شناسهٔ خبر: 34843744 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتظار 5 تیم برای کسب جواز حضور در المپیک/ ایران شانس اول است

حضور 7 تیم ملی والیبال در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو قطعی شد و 5 تیم دیگر در انتظار کسب مجوز حضور در این رقابت‌ها هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، مسابقات والیبال انتخابی المپیک در گروه‌های مختلف برگزار شد و تیم‌های اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و هشتم رنکینگ فدراسیون جهانی موفق به کسب مجوز حضور در المپیک 2020 توکیو شدند. تیم‌های برزیل، آمریکا، ایتالیا، لهستان، روسیه و آرژانتین موفق شدند با غلبه بر حریفان خود در رقابت‌های انتخابی، بلیت توکیو را برای خود رزرو کنند.

در بین تیم‌هایی که المپیکی شدند تیم‌های ایتالیا، لهستان و روسیه میزبان مسابقات انتخابی بودند و گاهی از شرایط میزبانی هم برای حضور در توکیو استفاده کردند، اما بلغارستان، هلند و چین نتوانستند از فرصت میزبانی خود استفاده کنند. بلغارها با وجود اینکه تا پای صعود هم رفتند و در بازی آخر 2 بر صفر از برزیل پیش افتادند، اما نتوانستند برتری خود را حفظ کرده و فرش قرمز را مقابل چشم هواداران‌شان زیر پای برزیلی‌ها پهن کردند.

* نبرد تیم‌های آمریکای جنوبی در غیاب قدرت‌ها

آرژانتین و برزیل مستقیماً المپیکی شدند و حالا دو تیم از آمریکای جنوبی به توکیو می‌روند. به این ترتیب مسابقات انتخابی المپیک در این منطقه برای سایر تیم‌ها حساس خواهد شد، چراکه قدرت‌هایی همچون برزیل و آرژانتین با آنها رقابت نخواهند کرد.

نبرد تیم‌های هم‌سطح در منطقه آمریکای جنوبی برای کسب سهمیه المپیک قطعاً جذاب و تماشایی خواهد بود.

* جنگ کوبا و کانادا در نورسکا

کانادا، تیم ششم رنکینگ فدراسیون جهانی نتوانست حضور خود در المپیک را قطعی کند و حالا باید در مسابقات قاره‌ای به مصاف حریفان خود برود. مهمترین رقیب شاگردان گلن هوگ، کوبا خواهد بود، همان تیمی که با بازگشت یاغی‌هایش برای مسابقات پیش‌رو شرایط متفاوتی خواهد داشت.

جنگ کوبا و کانادا برای کسب سهمیه نورسکا (آمریکای شمالی، مرکزی و کاراییب) بدون شک برای علاقمندان به والیبال دیدنی خواهد بود.

* مصاف مدعیان در قاره سبز

در قاره اروپا کار سخت خواهد بود. ایتالیا، لهستان و روسیه خود را از سایر حریفان جدا کرده و بلیت توکیو را در جیب گذاشته‌اند، اما سایر تیم‌ها هر کدام برای خود یک مدعی هستند. از بلغارستان و صربستان و آلمان گرفته تا هلند و اسلوونی و بلژیک؛ در این بین تیمی همچون فرانسه هم حضور دارد که در مرحله نخست انتخابی المپیک مقابل لهستان نتیجه را واگذار کرد و حالا کارش به مرحله دوم کشیده شده است.

خروس‌ها شاید بالاترین شانس را برای حضور در المپیک داشته باشند، البته صرب‌ها هم تغییراتی در راس کادر فنی خود ایجاد کرده‌اند و امیدوارند با هدایت اسلوبودان کواچ بتوانند جواز حضور در المپیک را به دست بیاورند، اما شرایط نشان داده که نمی‌توان هیچ چیز را از قبل پیش‌بینی کرد.

* ایران، شانس اول قاره کهن

کار در قاره آسیا هم بسیار سخت است. ژاپنی‌ها به واسطه میزبانی المپیک مسیر خود را از سایر حریفان جدا کرده و حضورشان در المپیک قطعی شده است. مدعیان آسیایی ابتدا باید در مسابقات قهرمانی آسیا که از 22 تا 30 شهریور ماه به میزبانی تهران برگزار می‌شود حضور پیدا کنند و در نهایت 8 تیم برتر این مسابقات به مرحله دوم رقابت‌های انتخابی المپیک صعود خواهند کرد. این 8 تیم باید از 6 دی ماه در چین به مصاف یکدیگر بروند تا در نهایت قهرمان این مسابقات، به عنوان نماینده قاره آسیا راهی المپیک شود.

خیلی‌ها ایران را شانس اول صعود از قاره کهن می‌دانند، اما واقعیت این است که کار برای شاگردان کولاکوویچ اصلاً ساده نیست. با نگاهی سحطی به عملکرد تیم‌هایی همچون چین و استرالیا در مسابقات انتخابی المپیک متوجه قدرت آنها خواهیم شد؛ جایی که لاجوردی‌پوشان ایتالیا به سختی و با نتیجه 3 بر 2 از سد استرالیا گذشتند و آرژانتینی‌ها هم با همین شرایط چین را شکست دادند. در این بین نمی‌توان از تیم‌هایی همچون کره‌جنوبی و قطرِ چند ملیتی هم به راحتی گذشت.

تاکنون شش تیم به همراه ژاپن به عنوان میزبان حضور خود را در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو نهایی‌ کرده‌اند و تنها 5 تیم باقی مانده‌اند. نبردهایی در پیش خواهد بود برای تمام مدعیان حکم مرگ و زندگی را دارد، چراکه حضور در میدان بزرگی به نام المپیک خود به تنهایی بسیار حائز اهمیت است.

گاهی حتی اگر یک پیروزی هم برای تیمی در این آوردگاه ثبت شود بسیار ارزشمند خواهد بود، به همین دلیل تیم‌ها با تمام توان در مسابقات انتخابی حاضر می‌شوند تا افتخار حضور در المپیک را به کارنامه خود اضافه کنند. به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا ایران این شانس را دارد تا به عنوان نماینده آسیا در المپیک 2020 حضور پیدا کند یا اینکه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد.

انتهای پیام/س

نظر شما