شناسهٔ خبر: 34901158 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) صورت گرفت؛

دیدار وزیر خارجه کشورمان با رئیس جمهور فرانسه

آقای ظریف: ما برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می دانیم و نتیجه گفتگوها بستگی به چگونگی اجرای تعهدات اروپا در چارچوب برجام دارد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما از پاریس؛ آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در کاخ ریاست جمهوری (الیزه) دیدار کرد.
اظهارات آقای ظریف در جمع خبرنگاران پس از دیدار با رئیس جمهور فرانسه
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3865954"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2506793/3865954?width=340&height=240"></script></div>
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3865960"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2506793/3865960?width=340&height=240"></script></div>
وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با رئیس جمهور فرانسه گفت: دیدگاه ما کاملاً مشخص است؛ ما برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می دانیم و نتیجه گفتگوها بستگی به چگونگی اجرای تعهدات اروپا در چارچوب برجام دارد.
آقای محمد جواد ظریف که برای گفتگو با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه به پاریس سفر کرده است، پس از دیدار رسمی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور در جمع خبرنگاران درباره جزئیات این دیدار گفت: گفتگو با رئیس جمهور فرانسه در ادامه تماس های تلفنی آقای روحانی و آقای مکرون در چند هفته گذشته انجام گرفت.
وی افزود: فرانسه پیشنهادهایی را ارائه داده است و پیشنهاداتی را نیز ما (طرف ایرانی) ارائه کردیم؛ همه این پیشنهادات در مورد نحوه اجرای برجام و گام‌هایی است که طرفین باید بردارند تا اجرای کامل برجام توسط همه طرف ها انجام گیرد و گفتگوها برای رسیدن به درک بهتر از نحوه پیشرفت کار آغاز شود.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گفتگو با رئیس جمهور فرانسه خوب و سازنده بود؛ البته بستگی دارد که اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند تعهداتی را که در چارچوب برجام پس از خروج آمریکا دارد، انجام دهد.
آقای ظریف ادامه داد: اجلاس گروه هفت در فرانسه هم فرصتی برای مذاکره آقای مکرون با سایر اعضای گروه ۱+۴ و اگر بخواهند با سایر اعضای گروه هفت است.
وی خاطر نشان کرد: گفتگوها را ادامه می‌دهیم و تماس های روسای جمهور ایران و فرانسه نیز ادامه دارد، دیدگاه ما کاملاً مشخص است؛ ما، برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می دانیم اما برای اجرای برجام همینطور که همیشه در کمیسیون مشترک گفتگو کردیم، کماکان آمادگی گفتگو در سطوح مختلف را داریم.
آقای ظریف در خصوص محتوای پیشنهادات طرف فرانسوی برجام نیز گفت: پیشنهادات فرانسه در مورد انجام تعهدات اروپا برای اجرایی شدن برجام یعنی رسیدن منافع اقتصادی برجام به مردم ایران است و زمانی که این گفتگوها به نتیجه برسد، جزئیات منتشر خواهد شد.
 
ایران مطمئن ترین نیرو برای تامین امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است
وزیر امور خارجه کشورمان‏، ایران را مطمئن ترین نیرو برای تامین امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز دانست و گفت: در قبال رعایت آزادی کشتیرانی برای کشتی های حامل کالا و نفت ایران؛ آمادگی داریم تا به تضمین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز کمک کنیم.
آقای محمد جواد ظریف، آزادی کشتیرانی را یکی از محورهای اصلی گفتگو با رئیس جمهور این فرانسه خواند و در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی در این باره کاملا شفاف گفته است که آزادی کشتیرانی باید برای همه باشد و ایران نیز به عنوان کشوری که سواحل طولانی با خلیج فارس و دریای عمان دارد و همچنین بخش شمالی تنگه هرمز را نیز در اختیار دارد؛ مطمئن ترین نیرو برای ایجاد امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است.
وی افزود: ایران همواره علاقه مند به تامین آزادی کشتیرانی در این منطقه بوده است؛ البته ضرورت دارد که آزادی برای کشتی هایی که حامل کالا و نفت برای جمهوری اسلامی ایران نیز هستند، فراهم شود.
وزیر امور خارجه کشورمان بر تاکید بر لزوم پایبندی به آزادی کشتیرانی به عنوان یک اصل حقوق بین الملل، گفت: در قبال رعایت آزادی کشتیرانی برای ایران، ایران نیز آمادگی دارد تا به تضمین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز کمک کند.
وی با اشاره به دیروز بعد از ظهر امروز خود با وزیر خارجه فرانسه، تصریح کرد: موضوعاتی چون امنیت خلیج فارس، یمن، افغانستان و نحوه اجرای برجام از محورهای گفتگو در دیدار با آقای لودریان در کنار موضوعات دوجانبه است.
 
آقای ظریف: تعهدات مان را تا زمان اجرای تعهدات طرف مقابل اجرا می کنیم
وزیر امور خارجه کشورمان ضمانت اجرای برجام را امری دو سویه خواند و گفت: در چارچوب تعهدات طرف مقابل ما هم تعهدات خود را مانند آنها تا زمانی که طرف مقابل به برجام متعهد باشد، اجرا می کنیم.
آقای محمد جواد ظریف درباره انتشار اخباری مبنی بر منوط شدن کمک‌های مالی فرانسه به ایران به آغاز گفتگوهای منطقه‌ای و توقف کاهش تعهدات برجامی از سوی کشورمان، تصریح کرد: بحث ما کمک نیست؛ کشورهای اروپایی تعهداتی را در قالب برجام دارند که باید انجام دهند.
وی افزود: وقتی ما در چارچوب بند ۳۶ برجام شروع به کاهش تعهدات کردیم، همواره اعلام کردیم در صورتی که طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد؛ اقدامات ما بازگشت پذیر است. این موضعی است که ما کماکان درباره آن بحث می کنیم.
آقای ظریف ادامه داد: امنیت خلیج فارس برای ما موضوع مهمی است؛ پیشنهاداتی را درباره امنیت خلیج فارس ارائه کردیم، پیشنهاداتی که ۵ سال پیش ارائه کردیم و همسایگانمان را دعوت کردیم که آن موضوعات را دنبال کنند.
وی همچنین درباره موضوع آزادی کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز گفت: همواره آماده هستیم به‌عنوان عضو موثر جامعه بین‌المللی، در قبال آزادی برای کشتیرانی ما نیز برای آزادی کشتیرانی همکاری کنیم؛ چرا که حقوق بین الملل در واقع برای این است که همه بتوانند نسبت به آینده با اطمینان اقدام کنند.
وی افزود: نمی شود که آینده برای کشوری غیرقابل اطمینان باشد و یک کشور هم بصورت غیرقابل پیش بینی عمل کند و توقع داشته باشد که دیگران اینگونه عمل نکنند.
وزیر خارجه کشورمان همچنین مصمم بودن ایران در روند کاهش تعهدات برجامی تیران را عاملی تاثیرگذار در آغاز این مذاکرات دانست و گفت: ایران اقداماتی را انجام داده و به اروپایی ها نشان داده که نیاز دارند تا طبق برجام به تعهدات خود عمل کنند.
وی ادامه داد: ما از قبل پیش بینی کرده بودیم که برای اطمینان از اجرای برجام؛ باید ضمانت اجرا از دو طرف باشد و آنچه که در ماده 36 برجام وجود دارد، نشانگر این واقعیت است؛ کسانی که برجام را مذاکره کردند و دولت و نظام ایران که برجام را پذیرفت با چشم باز پذیرفتند، براساس احترام مذاکره نکردند بلکه براساس بی‌اعتمادی مذاکره کردند.
آقای ظریف تصریح کرد: برای همین بود که در بند 36 برجام روش هایی را برای جبران اقدامات خلاف طرفین پیش بینی کرده بودیم که آن اقدامات را انجام می‌دهیم تا نشان دهیم ما به دنبال راه حل هستیم و هنوز هم به دنبال راه حل هستیم. در چارچوب تعهدات طرف مقابل، ما هم تعهدات خود را مانند آنها تا زمانی که طرف مقابل به برجام متعهد باشد، اجرا می کنیم.
 
ظریف:‌ پیشنهادهای مکرون درباره برنامه هسته ای ایران در مسیر خوبی قرار دارد
وزیر امور خارجه ایران روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت پیشنهادهای امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره برنامه هسته ای ایران «در مسیر خوبی» پیش می رود.
 
ظریف در مصاحبه با فرانس 24: ما در مسیری درست همراه فرانسه حرکت می کنیم
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس 24 انگلیسی گفت: ما در مسیری درست همراه فرانسه حرکت می کنیم.
ظریف گفت: رئیس جمهور مکرون و رئیس جمهور روحانی در چند هفته اخیر با هدف یافتن راههایی که بر اساس آنها اروپا با تحریم های آمریکا و سیاست فشار حداکثری این کشور مقابله کند و همچنین اروپا به تمامی تعهدات خود عمل کند با هم گفتگوی تلفنی داشته اند.
وی افزود: امروز ما به مذاکرات خود ادامه می دهیم. ما در مسیر درست حرکت می کنیم.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3866760"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2506793/3866760?width=340&height=240"></script></div>
 
تصاویر ارتباط زنده آقای ظریف با خبر رادیو بعد از دیدار با مکرون
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3866301"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2506793/3866301?width=340&height=240"></script></div>
 
پلاتو خبرنگار از مقابل محل دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس جمهور فرانسه
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3865648"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2506793/3865648?width=340&height=240"></script></div>
هر چند کاخ الیزه از ورود دوربین و خبرنگار صدا و سیما به این دیدار جلوگیری کرد اما دو روز پیش، مکرون اعلام کرده بود قرار است در این دیدار و ساعاتی پیش از اجلاس سران گروه 7؛ پیشنهادهایی را به منظور کاهش تنش میان تهران واشنگتن مطرح کند.
بنا به اعلام رسانه های فرانسوی، این پیشنهاد به این صورت است که از آمریکا خواسته شده تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد و در مقابل، ایران نیز ضمن اجرای کامل تعهداتش در برجام؛ در خصوص فعالیت های موشکی و حضور منطقه ای پای میز مذاکره بنشیند.
چند نکته اینجا باقی می ماند: نخست آنکه، اگر این تمام پیشنهاد مکرون باشد که چیز جدیدی نیست و پیش از این نیز بارها مطرح شده و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها پاسخ داده است که فعالیت های دفاع موشکی و حضور در منطقه حق ایران است و به هیچ وجه قابل مذاکره و بحث نیست.
نکته دوم اینکه آقای مکرون در حالی قصد مطرح کردن این پیشنهادات به منظور کاهش تنش میان تهران واشنگتن را دارد که اخیرا رئیس جمهور آمریکا با بی حرمتی به وی اعلام کرده بود آمریکا نیاز به نماینده ندارد!
اما سومین و مهمترین نکته مغفول مانده اینکه چرا اروپا و به ویژه کشورهای امضا کننده برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) پس از گذشت یک سال و 4 ماه از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته ای با ایران (برجام) به هیچ یک از 11 تعهد خود ذیل برجام عمل نکرده اند؟
این سئوال مردم ایران است که اگر الیزه اجازه ورود خبرنگار صدا و سیما به دیدار آقای ظریف با رئیس جمهور فرانسه را می داد قطعا پرسیده می شود اما به هرحال آزادی بیان در فرانسه این چنین گزینش می شود!

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرنگاران در پاریس گفت : به علت فشارهای آمریکا و سیاست فشار حداکثری و اساسا تروریستی که ترامپ دنبال می کند مردم ایران تحت فشار فوق العاده ای هستند چرا که اقدامات آمریکا شهروندان غیر نظامی را هدف قرار داده است.

محمد جواد ظریف افزود: اروپا نتوانسته است به تعهدات خود در قبال برجام عمل کند و در حال حاضر ما به دنبال راه هایی هستیم که اروپا در حقیقت بتواند به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به تماس های روسای جمهور ایران و فرانسه در هفته های گذشته گفت :روسای جمهور ایران و فرانسه در مسیر درستی در حال حرکت هستند.
در چند هفته گذشته به صورت تلفنی گفتگو کرده اند. هدف از این گفتگوها بررسی این موضوع بود که ما چگونه می توانیم توافقنامه را از طریق اروپا و اجرای تعهدات اروپا براساس توافقنامه (برجام) نجات دهیم؟ رئیس جمهور مکرون هفته گذشته پیشنهاداتی را به رئیس جمهور روحانی ارائه کرده بود. ما معتقدیم که آنها دارند در مسیر درستی درحال حرکت هستند هرچند هنوز به آنجا(مقصد) نرسیدیم."
ظریف :مکرون قصد دارد با شرکای اروپایی و سایر طرف های همکاری درباره اینکه از این به بعد چه باید کرد، گفتگو کند
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با پرس تی وی با خوب توصیف کردن مذاکرات امروز خود با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت :در حال حاضر مکرون قصد دارد با شرکای اروپایی و سایر طرف های همکاری درباره اینکه از این به بعد چه باید کرد، گفتگو کند .

نظر شما