شناسهٔ خبر: 34846331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارشناس مسائل پولی و بانکی:

تا زمانی که رشد نقدینگی کنترل نشود، امکان کنترل تورم وجود ندارد

رحمانی با اشاره به اینکه رشد نقدینگی میزان تورم را تعیین می‌کند، گفت: تا زمانی که رشد نقدینگی کنترل نشود، امکان اینکه تورم را پایدار کنترل کنیم وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «تیمور رحمانی» شب گذشته (دوشنبه 28 مرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره رشد نقدینگی در کشور به ارایه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه در مقایسه با روند تاریخی، متغیر رشد نقدینگی تفاوتی با متوسط سال قبل ندارد و امسال تقریبا به همان شکل است و جای نگرانی ندارد، گفت: رشد نقدینگی میزان تورم را تعیین می‌کند و تا زمانی که رشد نقدینگی کنترل نشود، امکان اینکه تورم را پایدار کنترل کنیم وجود ندارد.

 

 کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به اینکه اتفاقی که پیش از سال ۹۷ رخ داد این بود که رشد نقدینگی ما عدد‌های بالایی را نشان می‌داد، گفت: در همین سال‌ها هم تردیدی نداشتیم که رشد پایه پولی ادامه نمی یابد.

 

وی با اشاره به اینکه رشد نقدینگی بالا، رشد پایه پولی را در پی دارد، ادامه داد: اگر بخواهیم استراتژی مشخصی در پیش بگیریم و تورم را کنترل کنیم باید نقطه تمرکز ما بر کنترل نقدینگی باشد در غیر این صورت نه رشد پایه پولی، نه رشد قیمت‌ها و نه رشد ارز را می‌توانیم کنترل کنیم.

 

رحمانی با تاکید بر اینکه این رویکرد نباید به یکسال محدود شود بلکه باید طی ۵ سال آینده و به تدریج شکل بگیرد، گفت: اگر نقدینگی را به سطوح پایین‌تر سوق دهیم تا به سطح نیاز کشور به نقدینگی نزدیک شود، باعث می‌شود نگرانی از بابت پیامد‌های آن نیز به حداقل برسد./

نظر شما