شناسهٔ خبر: 34833496 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امام جمعه لواسان: مستند «امیدی‌هِ» مصداقی از عدالت‌طلبی است

امام جمعه لواسان در آیین رونمایی از مستند «امیدی‌هِ»، آن را نمونه‌ای از عدالت‌طلبی دانست و گفت: اگر بخواهیم مسیر عدالت طلبی را در کشور ادامه بدهیم و حرکت در این مسیر به نتیجه برسد باید آن را به یک جریان اجتماعی تپنده مستقل از جریانات سیاسی تبدیل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از مستند «امیدی‌هِ» شب گذشته یکشنبه 27 مردادماه با حضور حجت‌الاسلام سیدسعید لواسانی امام جمعه لواسان، علی‌اکبر رائفی‌پور مدیر مؤسسه مصاف ایرانیان، محسن مقصودی، میلاد گودرزی کارگردان و مستندساز و جمعی از گروه‌های عدالت‌خواه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

حجت الاسلام لواسانی امام جمعه لواسان در ابتدای این برنامه در سخنانی، گفت: در ابتدا از دوستانی که این مستند بسیار خوب را ساخته بودند تشکر می‌کنم. زیرا مقداری ایدئولوژی من را برهم زدند. چون از قبل مطلبی را برای بیان آماده کرده بودم اما باید به نوع دیگر صحبت کنم. من اسم آن را عدالت طلبی تمیز می‌گذارم.

وی افزود: همانطور در این مستند مشاهده کردیم در شهری به نام «امیدیه» یک اتفاقی افتاده است. در این میان تعدادی بچه مسجدی دور هم جمع شدند برای اینکه شهر خودشان را اداره کنند و همفکری کردند و کاری را انجام دادند که نتیجه این شده که توانسته‌اند جلوی یک سری از تخلفات را بگیرند و بتوانند عدالت را در حدی که توان دارند شهر امیدیه پیاده کنند و تحقق ببخشند.

امام جمعه لواسان ادامه داد: کاری که انجام شد یک نماد امیدبخشی برای ما است که می‌توانیم از روش‌های درست استفاده کنیم و در کشور جمهوری اسلامی عدالت را برقرار کنیم و جلوی فساد و تبعیض بایستیم. البته که این کار اگر با نیت خدایی انجام شود شدنی است.

حجت الاسلام لواسانی خاطرنشان کرد: مرحله بعدی کار ما چه باید باشد؟ حالا ما باید چه کار کنیم تا این فضا را تغییر بدهیم تا این عدالت طلبی تمیز راه خود را پیدا کند؟ بسیاری از این تخلفاتی که انجام می‌شود و آنها را می‌بینیم در بستر قانون انجام می‌شود. زیرا منافذ قانونی ما اجازه می‌دهد که تخلف کنیم.

وی اضافه کرد: این منافذ قانونی کاملا غیر شفاف هستند و به مدیران ما اجازه می‌دهد که هرگونه که خواستند این قوانین را تفسیر کنند و بعد از آن هم بیایند و با عدالت مقابله کنند. در واقع یک اتفاقی در بستر قانون افتاده است که باید جلوی آن را گرفت. الحمدالله که مجلس ما هم خواب است و در خواب بودن جزو درجه یک‌ها است. زیرا تا امروز این میزان درباره کمیسیون ماده ۱۰۰ بحث شده من نشنیده‌ام که از مجلس کسی بحث کرده باشد.

امام جمعه لواسان یادآور شد: وظیفه مجلس است و باید بیاید و این منافذ قانونی را ببندد. بنابراین اگر بخواهیم عدالت طلبی را به صورت جدی پیگیری کنیم از این مرحله‌ای که در آن وارد شدیم و نمونه آن مستند «امیدی‌هِ» است و حرکت و اقدام بسیار موفقی به نظر من است باید یک قدم روبه جلو برویم و این حرکت را به یک جریان اجتماعی هماهنگ و نه یک جریان سیاسی در سراسر کشور تبدیل کنیم که این جریان اجتماعی خواسته ها و مطالبات اصلی دارد. ببینید مشکل ما در نظام پولی و بانکی است. در واقع مشکل ما در این است که ۸۰ درصد منابع اقتصاد ما در دستان دولت است.

حجت الاسلام لواسانی عنوان کرد: مشکل اصلی ما در بده بستان‌های دولتی است که نمونه‌هایی از آن را در مستند «امیدی‌هِ» دیدیم. این موارد را باید به نوعی برطرف کنیم. این عدالت طلبی تمیزی را که در این مستند دیدیم و به نظر من هم کار بسیار جالبی است باید توسعه پیدا کند و به یک جریان اجتماعی جوان، حزب الهی، متدین، مسجدی، بسیجی و مدافع حرم که باید اینجا هم از حرم و حریم انقلاب اسلامی دفاع کند تبدیل شود و مطالبات بسیار جدی‌تری را مطرح کند.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم مسیر عدالت طلبی را در کشور ادامه بدهیم و حرکت در این مسیر به نتیجه برسد باید آن را به یک جریان اجتماعی تپنده مستقل از جریانات سیاسی با محوریت انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری تبدیل کنیم. آن موقع باید اجرای عدالت را از تک تک مجاری قانونی کشور ازجمله مجلس شورای اسلامی بخواهیم. البته به مجلس الان خیلی ورود نمی‌کنم ولی دولت و مجلس آینده ما باید اینگونه شود و این موضوع شدنی است. زیرا تجربه «امیدی‌هِ» به همه ما نشان می‌دهد که این امر شدنی است.

امام جمعه لواسان در پایان تصریح کرد: عدالت طلبی امروز به فضل الهی به بلوغی رسیده است که به جای اینکه ما بیاییم و از «باستی هیلز» حرف بزنیم باید از چیزی بسیار بزرگ تر از آن سخن بگوییم و آن مجلس و دولت انقلابی و عدالت طلب است.

علی اکبر رائفی پور مدیر مؤسسه مصاف ایرانیان در بخش دوم این برنامه در سخنانی، گفت: اگر چندتا امام جمعه همانند حجت الاسلام لواسانی امام جمعه لواسان داشتیم مردم طعم روحانیت انقلابی را می‌چشیدند. الان وضعی است که ائمه جمعه بیشتر تقویم گویا شدند و مناسبت‌ها را در خطبه‌های نماز جمعه اعلام می‌کنند.

وی اضافه کرد: انقلابی‌گری که از دل آن تن آسایی و سکوت بیرون بیاید دیگر آن انقلابی‌گری نیست و از اول هم نبوده است و حرف امامین انقلاب هم این نبوده و نیست. دیدید که چطور رهبر انقلاب از بچه‌هایی که پشت سر هفت تپه و ماشین سازی تبریز درآمدند تشکر کردند.

مدیر مؤسسه مصاف ایرانیان یادآور شد: وقتی مستند «امیدی‌هِ» را مشاهده کردم آن را الگوی بسیار قشنگی از شفافیت دیدم  و از این نظر این اثر برای من بسیار ارزشمند است.

 

 

 

میلاد گودرزی کارگردان و مستندساز در بخش یعدی این مراسم در سخنانی، گفت: احساس می‌کنم که در حوزه فساد، تبعیض، بی عداتی و تخلف یک نوع امنیتی شکل گرفته است که این جریان عدالت‌خواه اجتماعی قصد دارد آن امنیت را برهم بزند. البته این امنیتی که می‌گوییم نماد حاج قاسم سلیمانی نیست زیرا این افراد خودشان حاج قاسم سلیمانی‌هایی هستند که می‌خواهند امنیت داعش را برهم بزنند.

وی افزود: این امنیت، امنیتی است که آن بدهکار چندصد میلیاردی به بانک بدون وثیقه و پس هم نمی‌دهد و زمانی هم که به سراغ او می‌روند با اسلحه به بانک می‌رود. البته اخیرا امنیت آنها از نظر قضایی به هم خورده و الان در زندان هستند. این امنیت همان امنیتی است که دیوار هفت متری «باستی هیلز» جلوی چشم همه بالا رفته است.

این کارگردان و مستندساز ادامه داد: این امنیت به چند دلیل ایجاد شده است. نخستین دلیل به علت بسترهای قانونی است که به شکل گرفتن این فساد و تخلف اجازه می‌دهد. دلیل دیگر می‌تواند نبودن شفافیت و نظرات مردمی باشد. به عبارت بهتر اصلا نمی‌دانیم چه کسی تسهیلات و جواز ساخت گرفته و نه اینکه چه کسی چقدر وام گرفته است. در واقع هیچ منبع و سایتی وجود ندارد که مردم به آن مراجعه کنند و از این مسائل باخبر شوند و نسبت به آن اعتراض کنند.

گودرزی خاطرنشان کرد: دلیل دیگر را می توان وجود روحیه محافظه کاری و اینکه به خاطر عدم تضعیف نظام این مسائل مطرح نشود است. زیرا این موضوع هم به ایجاد امنیت فساد و تبعیض بسیار کمک کرده است. سکه این امنیت در فساد یک روی دیگری هم دارد و آن خشم، اعتراض و عصبانیت مردم است. متاسفانه این خشم امروز به نقطه ای رسیده است که به دنبال پاسخ بوده و آمده تا این امنیت را برهم بزند.

وی اضافه کرد: با توجه به تمامی موارد ذکر شده برای برهم زدن این امنیت در فساد چه راهکارهایی وجود دارد و چه گزینه‌هایی روی میز این مردم عصبانی است؟ یک گزینه، یاس و ناامیدی و انزوا است. گزینه دیگر هم طغیان و آتش زدن تر و خشک باهم همانند دی ماه ۹۶ است. ما هیچکدام از اینها را نمی‌پسندیم و آنها را هم راه حل نمی‌دانیم زیرا واقعا هم راه حلی نیستند.

این کارگردان و مستندساز یادآور شد: اما راه حل چیست؟ من می‌گویم «امیدی‌هِ» است. به عبارتی بهتر یک راه حل سومی برای برهم زدن امنیت فساد و تخلف و پاسخ دادن به عصبانیت مردم وجود دارد و آن هم این مدل است. حالا این مدل چه می‌گوید؟ من اینگونه آن را می‌فهمم که مدل «امیدی‌هِ» یک اسماعیل شریفی و یک آغاجری دارد. اسماعیل شریفی نماد جریان اجتماعی، مردم، تشکل دانشجویی و فعالین اجتماعی و . . . و آغاجری هم کسی است که از اینجا می‌رود و در دل آن ساختار قرار می‌گیرد و همان‌ها را پیگیری می‌کند.

گودرزی عنوان کرد: ما دنبال یک جریان اجتماعی هستیم که یک روزی در تمامی خیابان‌ها و چهارراه‌های آن تابلوی به من چه و به تو چه ممنوع نصب شود. تابلوی اینجایی که هستید مرکز دنیاست نصب بشود. یعنی جریانی که همه چی به آن ربط دارد.

در پایان مراسم، نوبت به تقدیر و تجلیل از عوامل تولید مستند «امیدی‌هِ» رسید که محسن مقصودی مجری برنامه از فاطمه داوری بازرس تعاونی مسکن آموزش و پرورش، غلام درویشی رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس، محمدرضا آقاجری رئیس شورای شهر امیدیه، محمدرضا شریفات شهردار امیدیه، حجت الاسلام علی اکبر نصرتی امام جمعه موقت گنبد، رسول احمدزاده قاضی چهارباغ کرج، بلال فعله‌گری عضو شورای مرکزی جنبش مردمی عدالتخواهان کردستان دعوت کرد که به روی سن آمدند و تقدیر شدند.

انتهای پیام/

نظر شما