شناسهٔ خبر: 34827840 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی می‌کند؛

تبلیغ دین با روش‌های جذاب/ پیشتازی مسجد همت شاهرود در امور فرهنگی

شاهرود - یک روحانی جوان شاهرودی با ابتکارات تبلیغی خود سال‌ها است که در ایامی چون تابستان و ماه رمضان اقدام به جلب نونهالان و نوجوانان به برنامه‌های تبلیغی و مسجد شهرک همت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام نورالله عباسی روحانی جوان مبلغ شاهرودی است که اراده، انگیزه و ابتکار را گرد هم آورده تا با همراهی پایگاه بسیج مسجد همت شاهرود طرحی نو در اندازد و این بار نونهالان و نوجوانان با وی همراه شوند آن هم همراهی که با محوریت فرایض دینی، مسجد و همچنین سبک زندگی دینی و اسلامی است.

طرح‌های عباسی برای مسجد و محله همت ابتکاری، ساده و کم‌خرج هستند یک روز برای دختران نونهال برنامه دوخت چادر برای عروسک‌هایشان را برگزار می‌کند و به آن‌ها جایزه می‌دهد و یکبار پسر شش ساله‌ای را مامور جمع آوری مهرها از مقابل نمازگزاران می.کند تا مسئولیت دادن در مسجد و پایگاه و هیئت را از نونهالی بیاموزند. همچنین بچه‌ها از همین سن می‌دانند که مسجد چگونه جایی است، چه ویژگی‌هایی دارند و آداب آن چیستند.

یک محله ۱۰۰ طرح

او کارش را سال‌ها پیش از روستای ابرسج شاهرود شروع کرد اما سه سال است که نامش در سطح استان سمنان بر سر زبان‌ها افتاده البته این موضوعی است که خودش چندان به آن اهمیت نمی‌دهد چرا که وی هدفی دیگر را در زندگی جستجو می‌کند. اعتلای مساجد شهرستان و ترویج سیره اهل بیت(ع) و سبک زندگی اسلامی دغدغه او است.

همسری همراه دارد که خانه‌شان را مبدل به پایگاه برگزاری جلسات کارگاه‌های آموزشی و گفتمان‌های دینی و حتی کتابخانه کرده است. درب خانه اش در شهرک همت باز است و همه به آن رفت و آمد دارند و از کتابخانه‌اش استفاده می‌کنند او کم کم دارد محله را به شکلی دیگر شکل می‌دهد موضوعی که نه رسانه ملی توانسته این چنین درباره آن فرهنگ سازی کند و نه مسئولان شهرستان با اجرای برنامه‌های ده‌ها میلیون تومانی شان. اما همین برنامه‌ها سبب شده تا مسجد شهرک همت مملو از کودکان و نوجوانان شود.

روحانی که کار جهادی می کند

او مسجد را به گونه ای دیگر رونق بخشیده است. نورالله عباسی از آن روحانیانی است که جهادی کار می کند یعنی نصب یک چادر برای اقامه نماز در پارک شهرک شهید همت را با همکاری بسیج این مسجد در ظرف ۴۸ ساعت انجام می دهد کاری را یا آغاز نمی کند و یا تا آن را تمام نکند ول کن ماجرا نیست اراده اش قوی است و اعتقاد دارد که تبلیغ عملی بیشتر از تبلیغ کلامی نتیجه می دهد او حتی فرزندان شش و ۹ ساله اش را هم به کار می گیرد تا به نمازگزاران خدمات برسانند حتی اگر توزیع مهر بین نمازگزاران باشد.

طرح چادر برای عروسک های دختران وی حتی در سطح کشور هم اجرا شد و وقتی گزارش عملکرد وی از رسانه ملی پخش شد در استان های دیگر هم الگو و نمونه شد طرح های ابتکاری که وی آن ها را اجرا می کند این طرح در کانون مساجد استان سمنان نیز مورد توجه قرار گرفت و حتی در برخی شهرهای کشور نیز از آن استقبال شد این امر سبب شد تا مسجد شهرک همت شاهرود هم بر سر زبان ها بیفتد.

جالب اینجا است که او به سبک زندگی نیز اهمیت می دهد برای مثال در پارک یک پایگاه ترافیکی هم درست کرده تا بچه ها با دوچرخه هایشان بیایند و از همین نونهالی با تابلو های راهنمایی و رانندگی آشنا شوند او همچنین با نصب بنرهایی از عکس بارگاه موسی الرضا(ع) به بچه ها زیارت از راه دور و سلام به امام رضا(ع) را به صورت روزانه آموزش می دهد.

سادگی در برنامه های نورالله

مسجدی ساده و بیرون آن درون پارک شهرک همت، یک داربست، دو چادر که از سپاه قرض گرفته، یک کانکس که با دو تلفن توانسته از شهرداری بیاورد و چند موکت که مردم کمک کرده اند تمام دستگاه تبلیغاتی او است. نورالله در گفتگو با خبرنگار مهر، معتقد است مردم وقتی می بینند که او همراهی می کند، به وی دست یاری می دهند، خانمی حلوا می پزد، دیگری آش می آورد، دیگری نان می پزد آن یکی شیرینی که خودش پخته را توزیع می کند و خانم ها حتی کلاس آشپزی را هم برای هم دارند.

وی درباره دیگر طرح ها نیز می گوید: در کنار مسجد و برنامه های آن،  شب های رمضان مردم آنقدر گرم برنامه هایی چون تلاوت، تفسیر، نماز، کارگاه آموزشی دینی و احکام و ده ها مورد دیگر می شوند که دیگر وقتی برای خانه رفتن و نشستن پای سریال های ماهواره و ... نمی ماند از سوی دیگر امروز مردم به گونه ای گرد هم جمع شده اند که احساس می شود معضلات اجتماعی نیز کمرنگ تر شده است.

مزیت های شیوه جدید تبلیغ

عباسی درباره مزیت های اینگونه تبلیغ می گوید: ابتدا مردم مسجد را خانه خودشان می دانند، مسجد شلوغ تر می شود، مردم گرد هم می آیند و اجتماع کوچکی را شکل می دهند این شهرک مملو از افرادی است که از دور و نزدیک شهر شاهرود آمده اند پس قرابتی در وهله اول با هم ندارند کسی از زود و ستوه دیگری از میامی و کالپوش که صد ها کیلومتر از هم دور هستند در نتیجه باید راهکاری پیدا می شد تا مردم را به هم نزدیک کرد، صله رحم برگزار کرد، مردم را با هم آشنا کرد با هم رفیق کرد تا معنای همسایگی چون آن چه در اسلام بیان شده ترویج پیدا کند که در نتیجه این اقدامات از دو سال پیش در شهرک همت با همت و همراهی مردم در حال برگزاری است.

وی می گوید: مردم وقتی دیدند که برنامه ای شروع شده دیگر کم نگذاشتند و هر کس بخشی از کار را بر عهده گرفت و در این اواخر تنها هماهنگی ها با من بود که این امر جای تقدیر داشت در ابتدای امر البته بیم این می رفت که برنامه ها مورد استقبال قرار نگیرد اما مردم آنقدر پای کار بودند که وقتی بعد از یکسال خواستم این برنامه را تعطیل کنم مردم آنقدر درخواست کردند که پشیمان شدم و از تصمیم خودم برگشتم چرا که مردم دیگر خواستار برنامه های تبلیغی بودند.

این مبلغ با اشاره به حضور مردم در مسجد، می گوید: این نوع تبلیغ به دل مردم می نشیند مردم وقتی می بینند که از ظرفیت های خودشان و محله استفاده می شود به واقع دل می دهند برای مثال سال قبل سه گوسفند عقیقه که از رسوم خوب اسلام است در یک کوچه شهرک همت صورت گرفت که گوشت ان نیز به محرمان داده شد که تا قبل شاید کمتر درباره این رسم قدیمی و نیک مردم چیزهایی شنیده بودند لذا این تبلیغات نتیجه داده است.

ویژگی های نزدیکی مردم با همدیگر

عباسی معتقد است: امروز هر میزان شناخت همسایه‌ها نسبت به یکدیگر بیشتر باشد فعالیت‌های اجتماعی، حضور در جمع و بسیاری مسائل دیگر ازجمله امنیت به‌مراتب ارتقا می‌یابد پس برای نخستین هدف، ما این قبیل محافل را در راستای شناخت افراد از یکدیگر پایه‌گذاری کردیم که این کار چند فایده ویژه دارد نخست اینکه مردم از هم شناخت پیدا می‌کنند، یک گروه می‌شوند و بنابراین خودبه‌خود ضریب امنیت بالا می‌رود.

وی ادامه می دهد: اتفاقی که امروز در این شهرک رخ‌داده آن است که پس از برگزاری محفل انس با قرآن که هر شب برگزار می‌شود، زنان و مردان محل گردهم آمده و باهم پیرامون موضوعات شهرک صحبت می‌کنند، باهم آشنا می‌شوند از مشکلات مشترک می‌گویند از راهکارهای رفع آن از آسفالت فلان کوچه تا تردد فلان افراد در خیابان و ... این‌ها مسائلی است که می‌تواند یک گروه هم هدف را ایجاد کند تا شاهد ارتقای امنیت باشیم.

نورالله امروز اگر حمایت شود می تواند برنامه های تبلیغی اش را گسترش دهد وی سری پرشور و اراده ای قوی دارد که البته ابتکار در امور تبلیغی را نیز چاشنی این ویژگی ها کرده است.

نظر شما