‌های فینال به خوبی جستجو و نشانه‌های واضح آن را یافت. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که جامعه ایران، جامعه متعادلی است و مهم‌تر اینکه ثابت می‌شود که از روان به شدت سالمی برخوردار است. بی شک، در شرایطی که این جامعه خود تصمیم‌گیر و انتخابگر باشد و مصون از تکنیک‌های عملیات روانی و رسانه‌ای شود، قطعا در بزنگاه‌های مهم کشور متعادل عمل خواهدکرد. پایان بخش اول عصر جدید نشان داد که مردم ایران به یک کنش عاطفی و مهربانی صادقانه حتی در قالب یک نقاشی شنی در اوج پاسخ متقابل می دهند.

«بولتن نیوز» دیگر رسانه اصولگرایی بود که به این برنامه استعدادیابی صدا و سیما و نتیجه آن واکنش نشان داد و آورد: فاطمه عبادی از درد گفت، چون با درد بزرگ شده بود. و مردم دردمند، روایت زیبایش را پذیرفتند، این تفاوت میان سلبریتی هایِ درگیر تجمل با خرده دغدغه های طبقه مرفه (سگ و گربه) است با هنرمند روایتگر درد و روایت مطلوب مردم.

«مشرق نیوز» هم در این خصوص توئیت «مجتبی زارعی» را رئیس سازمان بسیج اساتید کشور را تحت عنوان یک گزارش انتشار داد و به نقل از وی نوشت: #عصر_ جدید نوعی استارت آپ ایرانی بود؛ ظرفیت سازی راه ایران فرداست؛ من نظرم بیشتر به دو بانو جلب شد؛ یکی # مسیح_ علینژاد و آن دیگری #فاطمه_عبادی! در رفراندومِ برهنگی مسیح و عفتِ نقاشی های زنانه، دخترانه فاطمه، چه کسی پیروز شد!؟

برچسب‌ها:

نظر شما