شناسهٔ خبر: 34866856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

سفر ظریف، مقدمات تنش زدایی در منطقه

تهران- ایرنا- «پشت پرده سفرهای اخیر ظریف به کشورهای عربی خلیج فارس»، «ایران از بانیان توقیف نفتکش شکایت می‌کند» و «مواضع آیت‌الله یزدی درباره آیت‌الله آملی شخصی بوده و ربطی به جامعه مدرسین ندارد» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول ۴۸ ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول ۴۸ ساعت گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

پشت پرده سفرهای اخیر ظریف به کشورهای عربی خلیج فارس / تضاد میان ایران و عربستان ابدی نیست؛ امکان تنش‌زدایی در آینده نزدیک وجود دارد / فضای کنونی برای آغاز گفت و گوهای منطقه‌ای مهیا است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت وگو با حجت الاسلام محمد شریعتی دهاقان، دیپلمات سابق ایران، عنوان کرد: این کارشناس مسائل جهان عرب و سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی،  در ارتباط با سیاست وزارت خارجه ایران در آغاز سفر دوره‌ای محمد جواد ظریف، به کشورهای قطر و متعاقب آن‌ها کویت، طی چند وقت گذشته بر این عقیده است که راهبرد ایران در این زمینه را می‌توان بسیار حکیمانه و مثبت ارزیابی کرد. از نظر او، سیاستی که حسن روحانی در پیش گرفته و ظریف مجری آن است کشورهای عربی را به عنوان مجموعه‌ای واحد و یک‌دست در نظر نمی‌گیرد. در موقعیت کنونی نیز حتی با وجود این‌که به دلیل مصوبه پارلمان، کویت در تهران سفیر ندارد، این کشور در چند وقت گذشته نشان داده که مواضعی نسبت معتدل را در سیاست‌های منطقه‌ای دارد و سفر ظریف به این کشور نیز تایید کننده مساله است.

این کارشناس مسائل جهان عرب افزود: «در موضوع قطر نیز می‌توان سیاست وزارت خارجه را بسیار مثبت ارزیابی کرد. علی‌رغم این‌که در قطر، آمریکا پایگاه نظامی دارد اما در چند سال گذشته، این کشور در ایجاد توازن در مناسبات خود با ایران موفق عمل کرده است. در سوی مقابل عمان نیز که به شکل تاریخی جایگاهی ویژه در ثبات و موازنه منطقه‌ای دارد.»

در ادامه شریعتی دهاقان در ارزیابی خود از سفرهای دیپلماتیک وزیر امور خارجه کشورمان به قطر، کویت و عمان تاکید کرد: «این امر که ایران کشورهای عرب را در قالب واحدهای مجزا با پتانسیل‌های متفاوت در همکاری می‌بیند، راهبردی منطقی است که باید ادامه داشته باشد. همچنین، تاکید ایران بر آمادگی برای امضای پیمان عدم تعرض با کشورهای منطقه، آن‌هم در شرایطی که ضعف آمریکا و انگلستان در نشان دادن حسن‌نیت خود نسبت به این کشورها محرز شده، سیاستی صحیح و موثر است.»

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی، در ادامه اظهارات خود با بیان این‌که هر گونه مذاکره یا تنش‌زدایی میان ایران با جهان عرب، به رخدادها و تحولات منطقه‌ای بستگی دارد اما امکان آغاز گفتگوهای منطقه‌ای را «ممکن» و «محتمل» ارزیابی کرد. وی افزود: «در موقعیت کنونی تحولات بحران یمن و امکان سازش بازیگران موثر، مناسبات آتی میان ایران و آمریکا و حتی تحولات آتی بحران سوریه، می‌توانند تاثیرگذاری عمیقی داشته باشند. برای نمونه قبول شرایط ایران از سوی آمریکا برای مذاکره میان دو کشور مبنی بر کنار گذاشتن تمامی تحریم یا حتی آغاز گفتگوهای حداقلی میان واشنگتن با تهران، می‌تواند زمینه‌ساز آغاز گفتگوهای منطقه‌ای باشد. بنابراین، گزینه امکان گفتگو میان ایران با کشورهای عرب در شرایط آتی وجود دارد.

این کارشناس مسائل جهان عرب، در بخشی دیگر از گفته‌های خود در ارتباط با امکان تنش‌زدایی میان ایران و عربستان با توجه به سیگنال‌های مثبت چند وقت اخیر ریاض و ابوظبی برای ارتباط گرفتن با تهران، بر این باور است که مناسبات میان این دو قدرت منطقه خاورمیانه، طی دهه‌ها گذاشته فرازونشیب زیادی داشته و هیچ‌گاه روالی منسجم و یکپارچه را طی نکرده است. در مقاطعی دو کشور مناسبات گرم و در مقاطعی مناسباتی حتی مبتنی بر دشمنی با یکدیگر داشته‌اند. این امر بدین معنی است که روابط دو طرف در آینده قابل تغییر و تعدیل بوده و اگر در شرایط کنونی سطح بحران در روابط دو کشور بالا گرفته به معنای ابدی بودن آن نیست.

شریعتی دهاقان در پایان تاکید کرد: «سیاست‌مداران جدید عربستان در چند سال گذشته خواهان تجریه‌ای جدید از نقش‌آفرینی فعال در منطقه و برقراری مناسبات خاص با آمریکا بر آمدند و همین رویکرد عاملی اصلی، بخش بزرگی از تنش‌های دو طرف بوده است. با این وجود، به نظر می‌رسد بعد از گذشت چند سال سیاست‌مداران جوان عربستانی به این امر پی برده‌اند که تداوم تنش و ضدیت با ایران، در مسیر بُرد آن‌ها و شکست طرف مقابل نیست. در حقیقت، آن‌ها به‌تدریج به این نکته فهم کرده‌اند که تضاد و دشمنی میان ایران و عربستان به ضرور دو طرف است؛ همچنان که نمود این امر در کم‌وکیف حضو حجاج ایرانی در سال جاری مشاهده شد.»

ایران از بانیان توقیف نفتکش شکایت می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت و گو با ژرژیک آبرامیان، عضو کمیسیون حقوقی مجلس، آورده است: هنوز ماجرای نفتکش‌ها به یک نقطه مشخص برای حل و فصل نرسیده و حواشی آن ادامه دارد. ایران هنوز در ارتباط با نفتکش انگلیسی تصمیم نگرفته و به‌نظر می‌رسد مسئولان در ارتباط با اقدامات بعدی در برابر عاملان توقیف نفتکش ایرانی واکنش‌هایی را در دستور کار دارند. در ارتباط با اقدامات حقوقی لازم در این رابطه به سراغ «ژرژیک آبرامیان» نماینده اقلیت ارامنه جنوب در مجلس و عضو کمیسیون حقوقی به گفت‌وگو نشستیم تا در این رابطه جزئیات بیشتری بشنویم.

آبرامیان با اشاره به این نکته که رسیدگی به این نکته که رسیدگی حقوقی به بحث نفتکش ایرانی هنوز در حیطه اختیارات مجلس نیست، گفت: فعلا معاونت حقوقی وزارت امورخارجه درحال پیگیری این ماجراست و الحق والانصاف در این زمینه تلاش زیادی را صرف‌نظر از بحث زمانی آن مبذول داشته‌اند. کارهای لازم در این حوزه انجام پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه در نهایت دیدیم که کشتی ایرانی آزاد شده و اقدامات آمریکا برای حفظ آن بی ثمر خواهد بود، بیان کرد: برای ما روشن است که توقیف این کشتی از قبل به صورت غیرقانونی صورت گرفته و عامل انگلیسی توقیف اول نیز تحت فشار آمریکا این اقدام را صورت داده است. سلیقه حاکمان کنونی آمریکا این است و سایر کشورها را سعی می‌کند در مسیر خود ببرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در رابطه با سازوکار اقدام طرف غربی در این ماجرا گفت: مسئله خوشحال کننده‌ای که در این زمینه احساس می‌شود این است که خوشبختانه در عمق ذهن اجراکنندگان اولیه بحث توقیف نیز باور و استقامتی برای این اقدام وجود نداشت و این کار به‌عنوان یک حرکت تحمیلی از سوی آمریکا برایشان اهمیت داشت. آن‌ها تحت فشار و تطمیع چنین کردند و بعد دیدیم که همکاری‌های لازم در این زمینه صورت گرفت.

نماینده ارامنه جنوب با تاکید بر این مسئله که «تلاش دیگری که آمریکایی‌ها از طریق دادگاه این کشور صورت‌ داده‌اند، تلاشی مذبوحانه در این زمینه است» اظهار کرد: کارهایی که در این زمینه ایران انجام داد از قبیل تغییر نام و پرچم کشتی و حتی خدمه، مشخص کردن مقصد کشتی و امثال آن راه‌های حقوقی را برای طرف مقابل بست. این کشتی با پرچم ایران حرکت خواهد کرد و در این زمینه سفیر ایران در لندن روشنگری لازم را انجام داده است.

مواضع آیت‌الله یزدی درباره آیت‌الله آملی شخصی بوده و ربطی به جامعه مدرسین ندارد؛  مجموعه حرف‌هایی که زده شد، در شأن این دو بزرگوار نیست

پایگاه خبری تابناک در گفت‌وگو با آیت‌الله حسن ممدوحی،  عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عنوان کرد: طی روزهای گذشته، حرف و سخن هایی میان دو رئیس پیشین قوه قضائیه رد و بدل شد که جنجال رسانه ای بزرگی در کشور و رسانه های معاند جمهوری اسلامی به پا کرد. ابتدا آیت الله «محمد یزدی» انتقادات تندی به آیت الله «صادق آملی لاریجانی» مطرح کرد و یک روز پس از رسانه ای شدن موضع رئیس جامعه مدرسین درباره یکی از اعضای همین تشکل، آیت الله آملی لاریجانی، نامه تندی خطاب به آیت الله یزدی نوشت.

یکی از اعضای ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همین خصوص با خبرنگار «تابناک» گفت و گو کرده و به اتفاقات صورت گرفته میان آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی طی چند روز اخیر و سوءاستفاده جریانات معاند و ضدانقلاب از این موضوع برای ضربه‌زدن به نظام اشاره کرده است.

آیت‌الله «حسن ممدوحی» پیرامون این مسأله گفت: به هر حال بنده قاضی نیستم که بتوانم بگویم حق با کدام یک از طرفین است، اما این گونه اظهارات در شأن هر دو بزرگوار و منافع نیست؛ از این روی، مجموعا اقدام خوبی صورت نگرفت. مملکت و نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به آحاد ملت و مسئولان است؛ از این روی، نباید آبروی خودمان را ببریم، چون ما دشمنان بیشماری داریم.  انتظار است که رسانه‌ها در این مواقع با هنر خود این گونه مسائل را دامن نزنند، چون هر چه این گونه مسائل را مطرح کنیم، آبروی نظام می‌رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه موضع آیت‌الله یزدی شخصی بوده است، تصریح کرد: رویکردهای وی درباره اظهارات اخیری که داشتند، شخصی بوده و به جامعه مدرسین هیچ ارتباطی ندارد. ضمن اینکه باید تأکید کنم این دو فرد هیچ عناد شخصی با هم ندارند و مباحث صورت گرفته بنا بر عناد سیاسی و اختلاف نظرهای این حوزه است.

طرح ساماندهی خودرو جامعیت و کفایت لازم را ندارد/ خواسته طراحان در این طرح معکوس شده است

تابناک در گفت‌وگو با محمد رضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آورده است: طرح ساماندهی خودرو یکی از جنجالی‌ترین طرح‌هایی بود که در مجلس دهم و هم‌زمان با افزایش یک‌باره قیمت‌ها در بازار خودرو توسط برخی از نمایندگان مجلس کلید خورد و قرار بود تا مانع از انحصار این صنعت در کشور و همچنین افزایش بدون حساب و کتاب قیمت‌ها شود.  اما این طرح با اینکه اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۹۷ مطرح گردید با وجود تغییرات بسیار زیادی که در آن ایجاد شده بود در مجلس به تصویب رسیده، ولی شورای نگهبان برخی ابهامات را در خصوص وارد کرده است، که روز گذشته ایرادات این شورا به طرح مذکور در مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و ایرادات آن رفع شد.


هر چند که برخی از نمایندگان اعتقاد دارند که طرح حاضر به هیچ عنوان تأمین کننده نظر طراحان نیست و ایراداتی را هم که شورای نگهبان به این طرح وارد کرده است نه تنها در صحن رفع نشده بلکه با همان شکل و تنها با تغییر برخی الفاظ بار دیگر به شورای نگهبان برگردانده شده است.


محمد رضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: این طرح یک سال پیش و بنا ر. شرایط خاصی ارائه گردید، اما در فرایند تکوین خود با تغییرات بنیادین و اساسی مواجه گردید که از مبانی طراحان خود به صورت کامل به دور افتاد و حتی در برخی از جهات نیز جنبه معکوس به خود گرفت.


وی گفت: ایرادات هم به نظر من دست کم در ۳ یا ۴ مورد اشکالات وارد و بسیار دقیقی بود، اما مجلس به تعبیری به آنچه کمیسیون صنایع در راستای رفع اشکال انجام داده بود رأی داد، که به نظر من مطلقاً این اشکالات در مجلس رفع نشده و تنها با یک پیچش ظاهری به مسئله موضع را خاتمه دادند.



این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که در صورت تصویب این طرح، قانون ساماندهی تا چه اندازه می‌تواند بازار خودرو را به سمت ثبات ببرد گفت: من این طرح را فاقد این ظرفیت می‌داند که بتواند مسئله بازار و صنعت خودرو کشور را به سامان برساند، این طرح از محتوای مناسب برای این کار برخوردار نیست و جامعیت و کفایت لازم را ندارد.


وی گفت: این طرح متناسب با نیازهای صنعت خودرو کشور نیست و چند نکته مهم در آن نیز وجود دارد که خوشبختانه شورای نگهبان متوجه آن شده است و به آن نیز ایراد گرفته اند، ولی متأسفانه امروز در مجلس بار دیگر با همان اشکالات و با همان کیفیت و تنها با تغییرات ظاهری آن را به شورای نگهبان بازگرداندند.

آمریکایی‌ها سال ۱۳۳۱ به مکی پیشنهاد نخست وزیری دادند؛  طرح آن‌ها این بود که علیرضا پهلوی جانشین محمدرضا پهلوی شود / او از آمریکا به مصدق تلگراف زد که قطع به یقین آمریکایی‌ها پشت حوادث سی تیر بودند

تارنمای خبری انتخاب در گفت و گو با امیر مکی، برادرزاده حسین مکی، (نماینده همراه مصدق که بعدها مخالف او شد؛) در این گزارش آورده است: بسیاری تصور می‌کنند تاریخ نهضت ملی نفت نکته جدیدی برای کشف کردن ندارد، حال آن‌که هنوز اسناد منتشرنشده زیادی باقی مانده و برای کامل کردن پازل تاریخ مبارزه برای ملی شدن صنعت نفت و پس از آن کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نکات مبهم بسیاری برجای مانده است، زیرا هنوز برخی اشخاص موثر خاطرات خود را ننوشته اند و بعضی از اسامی نیز به شکل رمز باقی مانده. بر همین اساس می‌توان پس از نیم قرن و اندی ادعا کرد تحقیقات درباره کودتا ناقص است.

امیر مکی در کتاب «زندگانی سیاسی مصدق» می گوید چهره مکی سیاه نیست؛ او روزی از عناصر فعال و پویای نهضت ملی شدن نفت بود، انبوه عکس‌ها و یادداشت‌ها از همراهی مکی با مصدق خبر می‌دهد، اما چه شد که در میانه راه مصدق هر روز تنها و تنهاتر شد؟ برای پاسخ برخی از این پرسش ها با امیر مکی، پسر برادر حسین مکی، هم‌سخن شدیم تا دریابیم از ورای یادداشت‌ها، نقل‌قول‌ها و اسناد به جا مانده از حسین مکی چه اتفاقاتی روی داد. دوباره تاریخ کودتا را مرور می‌کنیم این بار با تکیه بر نقش و شخصیت حسین مکی در گفت و گوی «انتخاب» با امیر مکی.

درباره شخصیت حسین مکی چه نکات حائز اهمیتی وجود دارد؟

مکی در ۳۰ سالگی دیپلم گرفت، قبل از آن سال‌ها قبل به کار نویسندگی و روزنامه‌نگاری اشتغال داشت و در عین حال زبان سخنوری و زبان دیپلماتیک را به صورت اکتسابی از محیط اطراف خود و مراوداتش کسب کرد، در حالی که از تحصیلات دانشگاهی در حوزه حقوق و روابط بین‌الملل برخودار نبود، اما با این حال مکی نخستین نماینده ایران پس از مشروطه است که تقریبا در مردادماه ۱۳۳۱ ه. ش. به دعوت بانک جهانی و ماموریت از طرف دکتر مصدق به آمریکا رفت و وارد پنتاگون شد و با رابرت لاوت، وزیر دفاع آمریکا در یک جلسه صحبت کرد که در این جلسه دو نکته مهم مطرح شد: نخست پیشنهاد نخست‌وزیری به مکی سال ۱۳۳۱ ه. ش. و سپس موضوع جانشینی علیرضا پهلوی به جای محمدرضا شاه.

چه سندی درباره این پیشنهاد وجود دارد؟

بهترین سند گزارش مکی به مجلس است، در شرح سفر مکی به آمریکا. باید بگویم مکی پس از اتفاقات سی تیر و بعد از مطرح شدن لوایح شش‌گانه با مصدق اختلاف پیدا کرد، با وجود این اختلاف، اما مکی به آمریکا رفت. در جلسه پیشنهاد آمریکایی‌ها برای نخست‌وزیری به مکی، اصغر پارسا نیز حضور داشت، در آن جلسه به مکی گفتند تو با این شهرت به عنوان «سرباز فداکار وطن» هم با دربار و هم با مصدق ارتباط داری، می‌توانی نخست‌وزیر بشوی! مکی در آن‌جا با اعتراض شدید عنوان کرد که به هیچ عنوان نخست‌وزیر نمی‌شود مگر با رای مجلس. دومین نکته که به او گفتند نظرش درباره جایگزینی علیرضا پهلوی به جای محمدرضا بود! مکی در پاسخ، به دخالت آن‌ها در مسائل داخلی ایران معترض شد و بعد گفت: تا جایی که اطلاع دارم، علیرضا سابقه خوبی ندارد. پس از آن جلسه مکی شبی در منزل خسروشاهی، تاجر معروف، مهمان بوده است، در آن‌جا نیز این قضیه را به یکی دو نفر که در این مهمانی بودند، نقل قول می‌کند و آن‌ها نیز این موضوع را به ایران منتقل می‌کنند.

به عبارتی برای مکی گوش گذاشته بودند و رفتار و کردارش رصد می‌شد، اما نکته دیگر، مکی تمام مواردی را که در آمریکا دیده بود، در گزارش پس از سفر در مجلس شورای ملی عنوان کرد که ثبت شده است. بعدها در خاطراتش درباره اتفاقات سفر به آمریکا نوشت که چندی پس از ورودش به ایران هواپیمای علیرضا سقوط کرد!

آیا حسین مکی در جلسه غیرعلنی مجلس در ۲۶ تیرماه ۱۳۳۱، فردای استعفای دکتر مصدق، که مجلس با اکثریت آرا به نخست‌وزیری قوام‌السلطنه رای داد حاضر بود؟

مکی جزء مخالفان نخست‌وزیری قوام بود و این مخالفت را با سروصدا و فریاد ابراز کرد و در جلسه رای‌گیری برای نخست‌وزیری قوام در مجلس حضور نداشت. در این‌جا باید نکته‌ای را یادآور شوم که مکی تقریبا پس از حوادث سی تیر و انتخاب مجدد مصدق به نخست‌وزیری به عنوان نماینده دولت برای دریافت کمک بانک جهانی به آمریکا رفت، این سفر برای سرپوش گذاشتن بر عصبانیت مکی به دلیل خط خوردن از میان همراهان مصدق در سفر به آمریکا بود. پس از بازگشت مصدق از آمریکا برای دلجویی از مکی سفری ترتیب داده شد که برای پاره‌ای مذاکرات به آمریکا برود. گزارش این سفر در اسناد مجلس شورای ملی موجود است. مکی در این سفر از یکی از کمپانی‌های آمریکایی در تگزاس بازدید کرد. این کمپانی ۲۵ درصد از سهام شرکت آرامکو را دارد. کاپیتان رایبر، مدیر کمپانی تگزاس بود که مکی با او ارتباط خوبی برقرار کرد. در این میان بحثی درباره خلع ید انگلیسی‌ها از نفت مطرح شد که رایبر به مکی گفت: نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده ۲۵ تیرماه ۱۳۳۱ ه. ش. کارشناسان ما آماده رفتن به پالایشگاه آبادان بودند که روز سی تیر ماه برنامه کنسل شد. مکی می‌گوید در آن‌جا بود که واقعا خبردار شدم آمریکا جزء عوامل پشت پرده حوادث سی تیر بوده است، لذا شبانه تلگراف رمزی را به مصدق می‌زند: «من امروز در فلان جلسه بودم و مطمئن شدم که قطع به یقین آمریکایی‌ها جزء عوامل پشت‌پرده حوادث سی تیر بودند.»

ارز ملتهب، دولت‌های مستاصل؛ چرا دخالت دولت‌ها در بازار ارز نتیجه عکس داده است؟

وبسایت خبری فرارو در گفت و گو با حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی، عنوان کرد: به گفته عراقچی، «وقتی قرار است مداخله به صورت پوششی انجام شود و تصمیم برای انجام این کار نهایی شد، مهم‌ترین ابزاری که به آن نیاز دارید فردی است که از طرف بانک مرکزی این کار را انجام دهد. این فرد باید قابل اعتماد و شناخته‌شده باشد. هم برای بانک مرکزی و هم برای بازار. چون در بازاری که عده‌ای دلال دور هم جمع می‌شوند آدمی باید وارد شود که او را بپذیرند و در آن بازار پذیرفته شود. با افراد مختلفی در آن مقطع صحبت شد. درنهایت با فردی به نام سالار آقاخانی توافق صورت گرفت.»

حال به بهانه این سخنان معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در رابطه با دخالت دولت در بازار ارز و تبعاتی که این موضوع می‌تواند به دنبال خود داشته باشد، حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی و کارشناس مسائل ارزی در گفتگو با فرارو به تشریح تبعات دخالت دولت در بازار ارز پرداخته و در ادامه به راهکارهای ساماندهی این بازار پرداخته است.

ارز در ساختار اقتصاد ایران همواره مولفه مهمی به شمار رفته، اما همواره دولت‌ها با نرخ‌گذاری دستوری، وضعیت بدی را بر بازار ارز حکم‌فرما کرده‌اند، تحلیل شما از این موضوع چیست؟
ببینید ارز در کلیت ساختار اقتصاد ایران یک متغیر کلیدی به شمار می‌رود، با توجه به اینکه کشورمان متکی به درآمدهای نفتی است، از این لحاظ نرخ ارز برای دولت‌ها همواره مهم تلقی شده است. همواره دولت‌ به عنوان سیاست‌گذار اصلی این بازار، نقشی تعیین کننده برای جهت‌دهی نرخ ارز داشته، بنابراین نمی‌توان وضعیت ارز را بدون دخالت‌هایی که دولت در این باره صورت داده، بررسی کرد.

دولت چه دخالت‌هایی در این حوزه انجام داده است؟
این موضوع را باید در دو بخش مورد بررسی قرار داد، بخش اول مربوط به زمانی بود که دولت با ثابت نگه داشتن نرخ ارز با دادن سوبسید به کالاهای اساسی آن‌ها را ارزان به دست مردم می‌داد، اما در بخش دوم که مربوط به دهه‌های اخیر است، دولت از یک طرف با نرخ‌گذاری دستوری در بازار دخالت می‌کند و از طرف دیگر نیز نیم نگاهی به وضعیت بازار دارد. طی سال‌های متمادی این نگاه دوم بر بازار و نرخ ارز حکمفرما بوده و دولت‌ها از این طریق هم درآمدهای ارزی خود را تنظیم می‌کردند و هم نرخ ارز در بازار را در کنترل خود داشتند.

ارز چه نقشی در نظام بودجه‌ریزی کشور دارد؟
این مولفه نقش تعیین‌کننده‌ای در نظام بودجه‌ای کشور دارد، چرا که اساس بودجه بر اساس قیمت نفت است و درآمدهای کشور نیز از این طریق ارزی است، بنابراین ارز همواره یک بازیگر مهم و تعیین کننده در بستن بودجه سالیانه کشور قلمداد می‌شود.

آخرین پرده از مجادله‌های جنجالی آیت‌الله یزدی

وبسایت خبری تحلیلی فرارو گزارش داد: از دو روز پیش تاکنون بسیاری از فعالان سیاسی و مذهبی در کشور به جدال آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی واکنش نشان داده اند. حتی کار به جایی رسیده که آیت الله مکارم شیرازی از مراجع قم با انتشار پیامی خطاب به این دو چهره خواستار عذرخواهی آن‌ها از یکدیگر شده است. آیت الله نوری همدانی نیز در این باره با یزدی و آملی لاریجانی تماس تلفنی برقرار کرد.  جدال لفظی آیت‌الله یزدی با آیت‌الله آملی لاریجانی دو رییس پیشین قوه قضائیه در حالی به چالش مهمی در کشور بدل شده و واکنش‌های فراوانی در پی داشته است که مجادله‌های لفظی از این دست که یک طرف آن آیت الله یزدی است، پیش از این نیز سابقه داشته است. این مجادله‌ها پس از گذشت مدتی و با میانجیگری دیگر علما و سکوت طرفین فروکش کرده است، برخی از آنها اهمیت تاریخی پیدا کرده اند، اما آخرین جدال مهممترین آنها بوده است.  

از دو روز پیش تاکنون بسیاری از فعالان سیاسی و مذهبی در کشور به جدال آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی واکنش نشان داده اند. حتی کار به جایی رسیده که آیت الله مکارم شیرازی از مراجع قم با انتشار پیامی خطاب به این دو چهره خواستار عذرخواهی آن‌ها از یکدیگر شده است. آیت الله نوری همدانی نیز در این باره با یزدی و آملی لاریجانی تماس تلفنی برقرار کرد.

همچنین آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان نیز با انتشار نامه‌ای از گفت و گوی خود با یزدی و آملی لاریجانی خبر داده است. او در این نامه نوشت: «من امروز در گفتگویی که با این دو بزرگوار داشتم هر دو بر حفظ آرمان‌های انقلاب و ضرورت حفظ و صیانت از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز پرهیز از اختلافات و بهانه ندادن به دست دشمنان مردم و نظام تأکید داشتند و انشاءالله به زودی هر دو عزیز را در کنار یکدیگر خواهیم دید.»

به این ترتیب ممکن است به زودی شاهد حل و فصل اختلافات میان آیت الله یزدی و لاریجانی باشیم. این اتفاق می تواند مانند موارد پیشین حداقل در ظاهر امر رخ دهد و جدال دو طرف متوقف شود.

آیت الله یزدی ۸۸ ساله، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه است. او سابقه ریاست قوه قضاییه، ریاست مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه دارد. او از فقهای منصوب رهبر انقلاب در شورای نگهبان است.

نامه جنجالی به آیت الله شبیری زنجانی
اما سابقه آیت‌الله یزدی در طرح مسائل جنجالی و انتقاد از چهره‌های شناخته شده طولانی است. پیش از ماجرای اخیر او سال گذشته نامه‌ای خطاب به آیت الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید قم نوشت و از اینکه این مرجع تقلید با رییس دولت اصلاحات دیدار کرده بود به شدت انتقاد کرد.

رقابت پر حاشیه با آیت الله هاشمی رفسنجانی
آیت الله محمد یزدی در سال ۸۸ نیز پای به میدان مجادله با آیت الله هاشمی رفسنجانی گذاشت. او در موارد متعددی از رفتار سیاسی و سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد. این انتقادات پس از مواضع هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات جنجالی دوره دهم ریاست جمهوری مطرح شد.

یزدی نامه هاشمی پیش از انتخابات سال ۸۸ به رهبر انقلاب را تلاشی برای "انقلاب مخملی" خوانده بود. او در آن مقطع مدام از دولت احمدی نژاد حمایت می‌کرد.

اگر حق با اصلاح‌طلب‌ها بود باید تائیدشان کنیم /در اتحاد شوروی وحدت وجود داشت، آیا مفید بود؟

محبیان:اصولگراها گره از کار مردم باز نکنند، اعتبارشان را قمار خواهند کرد

وبگاه خبری خبرآنلاین در گفت و گو با امیر محبیان، فعال سیاسی اصولگرا، آورده است: این روزها واژه «وحدت»، کلیدواژه‌ تکراری در میان ادبیات دو جناح سیاسی کشور است و البته مهمترین دغدغه آنان برای رسیدن به پیروزی در انتخابات پیش رو. اما در این میان کسانی هم هستند که وحدت را صرفا یک ابزار برای بهبود شرایط می‌دانند.

بهزاد نبوی، در اردوگاه اصلاحات وحدت را نه فقط برای پیروزی اصلاح‌طلبان بلکه برای کنار زدن تندروها و دفع خطر آنان مهم می‌داند و ناصر ایمانی تحلیلگر اصولگرا نیز معتقد است که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بیش از تکیه بر پیروزی جریان خود، باید روی خطر جریان سوم و بالا آمدن پوپولیست‌ها در اننخابات مجلس تمرکز کنند.

امیر محبیان نیز نگاه جالبی به مقوله وحدت دارد، او می‌گوید: اگر وحدت، وحدت افراد ناکارآمد برای غلبه باشد، قطعا همه را بدبخت می‌کند. در چنین شرایطی کثرت خیلی خوب است؛ یعنی هر چه اختلاف نظر بیشتر باشد، مردم راضی‌تر هستند.

این تحلیلگر اصولگرا معتقد است که کارآمدی و باز کردن گره از مشکلات مردم بر پیروزی اصولگرایان در انتخابات اولویت دارد. او که از اصالت یافتن پیروزی برای هم قطاران خود در جریان اصولگرایی انتقاد دارد می گوید: به عنوان مسلمان این را مطرح می‌کنیم که اگر کسی در جایگاهی باشد و بداند فرد دیگری بر او اولویت دارد و می‌تواند مشکلات را حل کند، حرام است که در آن جایگاه بماند.

آقای محبیان!  اگر اصولگرایان خاطره خوبی از وحدت داشته باشند، به زمانی مربوط می‌شود که جامعتین، محوریت اصولگرایان را داشتند. بعد از آن حداقل تا انتخابات ۹۶ که آن هم حاشیه‌هایی داشت، هیچ وقت اصولگرایان به یک وحدت حداکثری نرسیده بودند. اصولگرایان چه باید بکنند که آن خاطرات قدیمی وحدت دوباره تکرار شود؟

من می‌خواهم همین مسئله را به بحث بگذارم. وحدت خوب است یا بد؟ اگر وحدت، وحدت افراد ناکارآمد برای غلبه باشد، قطعا همه را بدبخت می‌کند. در چنین شرایطی کثرت خیلی خوب است؛ یعنی هر چه اختلاف نظر بیشتر باشد، مردم راضی‌تر هستند.

آیا کثرت خوب است؟ اگر برون‌داد کثرت حل مشکلات مردم باشد، خوب است؛ اما اگر چنین نباشد همه را بدبخت می‌کند. زمانی وحدت برای ما اصالت داشت و فقط مهم این بود که ما ببریم و همه یک حرف بزنند. ما نتایج چنین وحدتی را دیدیم که جنبه مثبتی نداشت، به این دلیل که فقط وحدت کافی بود. به قدرت می‌رسیدیم؛ اما بعد از آن هر کاری که می‌کردیم، دیگر کسی کاری به ما نداشت. مردم به کارنامه نگاه می‌کردند و می‌گفتند اینها خیلی وحدت داشتند، ما هم بهشان رأی دادیم؛ اما ما را بدبخت کردند. اصلاح طلب‌ها هم همین گونه بودند.  

درست است که اینها جابه جا می‌شدند؛ اما روز به روز از سرمایه اعتماد مردم خرج می‌شد. من معتقدم که نه وحدت اصالت دارد و نه کثرت. اگر ما هدف را رسیدن به اکثریت مجلس و برد در مجلس می‌گیریم، بله قطعا وحدت می‌تواند کمک کند؛ اما هدف نباید این باشد. هدف این است که ما وقتی پیروز شدیم، چه کار می‌خواهیم انجام بدهیم. حتی پیروزی هم اصالت ندارد. گاهی شما پیروز می‌شوید؛ اما برنامه ندارید و تمام سرمایه اعتباری را که در جامعه به دست آوردید، از دست می‌دهید. گاهی هم شما شکست می‌خورید؛ اما یک سرمایه اندوخته دارید و بعدا می‌توانید با اعتبار در میان مردم زیست کنید. ما باید به تمام اینها با شاخصه کارکرد نگاه کنیم. به همین دلیل است که اولین چیزی که من دوست دارم از آن رها شوم، اسارت مطلق دیدن مفاهیم است. فقط یک نکته را می‌گویم، کارآمد بودن هم مطلق نیست؛ یعنی اگر یک جلاد کارآمدتر باشد، خیلی سریعتر گردن مرا می‌زند.

لزوما این گونه نیست. دلیل این است که ما فکر می‌کنیم طرف مقابل وحدت، اختلاف است. نقطه مقابل وحدت، کثرت است. در اتحاد شوروی وحدت بود، آیا مفید بود؟

منظور من این است که شما اگر وحدت نداشته باشید و به پیروزی نرسید، طبیعتا نمی‌توانید به نتیجه‌ای هم برسید؛ یعنی اگر اصولگراها وارد مجلس نشوند، هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد. حرف من این است که حتی برای پیاده شدن برنامه‌ها به فاکتور وحدت نیاز است.

وحدت چی؟ این مفاهیم باید ریز شود. آیا وحدت افراد؟ منظور شما از وحدت یکی شدن است؟

منظور من یک لیست است و این که نیروها در کنار هم بر سر یک مسئله با هم اتفاق نظر داشته باشند. منظور من این نیست که همه با هم یکی شوند، منظورم این است که برای رسیدن به یک هدف با هم هماهنگ شوند.

هماهنگی خوب است؛ اما زمانی خوب است که شما نیروها را به یک سمت ببرید و بر اساس یک برنامه مشخص، ماشینی را به یک مسیر مثبت ببرید. حال اگر این وحدت موجود باشد، همه هم باشند، هماهنگی هم وجود داشته باشد؛ اما ماشین را در دره بیندازند. در این صورت آیا اختلاف بهتر است یا وحدت؟

ببینید مشکل من این است که جریان اصولگرای ما که نسبت به آن تعلق خاطر دارم و آن را قبول دارم، متاسفانه پیروزی بر رقیب برایش اصالت یافته است. ببینید مهم این است که شما وقتی که به قدرت رسیدید، می‌توانید گره‌ای از کار مردم باز کنید یا خیر، وگرنه تمام اعتبار خود را قمار می‌کنید بر افرادی که هیچ توانایی خاصی ندارند. فرض کنیم شما وارد اتاقی می‌شوید و می‌گویند که اینها دارند در خصوص شما تصمیم می‌گیرند و تصمیم دارند که شما را در دره بیندازند و همه هم با هم وحدت دارند. آیا این وحدت برای شما مطلوب است.

کارگردان «چاق و لاغر» : فیلمسازان کودک باید مانند بچه‌ها دنیا را ببینند

وبسایت خبری خبرآنلاین در گفت‌وگو با امیرحسین قهرایی کارگردان سینما آورده است: کارگردان فیلم «بازیوو» معتقد است که فیلمساز حوزه کودک باید کودک درون فعال و زنده‌ای داشته باشد تا بتواند دنیا را از نگاه آن‌ها ببینند.

امیرحسین قهرایی از کارگردانان باسابقه حوزه کودک و نوجوان است که بسیاری با آثار ماندگار او خاطره دارند، آثاری که هنوز و پس از گذشت سال ها تازگی و طراوتش را از دست نداده و به برگی از تاریخ آثار تلویزیونی کودک بدل شده است، از «علی کوچولو» که شخصیت محبوب بسیاری از کودکان و نوجوانان دیروز بود تا «چاق و لاغر».

قهرایی امسال و در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با فیلم سینمایی جدید خود به نام «بازیوو» حضور پیدا کرده است، فیلمی که به گفته خود حال و هوایی فانتزی دارد و برای کودکان امروزی می تواند دارای جذابیت باشد.

به همین مناسبت سینمایی گفت و گویی با این کارگردان درباره تازه‌ترین ساخته سینمایی‌اش داشته‌ایم که می‌خوانید.

بازیوو یک فیلم خیلی فانتزی است

امیرحسین قهرایی در ابتدا و درباره چگونگی شکل گیری ایده، موضوع و فرآیند ساخت «بازیوو»، گفت: «فیلم درباره دنیای بازی بچه‌ها و گیم‌هاست که یکدفعه واقعی می‌شود و در زندگی بچه‌ها تاثیر می‌گذارد، فیلم خیلی فانتزی است و هر کس می‌دید می‌گفت معلوم است این فیلم را کارگردان «چاق و لاغر» ساخته است.»

او ادامه داد: «خیلی دنیای فانتزی عجیب و غریبی دارد و درباره اعضای جهان دیگری است که بازی‌ها را کنترل می‌کنند و یکدفعه به کره زمین و بین بچه‌ها نفوذ می‌کنند و داستان پیش می‌رود، فیلم بسیار پرهزینه‌ای هم بود.»

این کارگردان در پاسخ به اینکه چطور تصمیم به نمایش این فیلم در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گرفت، توضیح داد: «چون فیلم برای کودکان و نوجوانان است و قهرمانانش کودکان هستند در این رویداد حضور پیدا کردیم. برای رساندن «بازیوو» به جشنواره هم خیلی زحمت زیادی کشیده شد، چون اسپشیال افکت بسیار دارد، تقریبا ۵۰ درصد کار سی جی است.»

قهرایی تاکید کرد: «به نظرم کسی در ایران پیش از این چنین فیلمی نساخته بود، هالیوودی‌ها این کار را خیلی راحت انجام می‌دهند اما اینکه ما در ایران تصمیم به چنین کاری گرفتیم شهامت زیادی می‌خواست که آقای موسوی تهیه‌کننده کار هم این شهامت را داشتند و قبول کردند که چنین اثری ساخته شود. تمامی مراحل فنی هم توسط تکنسین‌های ایرانی در داخل کشور انجام شده است. ضمن آنکه فضاسازی و طراحی و ساخت لباس‌های شخصیت‌های داستان کار بسیار سختی و زمانبری بود.»

بازداشت پوری حسینی و شکست اختصاصی‌سازی اقتصاد

جامعه خبری تحلیلی الف در این گزارش آورده است: در حال حاضر همگان اذعان دارند که اجرایی شدن سیاست خصوصی سازی در دولت های مختلف توام با موفقیت نبوده است. سابقه خصوصی سازی در کشور به اواخر دهه ۶۰ و اجرای سیاست تعدیل اقتصادی برمی گردد. در قالب سیاست تعدیل که بعد از جنگ تحمیلی در دستور کار قرار گرفت بر پیاده سازی آموزه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تاکید شد و به همین دلیل کناره گیری دولت از اقتصاد، کوچک سازی و واگذاری شرکت ها در اولویت بود. اما بعد از شکست گفتمانی دولت سازندگی و افزایش فوق العاده نرخ تورم، سیاست تثبیت جایگزین سیاست تعدیل اقتصادی شد. بعدها در برنامه سوم و چهارم توسعه و در قالب اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سیاست خصوصی سازی شرکت های دولتی پیگیری شد.

در سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بر گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به‌منظور تأمین عدالت اجتماعی، ارتقاء کارآیی بنگاههای اقتصادی، افزایش رقابت‌پذیری، افزایش سهم بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی و افزایش سطح عمومی اشتغال تاکید شده است.

اما در طول این سال ها و در دولت های مختلف توجه چندانی به افزایش اشتغال، تقویت بخش خصوصی و ایجاد اقتصاد رقابتی نشد و صرفاً به سلب مسئولیت، خلاصی از بنگاه داری و کسب درآمد از طریق واگذاری شرکت ها اهمیت داده  شد.

بدلیل در پیش گرفتن چنین رویکردی بسیاری از شرکت ها بدون طی تشریفات قانونی و گاه به ثمن بخس به خریدارانی که اهلیت لازم را دارا نبودند واگذار شد، اتفاقی که در نهایت منجر به حیف و میل بیت المال، تعطیلی کارخانه ها، اخراج یا بیکاری کارگران و نابودی اموال عمومی شده است.

بر این اساس فهرست بلندبالایی از شرکت هایی که بر اساس رانت واگذار شده اند در طول این سال ها شکل گرفته که با گذشت زمان  طولانی تر شده است.

بنابراین باید گفت در حال حاضر و بعد از دستگیری رئیس سازمان خصوصی سازی که به نوعی می توان آن را به شکست سیاست خصوصی سازی تا کنون تفسیر کرد باید به سه عامل توجه ویژه شود:

همان طور که گفته شد و بنا به استنادات بسیاری از کارشناسان، مقامات مسئول و گزارش دیوان محاسبات راجع به تفریغ بودجه سال ۹۶ فرایند بسیاری از شرکت های واگذار شده خلاف قانون بوده است. به عبارتی شرکت ها یا به افرادی واگذار شده اند که صلاحیت لازم را نداشته اند یا اینکه در یک فرایند صوری و زد و بند، کارخانه ها مطابق با ارزش واقعی قیمت گذاری نشده بودند.

بنابراین لازم است تا سابقه واگذاری های گذشته مورد بررسی قرار گیرد و در مواردی که با رانت و زیر پاگذاشتن منافع عامه شرکت ها به افراد نااهل سپرده شده اند بازپس گرفته شوند. همچنین با متخلفان دیگری که در این واگذارهای غیرقانونی دخیل بوده و نقش داشته اند برخورد شود.

همچنین ضرورت دارد دولت علی الخصوص وزارت اقتصاد ضمن دعوت از منتقدان خصوصی سازی، فرایند واگذاری را در سال های اخیر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد تا تصویر جامعی از ایرادات و اشکالات حاصل شود. بعد از این ارزیابی ضرورت دارد ضوابط و مقرراتی که ایراد داشته حتماً مورد بازنگری قرار گیرند.

نکته مهم دیگر این است واگذاری باید به گونه ای باشد که اگر خریدار به تعهدات خود عمل نکرد در اسرع وقت از وی سلب مسئولیت شود. به همین دلیل لازم است تا دولت بر فرایند انجام تعهدات از سوی خریدار نظارت همیشگی داشته باشد.

واکنش محمود صادقی به نامه‌نگاری آملی‌لاریجانی و یزدی: چرا زمانی که فرد در مصدرکار است نقد نمی‌شود

وبسایت خبری عصرایران در گفت وگو با محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، آورده است: این نماینده لیست امید در مجلس با اشاره به انتقادات آیت الله یزدی به آملی لاریجانی گفت: هر چیزی یک زمانی دارد ‌و وقتی در زمان مناسب خودش اقدام و برخورد نمی شود و از وقت مناسب فاصله پیدا می کند عملا تاثیری ندارد و این شائبه ایجاد می شود که شاید مطرح کردن آن بیش‌تر جنبه سیاسی دارد تا جنبه اصلاحی.

این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: مفاد حرف آیت الله یزدی درست است ولی چرا زمانی که فرد در مصدر کار است آن موقع نقد نمی شود و اتفاقا به شدت منتقدین در همان زمان مورد تخریب قرار گرفتند.

وی بیان کرد: سال‌های سال است که انتقاداتی نسبت به اعمال قوه قضاییه و رییس سابق مطرح بوده است و بعضی از چیزهایی که الان آقایان مطرح می کنند همان موقع هم در مرعا ‌و منظرشان در حال انجام بود. دلیل اینکه چرا آن موقع مغفول واقع شده و دیده نشده است و در زمان دیگری آن هم به شکل نسبتا اغراق شده بیان می شود جای سوال دارد.  اینگونه رفتار این سوال را ایجاد می کند که شاید انگیزه ها انگیزه‌ی اصلاحی نباشد و مقاصد سیاسی و جناحی مطرح باشد.

وی در مورد عملکرد صداوسیما در همین زمینه گفت: زمانی که بنده موضوع حساب ها را مطرح کردم خود صداوسیما واکنش های منفی و تخریب های را علیه بنده داشت ولی الان هر نکته ای را که شاید تخلف هم نباشد بزرگ و مطرح می کنند. این رفتار نیز این سوال را مطرح می کند که چرا تغییر رویه داده اند؟

صادقی تصریح کرد: آیت الله یزدی در جایگاهی بودند که تخلفات را می دیدند اینکه چرا آن موقع بیان نمی کردند جایی سوال دارد؟ انتقاد آزاد است و نباید کسی به صرف انتقاد مورد هجمه قرار گیرد و نباید بیان دیدگاه‌ها را محدود کنیم ولی مسئولیت ها در این میان بسیار مهم است. افرادی همانند آقای یزدی اگر سال هاست از جریانی اطلاع داشتند و سکوت کردند بعد این انحراف ها ایجاد شده است، باید خودشان پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: خود آقای یزدی از کسانی بودند که وقتی به عنوان عضو هیات نظارت شورای نگهبان مسئولیت داشتند و در مقاطعی از برخی از کاندیداها آشکارا حمایت کردند و در سمت عضو جامعه مدرسین با صدور بیانیه از افرادی حمایت کردند اما بعد که اوضاع عوض می شود خود وی از منتقدان همین افراد می شوند.

سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را از رقابت های آسیایی می گیریم/ رقابت های جهانی پایان کار ما نیست

پایگاه اطلاع رسانی جماران در گفت و گو با هدیه کاظمی، ملی پوش قایقرانی، نوشته است: با اعلام نحوه کسب سهمیه المپیک توکیو رشته قایقرانی،  کار برای ملی پوشان ایران بیش از پیش سخت شده و کار سختی پیش روی ورزشکاران این رشته وجود دارد.

هدیه کاظمی قایقران تیم ملی آب های آرام بانوان که برای اولین بار در تاریخ ایران در بازی های آسیایی توانست مدال نقره را از آن خود کند در گفت وگو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، درباره شرایط تیم ملی در آغاز رقابت های کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو، اظهار کرد: اردوهایمان را بعد از عید شروع کردیم؛ درواقع این اولین اردو بعد از بازی های آسیایی بود. وقفه طولانی میان اردوهایمان افتاد اما به هرصورتی که بود الان در اردو هستیم و باید سخت تمرین کنیم.

کاظمی ادامه داد: ۲۵ خرداد تست آمادگی دادیم و نفرات برتر انتخاب شدند. در دیگر تست انتخابی هم من و آرزو حکیمی انتخاب شدیم. این تست برای این بود که بهترین قایق به رقابت های قهرمانی جهان اعزام شود. درباره اینکه کدام قایق به قهرمانی جهان اعزام می شود که همه چیز براساس نتایج تست ها و نظر کادرفنی است. هم در تک نفره و هم دو نفره بهترین زمان را داشتم.

او درباره نحوه کسب سهمیه المپیک در رقابت های قهرمانی جهان در مجارستان که از امروز تا ۳ شهریور برگزار می شود،  گفت: در دوره های گذشته و در رقابت های جهانی قبل المپیک ۹ قایق سهمیه می گرفتند اما امسال به ۶ کاهش یافته است. چون شانس بیشتری در قایق دو نفره داریم بیشتر تمرکز من و آرزو روی این بخش است تا بتوانیم در رقابت های جهانی به نتیجه خوبی برسیم.

ملی پوش قایقرانی افزود: رقابت های جهانی برای ما پایان کار نیست و اصلی ترین رقابت ما مسابقات قاره آسیا و کسب سهمیه المپیک از این طریق است که اردیبهشت سال ۹۹ برگزار می شود. تا رقابت های آسیایی قطعا حریفان را محک می زنیم و وضعیت خودمان هم بهتر دستمان می آید و در آن رقابت ها با آمادگی بالا حاضر می شویم.

کاظمی درباره تغییر شیوه کسب سهمیه در قایقرانی به جی پلاس گفت: نحوه کسب سهمیه از دوره های قبل سخت تر شده است. سال های قبل هم دشوار بود اما بچه ها با تمریناتی که انجام دادند به سهمیه رسیدند. با وجود اینکه کار سخت شده اما ما تمرینات را انجام می دهیم و برای رسیدن به توکیو تلاش می کنیم. درست است که کار دشوار شده اما نمی توان به این بهانه تمرینات را جدی نگرفت.

او در ادامه افزود: واقعا شرایط و فضای تمرینی سخت است و ما اصلا با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیستیم. با این حال همه ما هدف داریم و تمام تلاشمان را انجام می دهیم که به موفقیت برسیم. اما به هرحال ما در مسیر یک حرکت ملی هستیم و باید در حد بین المللی حمایت شویم.

کودکان کار؛ علیرضا محجوب: آماری از کودکان کار در دست نیست/کودکان کار به خاطر فقر شکار می‌شوند

وبسایت خبری شفقنا در گفت و گو با علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، آورده است:این نماینده مجلس،  در خصوص وضعیت کودکان کار اظهار کرد: کودکان کار تعاریف متعددی دارد؛ سوء استفاده از آنها در فروش مواد مخدر، استفاده از آنها در مقاصد نظامی، تکدی گری، استفاده از آنها در باندهای سرقت، لواط با پسران و سوء استفاده از دختران در فحشا جزو تعریف‌های کودکان کار است. در مقاوله نامه سازمان بین المللی(ILO  ) محو بدترین اشکال کار کودک مطرح است نه کار کودک. ما می‌گوییم جای کودک در مدرسه است نه محیط کار؛ ولی به حدی تهدید علیه کودکان وجود دارد که در واقع می‌توان گفت محیط کار جزو فراموش شده های آن است.

او در ادامه با بیان اینکه آماری از کودکان کار در دست نیست، گفت: پس در این خصوص محو بدترین اشکال کار کودک مطرح است. در زمینه کودکان کار کسی اطلاعاتی ندارد که بخواهد ارایه دهد و کسی نمی‌داند از چه تعداد کودک در فحشا سوء استفاده می شود چراکه قالب آنها پوشیده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: بر اساس آنچه که شهرداری اعلام می‌کند کودکان کار به مفهوم کسانی که در کنار خیابان می ایستند و ماشین پارک می‌کنند یا در سطل زباله پلاستیک جمع می کنند ۷۰ درصد نیروی کار خارجی و ۳۰ درصد کودکان شهرستانی و روستایی هستند که توسط باندهای مشخصی اداره می‌شوند؛ اما کسی نمی‌گوید که این کودکان از فقر به این کار افتادند و به نوعی شکار شدند. اگر کسی می‌خواهد از نزدیک شاهد سوء استفاده از کودکان باشد می‌تواند ۲ شب به کوچه‌های پشتی میدان شوش برود و یا در زمینه فروش مواد مخدر خیابان هرندی بهترین جا است تا این وضعیت را از نزدیک ببینند.

 با بیان اینکه باید قوانین سخت گیرانه نسبت به کار کودکان انجام شود، گفت: ما مجازات‌های حداکثری که مربوط به بدترین اشکال کار کودک است را نداریم؛ بنابراین در مباحث سوء استفاده از کودکان اگر مجازات‌ها برای عاملین آنها مشخص و تشدید شود نشان خواهد داد که تغییری در مجازات‌هایمان اعمال کردیم.

نظر شما