شناسهٔ خبر: 34894584 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مراسم دف‌نوازی دسته جمعی در مهاباد برگزار شد

به گزارش ایرنا، نخستین مراسم دف‌نوازی دسته جمعی با حضور بیش از ۶۰ دف‌نواز زن و مرد و پیر و جوان مهابادی به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مهاباد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نخستین مراسم دف‌نوازی دسته جمعی با حضور بیش از ۶۰ دف‌نواز زن و مرد و پیر و جوان مهابادی به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مهاباد با استقبال پر شور شهروندان در شب جمعه این شهرستان برگزار شد.

مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد مهاباد در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این ویژه برنامه به مناسبت فرا رسیدن عید غذیر غم و فاصله بین عیدهای سعید قربان و عید غدیر غم برای اولین به صورت دسته جمع در حضور اجماع بزرگ خانواده ها برگزار شده است.

محمد ارجمندی ادامه داد: هدف از این برنامه شناساندن برنامه های مولودخوانی و معرفی بیشتری برنامه های فرهنگی-مذهبی به مناسب عیدهای مختلف در طول سال است که شهروندان از برکات آن بهرمنده خواهند شد.

در این برنامه دف‌نوازان با لباس‌های بومی و محلی در کنا هم و به صورت هماهنگ و دسته جمعی به نواختن دف پرداخته پرداختند.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند.

این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

در شهرستان مهاباد ۹۹ کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد که در مراسم ها و عیدهای مختلف مذهبی میزبان علاقمندان است.

۹۹۰۳

انتهای پیام

نظر شما