شناسهٔ خبر: 34855192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

منطقه راهبردی «خان‌شیخون» سوریه پس از ۵ سال آزاد شد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: ارتش سوریه پس از محاصره شهر راهبردی خان‌شیخون در حومه جنوبی استان ادلب و عقب‌زدن تروریست‌ها، موفق شد پس از پنج سال وارد این شهر شود.

ارتش از محور شمال‌غربی خان‌شیخون وارد شهر شد و خودروهای زرهی تروریست‌ها را منهدم و شماری زیادی از این عناصر را تار و مار کرد. این نخستین بار است که نیروهای ارتش سوریه از زمان از دست دادن کنترل خود بر خان‌شیخون در سال ۲۰۱۴، وارد این شهر می‌شود. نیروهای ارتش از سمت جنوب و شمال‌غربی شهر وارد شدند و کنترل چندین ساختمان را به‌دست گرفتند. نیروهای ارتش سوریه از چند روز پیش برای پیشروی به‌سمت خان‌شیخون، که بزرگ‌ترین شهر در حومه جنوبی ادلب است، تلاش می‌کردند. ناظران می‌گویند نیروهای ارتش سوریه برای تکمیل سیطره خود بر این شهر راهبردی کمر همت بسته‌اند. گفته می شود درگیری‌های شدیدی داخل شهر و دیگر جبهه‌های حومه این شهر بین نیروهای ارتش سوریه از یک سو و گروه‌های تروریستی و تندرو از سوی دیگر در جریان است. نیروهای ارتش سوریه با مقاومت سرسختانه گروه‌های تروریستی مواجه هستند و جبهة النصره به حملات انتحاری در حومه شهر متوسل شده است. طبق گفته مرکز «دید‌بان حقوق بشر سوریه»، نیروهای ارتش سوریه به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند و در فاصله دو کیلومتری بزرگراه بین‌المللی میان پایتخت اقتصادی (حلب) و پایتخت سیاسی (دمشق) قرار دارند. گروه‌های تروریستی کنترل بخشی از این بزرگراه را که از استان ادلب می‌‌گذرد، در دست دارند. بدین ترتیب با تسلط بر خان‌شیخون، نیروهای ارتش راه‌های دسترسی تروریست‌ها به حومه شمالی حما در مناطق و شهرهای «مورک»، «اللطامنه»، «لطمین»، «کفر زیتا» و «الصیاد» را قطع می‌کنند. همزمان منابع محلی از عقب نشینی تروریستها از شهر خان شیخون خبر می دهند.رسانه های سوری اعلام کردند که همزمان با ورود ارتش سوریه به خان‌شیخون، تروریست ها اقدام به فرار جمعی کردند.

یک منبع نظامی سوریه هم به شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم» اعلام کرد، ارتش سوریه در بحبوحه نبرد و درگیری‌های شدید با عناصر مسلح، در برخی محله‌های شمالی شهر راهبردی خان شیخون مستقر شده است. از سوی دیگر، ستاد اطلاع‌رسانی جنگ سوریه، اعلام کرد طی ۲۴ ساعت درگیری با ارتش سوریه ۳۳ تروریست از جمله یکی از فرماندهان گروه تروریستی «فیلق الشام» کشته شدند.

در چنین شرایطی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن حمایت از عملکرد ارتش سوریه، اعلام کرد: ما همچنان به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم. پوتین گفت که دولت روسیه به درخواست سوریه در کنار نیروهای این کشور با تروریست‌ها می‌جنگد. وی همچنین افرود: تروریست‌ها از ادلب به مناطق مختلف جهان نفوذ می‌کنند که این بسیار خطرناک است و یک پایگاه هوایی متعلق به ما در ادلب چندین بار هدف قرار گرفت؛ به این دلیل، روسیه از تلاش‌های ارتش سوریه در برابر تروریست‌ها حمایت می‌کند.

از طرفی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: رفتار آمریکایی‌ها در شمال شرق سوریه تجاوز آشکار علیه حاکمیت قانونی و تمامیت ارضی کشور سوریه و بر خلاف اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد است. سید «عباس موسوی» گفت: اظهارات و توافقات اخیر مقامات آمریکایی درباره ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه، تحریک آمیز و موجب نگرانی است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اقداماتی از این دست همچون سایر رفتارهای مقامات آمریکایی بی‌ثبات‌ساز بوده و علاوه بر دخالت در امور داخلی سوریه، موجب ایجاد ناامنی در منطقه خواهد شد. موسوی تصریح کرد: بدیهی است، نگرانی‌های امنیتی در مرزهای شمالی سوریه در قالب توافقات دوجانبه با همسایگان و با مساعی جمیله، قابل رفع خواهد بود و هیچ نیازی به دخالت قدرت‌های خارجی نیست.

نظر شما