شناسهٔ خبر: 34865771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

کینه بی‌پایان صهیونیست‌ها به مساجد

۵۰ سال پیش یک صهیونیست به نام " مایکل دینس روهن" بخش شرقی مسجد الاقصی را به آتش کشید

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ چهل و هشت سال پیش یک صهیونیست به نام " مایکل دینس روهن" بخش شرقی مسجد الاقصی را به آتش کشید، جنایتی که براثر آن بخش‌های مختلفی از منبر تاریخی معروف به منبر صلاح الدین در آتش سوخت.
آتش کینه صهیونیست‌ها در قبال مسجد الاقصی برپایه یک ادعای مجعول و با اتکای به یک دروغ بزرگ شکل گرفته است، آن‌ها براین باورند که این مسجد بر ویرانه‌های معبد حضرت سلیمان نبی بنا شده است و از همان آغاز موجودیت نامشروع خود در صدد تخریب مسجد الاقصی بوده و هستند، رویایی که به دلیل حساسیت مسلمانان در قبال قبله نخست مسلمین تاکنون محقق نشده است.
صهیونیست‌ها با سوء استفاده از حاکمیت انگلیس بر فلسطین سال‌ها پیش از شکل گیری موجودیت نامشروع خود حفر تونل در زیرمسجد الاقصی را کلید زده بودند، نخستین حفاری در قدس در سال ۱۸۶۳ میلادی و از سوی هیئتی فرانسوی به ریاست یک باستان شناس به نام «دیسولسی» انجام شد.
سال‌های ۱۸۶۷ تا ۱۸۷۰ یک تیم انگلیسی با نام صندوق انگلستان برای کشف آثار فلسطین به ریاست کلنل مهندس «چارلز وارین» اقدام به حفاری‌هایی در منطقه حرم قدس شریف کرد.
صهیونیست‌ها از فردای اشغال قدس در سال ۱۹۶۷، حفاری‌های جدید در قدس را کلید زدند و در مرحله نخست حدود ۲۰ حفاری در نقاط مختلف فلسطین انجام شد.
رژیم صهیونیستی حتی اجازه ترمیم و بازسازی این مسجد را به مسلمانان نمی‌دهد و حتی در مکان‌هایی که می‌بیند عملیات حفر تونل و خالی کردن زیر مسجد دشوار است از محلول‌های اسیدی و مایعات خورنده استفاده کرده است تا آرام و بدون سرو صدا اعمال تخریبی خود را ادامه دهد.
صهیونیست‌ها روزانه با انجام ۲۰ پرواز به وسیله هواپیما‌های جنگی در ارتفاع پایین بر فراز مسجد الاقصی و شکستن دیوار صوتی تلاش می‌کنند روند تخریب این مسجد را تشدید کنند.
از سوی دیگر صهیونیست‌ها بسیار امیدوارند این مکان مقدس ازطریق حوادث طبیعی همچون زلزله تخریب شود لذا با اطمینان از سست بودن زمین تحتانی مسجد الاقصی انتظار دارند در صورت وقوع یک زلزله چند ریشتری به این آرزوی دیرینه خود برسند.
اما کینه صهیونیست‌ها فقط به مسجد الاقصی محدود نمی‌شود، چرا که یکی از اهداف تعریف شده رژیم صهیونیستی در جریان جنگ ۳۳ روزه لبنان برای جنگنده‌های این رژیم، مساجد بود، جنگنده‌های این رژیم مجتمع القائم (عج) و مجتمع سیدالشهدا (ع) در ضاحیه جنوبی بیروت و مجتمع سیدة الزهرا (ع) در صیدا و صد‌ها مسجد را در مناطق مختلف جنوب لبنان هدف قرار دادند، آن‌ها آمده بودند تا ندای اذان را در مناره‌های مساجد جنوب لبنان خاموش کنند، هدفی که با مقاومت مردم لبنان محقق نشد.
در جریان جنگ‌های متعدد رژیم صیهونیستی علیه غزه نیز مساجد همواره یکی از اهداف ثابت جنگنده‌های این رژیم بوده و هست به طوری که فقط در یکی از این حملات، ۵۰ مسجد مورد حمله قرار گرفت.
این آتش کینه صهیونیست‌ها در قبال مساجد را در جریان حملات گروه تروریستی صهیونیستی داعش در عراق و سوریه نیز می‌توان دید به طوری که تروریست‌های داعش از ابتدا تخریب اماکن مذهبی مسلمانان شیعه و سنی را در دستور کار خود قرار دادند.
آمار دقیقی از تعداد مساجد و اماکن مقدسی که توسط این گروه تروریستی در عراق و سوریه تخریب شده است، وجود ندارد، اما برخی آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۳۰۰ مسجد و مرکز دینی و تاریخی به دست گروه تروریستی داعش در استان موصل تخریب شده و در جنگ سوریه ۱۴۵۰ مسجد به طور کلی و جزیی آسیب دیده است.
تخریب مزار حضرت یونس و شیث و جرجیس از پیامبران الهی، ضریح اویس قرنی یکی از صحابه حضرت علی (ع) در منطقه الرقه، مسجد عمار یاسر، مقام حضرت عباس (ع) در روستای الکبه واقع در شمال موصل، مناره معروف شهر موصل موسوم به "مناره الحدباء" و مسجد بزرگ مرکز موصل به همراه تخریب ۱۹ مرقد و مزار دینی مربوط به طوایف مختلف در عراق تنها گوشه‌ای از آتش کینه صهیونیست‌ها در قبال مساجد است که به دست عوامل تروریست این رژیم در عراق انجام شد.
همچنین مسجد "فاطمه الزهرا (س) " در استان الرقه درشمال سوریه، مسجد الایمان در منطقه المزرعه، مسجد عبدالقادر الحسینی و فلسطین در اردوگاه پناهجویان فلسطینی یرموک، مسجد جامع المحمدی در منطقه المزه، مسجد جامع الاکرم در بزرگراه المزه، مسجد بدر در مرکز دمشق، مسجد ضرار در باب شرقی، مسجد عمار بن یاسر در منطقه کفرسوسه، مسجد تهانی در منطقه ضاحیة الأسد، مسجد طیبة و الکبیر در منطقه جوبر، مسجد العمری، مسجد جامع حلب، مسجد جامع سیف الله المسلول و بسیاری از مساجد دیگر در جریان حمله این گروهک تروریستی به سوریه تخریب شد.

* علت اصلی این همه کینه ورزی به مساجد چیست؟
نگاهی تاریخی به نقش مساجد در شکل گیری هسته‌های مقاومت در ایران اسلامی و ترویج این فرهنگ در جوامع اسلامی نشان می‌دهد که مسجد همواره پایگاهی تصمیم ساز در ایران اسلامی به عنوان هسته مبارزه علیه استبداد و کانون مقاومت اسلامی، محل خیزش و پایگاه حرکت‌های آزادیخواهی و انقلابی به شمار می‌رود.
بررسی نقش حرکت آفرین مساجد در تاریخ معاصر ایران نشان می‌دهد در دوره دوم انقلاب مشروطه و پس از شهادت شیخ فضل الله نوری و شدت گرفتن درگیری‌های سیاسی، به تدریج، جو وحشت و ترور بر جامعه حاکم شد، نخست سید عبدالله بهبهانی که نقش مهمی در رهبری آن نهضت داشت، به دست دمکرات‌ها ترور شد.
در شهر مقدس مشهد، مردم به نشانه اعتراض در مسجد گوهرشاد اجتماع کردند، اما به دستور مستقیم رضاشاه؛ ماموران، مسجد را به محاصره در آوردند و با پتک در مسجد را شکستند و وارد صحن شدند و با مسلسل‌های سنگین، از اطراف و بام‌های حرمِ مشرف به صحن مسجد گوهرشاد، آن را به گلوله بستند.
همچنین در جریان انقلاب اسلامی نخستین جرقه‌های انقلاب در سال ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ با سخنرانی امام خمینی (ره) و از دریچه اطلاع رسانی زده شد و مسجد اعظم و مدرسه فیضیه قم بستر اصلی این حرکت را فراهم کردند.
در شکل گیری نهضت‌های آزادی بخش در غرب آسیا و آفریقا نیز مساجد رکن اصلی در جذب و هدایت جوانان بودند و مسجد همواره به عنوان پایگاه اساسی شکل گیری گروه‌های مقاومت نقش داشته است.
در دیدار خصوصی که پیش از ترک لبنان با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان داشتم ایشان بر ضرورت توجه به مساجد و جذب حداکثری جوانان تاکید کرد و گفت:: "آنچه امروز پیش از هر چیز باید در فعالیت‌های تبلیغاتی مدنظر قرار گیرد، توجه به این مسئله است که چه چیزی و با چه گفتمانی گفته شود؟ جامعه مخاطبان ما چه کسانی هستند؟ "
وی بهره گیری از حضور مردم در مساجد و حسینیه‌ها در ایام محرم را فرصتی مناسب برای ارتباط گیری با نسل جوان دانست و بر ضرورت بهره گیری از مبلغان مطلع به علوم روز در این ایام تاکید کرد.
سیدحسن نصرالله از روزمرگی در برنامه‌های مساجد و حسینیه‌ها به عنوان آفتی خطرناک و فرصت سوز یاد کرد و افزود:"متأسفانه در بسیاری موارد حضور مبلغان به یک عادت برای گذران این ایام تبدیل شده است و این ایام طلایی بدون هیچ دستاوردی به پایان می‌رسد و سال‌ها همین طور در پی هم می‌آید و می‌رود. "
وی تصریح کرد:"اگر تا چندی منظور از فاصله نسل‌ها یک یا دو دهه بود، امروز با توجه به رشد و گسترش بسیار سریع رسانه در زندگی روزمره در بهترین حالت به چند سال رسیده است و لذا یک مبلغ یا فعال رسانه‌ای باید مدام در حال به روز کردن دانش خود باشد. "
دبیرکل حزب الله لبنان طرح مباحث جدایی دین از سیاست را خط انحرافی رسانه‌ها برای تخریب همگرایی ایجاد شده به برکت انقلاب اسلامی در جهان اسلام دانست و افزود:"امروز رسانه‌های وهابی به شدت فعال هستند و با انتخاب دقیق قشر مخاطبان خود در میان جوانان به دقت کار می‌کنند. حاصل این فعالیت گسترده تبلیغاتی اوضاع امروز است. "
وی نیاز اصلی جهان اسلام در شرایط کنونی را عرضه محصولات فرهنگی می‌داند ومی گوید:" اولویت، عرضه محصولات فرهنگی به طور هدفمند و تاثیرگذار به مخاطبان است و شناخت فرصت‌ها و تهدید‌هایی نقش به سزایی در اثرگذاری پیام خواهد داشت. "
به این ترتیب مشاهده می‌شود که مساجد همواره به عنوان یک پایگاه مردمی نقش تعیین کننده‌ای در فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نوجوانان، جوانان و شخصیت‌های اثرگذار در فعال نگه داشتن و افزایش تاثیرگذاری آن بر زندگی مردم داشته است.
مقام معظم رهبری هم در زمینه نقش و جایگاه مسجد در جامعه اسلامی می‌فرمایند: "مسجد پایگاهی برای همه کار‌های نیک؛ پایگاه خودسازی، انسان سازی، تعمیر دل و تعمیرِ دنیا و مقابله با دشمن و زمینه سازی برای ایجاد تمدن اسلامی است به گونه‌ای که مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه‌های فعالیت‌های اجتماعی است و اگر این حصار و خاکریز فرهنگی نباشد همه چیز از دست می‌رود. "
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بهمن پارسال با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» و برای ادامه این راه روشن، توصیه‌هایی اساسی به ویژه به جوانان به منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرمودند که نقش مسجد و جوانان در این بیانیه بسیار حایز اهمیت است.
ایشان در بخشی از این بیانیه یکی از ظرفیت‌های مهم نیروی انسانی کشور را ظرفیت جوانان دانستند که با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی خود می‌توانند محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی باشند.
گزارش از محمدرضاطلاجوران
خبرنگار سابق خبرگزاری صدا و سیما در بیروت

 

 
 
 

نظر شما