شناسهٔ خبر: 34819166 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تفکیک از مبدأ قدمی مثبت برای حل مشکل سراوان/ مشکل ریشه‌ای زباله سراوان یک‌ساله حل نمی‌شود

در جلسه پیگیری سایت تخلیه زباله سراوان بر استفاده از پیمانکار بومی برای حل معضل سراوان، پیگیری مشکل معیشتی شاغلین در بازارچه سراوان و عدم ریختن زباله بیشتر در این منطقه تأکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پنجمین نشست پیگیری سایت تخلیه زباله سراوان عصر امروز با حضور مشاور طرح، فرماندار رشت، شهردار رشت، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و سایر اعضای کارگروه در فرمانداری رشت برگزار شد.

تأکید فرماندار رشت بر استفاده از پیمانکار بومی برای حل معضل سراوان

فرماندار رشت در این جلسه با بیان اینکه غالب ما وارث مشکل سراوان هستیم، اظهار کرد: اگر در گذشته به این مسئله توجه می‌شد شاید مشکل سراوان به این حد نمی‌رسید.

میرشمس مؤمنی زاده با بیان اینکه شهردار رشت مشکل سراوان را جزو اولویت‌های خود دانسته و آن را پیگیری می‌کند، گفت: این پروژه اولویت‌دار شهرداری به جدیت دنبال می‌شود و خوشبختانه مجموعه شهرداری رشت در خصوص سایت زباله سراوان فعال‌تر شده است.

وی با اشاره به تلاش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکل سراوان افزود: مجموعه‌های مربوطه نیز باید با افرادی که در منطقه در ایجاد تنش اجتماعی نقش دارندبرخورد کند تا مشکلی بر سر راه حل مشکل زباله سراوان ایجاد نشود و نیروهای اجرایی بتوانند به درستی فعالیت کنند.

فرماندار رشت با تأکید بر حل مشکل افرادی که غرفه‌های آن‌ها در اثر تخریب بازاچه سراوان از بین رفته بیان کرد: این امر از مصوبات جلسه امروز بوده و به زودی برای رفع این مشکل مردم منطقه چاره اندیشی می‌شود.

مؤمنی زاده با تأکید بر اینکه نصب ترانس برق در منطقه سراوان باید جدی گرفته شود، گفت: سهمیه قیر برای آسفالت منطقه مشکلی ندارد و فرمانداری رشت هرکاری در حمایت از شهرداری برای انجام مأموریت‌های خود انجام می‌دهد.

وی با اشاره به قطعی تلفن ثابت در روستای سراوان تصریح کرد: با مخابرات برای پیگیری مشکل قطعی تلفن مکاتبه می‌کنیم و با راهکار در استفاده از پیمانکار بومی از شهردار انتظار اقدام داریم و امیدواریم تفکیک از مبدأ نیز اتوسط مجموعه شهرداری جدی‌تر و سریعتر پیگیری شود.

تعدیل پروژه‌های شهری رشت برای رسیدگی به مشکل سراوان

شهردار رشت نیز در جلسه پیگیری سایت تخلیه زباله سراوان با بیان اینکهبرای حل مشکل سراوان به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستیم، اظهار کرد: شهرداری شت با این حجم از مشکلات مالی قادر به حل مشکل سراوان در زمان کوتاه نیست.

ناصر حاج محمدی با بیان اینکه پیش از این که زمین برای ایجاد محل تصفیه خانه تحویل داده شود و با بازدید معاون امور عمرانی اجازه اجرای عملیات را به دلیل سستی خاک گرفته نشد، افزود: 680 کامیون شن برداری در محل سایت انجام شد و در مکان ۱۰ متری پایین رفتیم و امروز زمین صافی برای انجام پروژه داریم که امروز زمین به پیمانکار تحویل داده شد.

وی با اشاره به تعدیل پروژه‌های شهری به منظور پرداختن به مشکل سراوان گفت: سه هزار و ۶۰۰ تن مخروط ریزی انجام شده،کوبش انجام شده و تا ۲۰ روز آینده به شرط عدم بارندگی و مساعدت خاک برای انجام پروژه، آسفالت را تحویل می‌دهیم چرا که کار شبانه روزی و بسیار قدرتمندی را در پیش گرفته‌ایم.

شهردار رشت با تأکید بر اینکه اگر فونداسیون سایت زباله سراوان اجرایی شود، کار سوله‌ها انجام و عملیات نصب تصفیه خانه انجام خواهد شد، بیان کرد: برای انجام این کار ۱۱۵ میلیون تومان اعتبار برای حضور سه ماهه پیمانکار پیش بینی شده است و برای انشعاب برق نیز به اعتبار 450 میلیون تومانی نیاز است.

حاج محمدی با اشاره به رانش زباله در سراوان گفت: این رانش، آغاز یک رانش بزرگ را در پیش دارد ما نیاز داریم کمپکتور را از گمرک ترخیص کنیم تا پس از آن عملیات کمپکت انجام شود تا رانش زباله اتفاق نیفتد، زمین زباله سوز نیز حسب دستور جلسات گذشته پیگیری سایت زباله سراوان با حضور پیمانکار ذیربط نقشه برداری شد، تا آمدن زباله سوز حداقل سه سال زمان می‌خواهد و بنابراین؛ مشکلات تا سه سال به طول خواهد انجامید.

وی با بیان اینکه روزی ۸۰۰ تن زباله تولید می‌شود که این زباله‌ها باید در محلی تخلیه شوند، افزود: تا پیش از آماده شدن زباله سوز ما نیاز داریم زباله‌های شهری را در محلی تخلیه کنیم، برای تهیه دو سوله در حال پیگیری اعتبار هستیم تا هرچه سریعتر ساخته و پردازش شود و تولید کود کمپوست در این قسمت انجام شود.

شهردار رشت با تأکید بر اینکه اگر قرار است قضات رأی دهند که زمین این سایت متعلق به کسی است باید سریعتر زمین معوض تعیین شود، گفت: باید این کار سریعتر انجام شود تا بتوانیم مشکل سراوان را سریعتر حل کنیم، در گذشته اکثر پروژه‌ها ماده ۴۸ شدند و کار اجرایی به دلیل نبود شهردار در رشت زمین مانده است این کار نه به واسطه وظیفه بلکه برای مردم باید با همکاری دستگاه‌ها حل شود.

مشکل ریشه‌ای زباله سراوان یک‌ساله حل نمی‌شود

 بخشدار سنگر نیز در جلسه پیگیری سایت تخلیه زباله سراوان با تبریک عید ولایت علوی اظهار کرد: وظیفه خود می‌دانم تشکر ویژه‌ای از دستگاه‌هایی که دردمندی و دغدغه‌مندی برای رفع مشکلات مردم در سراوان دارند، داشته باشم.

کامبیز یوسفی با ابراز خرسندی از ورود نهادهای مختلف برای حل مشکل سایت زباله سراوان گفت: اداره آبفا و آبفار، شهرداری، بهداشت و تمامی دستگاه‌ها به نحوی کمک کردند که اگر این اقدامات از پیش انجام می‌شد هیچ مشکلی در سراوان نداشتیم.

وی با اذعان به اینکه مشکل سراوان ریشه ۳۰ تا ۳۵ ساله دارد و حل آن طی یک یا دو سال قابل‌رفع شدن نیست، تصریح کرد: نکته اصلی این است که تمام خدماتی که به مردم سراوان داده می‌شود شاید انتظار مردم را برآورده نکند چراکه آن‌ها به دنبال یک نکته هستند که آن‌هم این است که حتی یک کیلو زباله هم به سراوان وارد نشود و آن‌ها منتظرند سایت زباله‌سوز و تصفیه‌خانه به‌زودی آغاز به کار کند.

 بخشدار سنگر با اشاره به قطعی بیش از هزار شماره تلفن ثابت در سراوان افزود: مخابرات باید برای تهیه کابل تلفن و نظارت فنی تدبیری کند و حفاری و کنده‌کاری زمین را به ما بسپارد تا بتوانیم ارتباط ثابت تلفن را در این بخش رفع کنیم.

یوسفی با اشاره به تخریب بازارچه سراوان بیان کرد: تخریب این بازارچه که در حریم بود موجب بیکاری بیش از ۳۴ غرفه مشغول در این مکان بود که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای بیش از ۱۰۰ خانوار مشکلات معیشتی ایجاد کرد، بنابراین؛ حل این مشکل اثر بیشتری در آرامش و آسایش مردم منطقه دارد.

وی با بیان اینکه تصفیه شیرابه پیشرفت فیزیکی خاصی نکرده، تصریح کرد: مردم ذی‌حق هستند اما همه دستگاه‌ها وقتی با همه توان به میدان آمدند اگرچند نفری که خودشان مسائل امنیتی دارند کار را شانتاژ کنند و کارشکنی کنند افراد دیگری را به میدان می‌آورند و مشکل‌آفرین خواهند شد، ما می‌توانیم با حل مشکل مردمی که بازارچه آن‌ها تخریب‌شده از ورود افراد کارشکن نیز جلوگیری کنیم.

 بخشدار سنگر با تأکید بر اینکه باید بتوانیم ۲۰ روز از سراوان استفاده نکنیم و زباله را در این مکان نریزیم، افزود: این هم یکی از مواردی است که می‌تواند به سلامتی مردم و سراوان کمک کند، اگر تجهیز کارگاه سایت تخلیه زباله و احداث زباله‌سوز و تهیه کود آلی در سراوان اتفاق بیفتد می‌توانیم بگوییم پیشرفتی را در این مکان مشاهده کردیم.

انتهای پیام/84007

نظر شما