شناسهٔ خبر: 34914858 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وضعیت رفاهی و اشتغال در دولت دوازدهم چگونه رقم خورد؟

تهران - ایرنا - اگرچه آن سر گلایه‌ها از وضعیت اقتصادی کشور همیشه ناپیداست، اما این اعداد و ارقام هستند که با زبان علمی سخن می‌گویند و می‌توان به ‌آن‌ها اعتماد کرد؛ همین آمارها نشان‌دهنده رشد نسبی شاخص‌های رفاه و اشتغال در دولت دوازدهم است.

صاحب‌خبر -

یکی از دستاوردهای دولت حاضر به بهبود شاخص کارآفرینی و فضای کسب‌وکار بازمی‌گردد و اقداماتی نظیر تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال ۹۴، گویای اهمیت این شاخص برای سیاستگذاران در سطح کلان است.

در دولت دوازدهم رتبه ایران در شاخص جهانی کارآفرینی که یکی از مولفه‌های مهم برای تعیین رفاه محسوب می‌شود، ۱۳ پله ارتقا یافت. چنانچه پیشتر «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش روز جهانی کارآفرینی گفته بود: ایران پنجمین کشوری است که بیشترین ارتقا را در زمینه کارآفرینی در سال ۲۰۱۸ داشته است.

از طرف دیگر شاخص توسعه انسانی یکی از شاخص‌های مهم برای سنجیدن موفقیت کشورها در سه معیار زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و معرفت و سطح زندگی مناسب است که در این زمینه آمارها رشد ۹ پله‌ای ایران در دولت دوازدهم را نشان می‌دهد.

با توجه به افزایش نسبی هزینه‌های عمومی در چند سال اخیر، دولت دوازدهم اقدامات حمایتی برای اقشار مختلف را در دستور کار قرار داد. در همین راستا مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال۹۶ رشد ۱۴.۵ درصدی، در سال ۹۷ رشد  ۱۹.۵ درصدی و در سال ۹۸ رشد ۳۶.۵ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین برای حمایت غذایی از اقشار کم‌درآمد، در طول دو سال گذشته جمعا به ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار سبد حمایتی تخصیص داده شده است. افزایش سه برابری مستمری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی نسبت به سال‌های قبل را نیز می‌توان از جمله اقدامات دولت حاضر برشمرد.

نظر شما