شناسهٔ خبر: 34885296 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان فضایی:

جزئیات راهبرد توسعه شبکه ناوبری کشور اعلام می‌شود

تهران- ایرنا- یکی از مباحثی که در برنامه ۱۰ ساله دوم توسعه حوزه فضایی کشور بر آن تاکید شده، راهبرد توسعه شبکه ناوبری است. در این زمینه دو راه پیش رو داریم؛ همکاری با یکی از شبکه‌های جهانی ناوبری یا ایجاد شبکه ناوبری مستقل. رئیس سازمان فضایی ایران از جزئیات راهبرد توسعه شبکه ناوبری کشور در آینده نزدیک خبر داد.

صاحب‌خبر -

«حوزه فضا به فناوری‌های پیچیدهای وابستگی دارد، به همین علت حوزه گرانی است. در دنیا شیوه کار به این شکل است که معمولا برای توسعه برنامه‌های فضایی، چندین کشور با هم برای رسیدن به اهداف‌شان تلاش می‌کنند. به طور مثال کل کشورهای اروپایی یک آژانس فضایی دارند که این بستر را فراهم می‌کند تا آن‌ها بتوانند به شکل متمرکز، روی توسعه فضایی‌شان کار کنند. یکی از اولویت‌های کشور ما نیز همین است که صنعت فضایی‌مان توسعه پیدا کند که این کار نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد.»

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی کشور با توضیح این که حوزه فناوری بسیار گرانقیمت است، در گفت‌وگو با  خبرنگار ایرنا افزود: یکی از اولویت‌های ما این است که از منابع ملی استفاده حداکثری کنیم. تا الان تعاملات خوبی با سازمان برنامه و بودجه برای جذب منابعی که به توسعه حوزه فضایی کمک می‌کند، داشته‌ایم. امسال برای برنامه فضایی کشور بودجه ۳۳۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که بودجه خوبی به حساب می‌آید. ضمن این که طی چند ماه گذشته، موفق شدیم تقریبا یک چهارم از این بودجه را جذب کنیم.

براری جزو مدیرانی است که تمایل به حضور بخش خصوصی در حوزه فضایی دارد و با جدیت این مسئله را دنبال می‌کند: در دنیا به واسطه اقتصادی بودن بخش فضایی، بستری فراهم شده تا از حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی، در توسعه فضایی بهره ببریم و این مسئله جزو اولویت‌های اصلی ما به حساب می‌آید. در همین راستا پروانه اپراتور ماهواره‌های مخابراتی را تصویب کردیم و شرکت‌های خصوصی برای دریافت این پروانه، در حال کنسرسیوم (ادغام) هستند. در آینده نزدیک خبر خوشی برای ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این عرصه خواهم داد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه پروانه اپراتور ماهواره سنجشی نیز در حال تصویب است، گفت: بسترها را برای جذب و ورود بخش خصوصی آماده کردیم و تلاش‌مان این است که از تمام منابع ملی برای توسعه بخش فضایی استفاده کنیم. با صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری شکوفایی، چندین جلسه گذاشته‌ایم و تلاش می‌کنیم از همه صندوق‌های کشور برای کمک به کل زنجیره بخش فضایی و تمام ارکان استفاده کنیم.

یکی از مسائلی که در حوزه فضایی دنبال می‌شود بحث ماهواره‌های ناوبری است که بحث موقعیت‌یابی و شبکه ناوبری برعهده آن‌هاست. براری در این باره گفت: در برنامه ۱۰ ساله دوم سازمان فضایی بر موقعیت‌ها و داده‌های مکانی، تاکید کرده‌ایم. ما چندین شبکه ماهواره‌ای در مدار داریم. سنجش از دور، ماهواره‌های مخابراتی و دیگری ماهواره‌های ناوبری که این‌ها بحث موقعیت‌یابی و شبکه ناوبری را برعهده دارند. یکی از سرفصل‌های مهم در برنامه ۱۰ساله دوم ماهواره‌های ناوبری است.

وی تصریح کرد: ما اکنون برای داده‌های مکانی از ظرفیت داده‌های شبکه‌های جهانی استفاده می‌کنیم و در حال تدوین یک راهبرد هستیم تا برای پیشرفت در این حوزه تصمیم‌گیری کنیم. دو راه پیش رو داریم؛ یکی اینکه بتوانیم زمینه را برای همکاری با یکی از شبکه‌های جهانی هموار کنیم، یا خودمان یک شبکه ناوبری مستقل داشته باشیم. جلساتی با وزارت راه و سازمان‌های مرتبط آغاز کرده‌ایم و در آینده نزدیک جزئیات راهبرد توسعه شبکه ناوبری کشور اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما