شناسهٔ خبر: 34812625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

مرعشی: میانه‌روهای راست رقیب اصلاح‌طلبان نیستند

صاحب‌خبر -


پس‌ از اظهارات هفته پیش دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و انتقاد صریح او علیه رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، سخنگوی کارگزاران برای چندمین بار به تلاش برای جلوگیری از تأثیر آن اظهارات بر مناسبات میان حزب متبوع خود و شورای سیاستگذاری در سال برگزاری انتخابات مجلس پرداخت.
حسین مرعشی در گفت‌و‌گو با ایرنا، در توضیح انتقادات غلامحسین کرباسچی از محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس را شخصیت فرهنگی و دانشگاهی و نه سیاسی، توصیف کرده و گفت: «باید بپذیریم ما کس دیگری را نداریم این‌طور نیست که موسوی خوئینی‌ها، عبدالله نوری یا بهزاد نبوی و حتی عبدالواحد موسوی لاری و کرباسچی را نخواستیم به مجلس بفرستیم، سقف پرش ما در انتخابات مجلس دهم محمدرضا عارف بود.» مرعشی با بیان اینکه «واگرایی» را یکی از مشکلات ایران در شرایط فعلی می‌داند که اداره کشور را سخت می‌کند، درباره حضور در انتخابات دوم اسفندماه امسال مجلس گفت: «نظام در بدترین شرایط بین‌المللی هم که حضور داشته باشد نه درباره حجاب و نه تأیید صلاحیت اصلاح‌طلبان کوتاه نمی‌آید. از این بابت خیال ما راحت است، پس همچنان در سیاست ایران با امکانات حداقلی در صحنه خواهیم ماند.» او در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد با پیروزی مثلاً اصولگرایان در انتخابات، حزب کارگزاران از تشکلی اصلاح‌طلب به راست‌میانه گرایش پیدا کند، با بیان این اعتقاد که «راست میانه‌ای وجود ندارد که کارگزاران بخواهد به آن سمت بچرخد» و «راست میانه بتدریج تمام پایگاه‌هایش را به راست رادیکال و جبهه پایداری واگذار کرده است»، گفت: «رقیب اصلاح‌طلبان، لاریجانی و میانه‌روهای راست نیستند بلکه جبهه پایداری و شورای وحدت اصولگرایان است که گردانندگان آن غلامعلی حدادعادل و سعید جلیلی هستند بنابراین به لاریجانی، باهنر، ناطق نوری و احمد توکلی میدان داده نمی‌شود.» مرعشی وقوع انشعاب و میانه‌روی را دو امری دانست که در میان اصولگرایان رخ نخواهد داد و درباره رویکرد مطلوب اصلاح‌طلبان در معرفی نیروهای خود برای حضور در مجلس دهم، افزود: «شخصاً فکر می‌کنم که اگر ظرفیت‌های تکنوکراتیک (فن سالاری) سیاسی را بتوانیم بسیج و وارد انتخابات کنیم یعنی شخصیت‌های مؤثر فن‌سالار و سیاست‌دان را برای حضور در انتخابات قانع کنیم، هم می‌توانیم پیروز شویم و هم کارآمدی مجلس را افزایش دهیم.»
وزیر کشور علاقه‌مند حضور جدی اصلاح‌طلبان در انتخابات
مرعشی درباره دیدار دوهفته پیش فعالان سیاسی با وزیر کشور هم گفت: «در آن دیدار عبدالرضا رحمانی‌فضلی به نمایندگی از دولت و نهادهای بالادستی علاقه‌مند بود که مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات جدی باشد. به‌گفته او اصلاح‌طلبان باید با همه ظرفیت‌های خود در انتخابات حاضر شوند چون به لحاظ شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای انتخابات آینده می‌تواند منافع ملی ما را تحت تأثیر قرار دهد. در شرایطی که در منطقه موفقیت‌هایی داشته‌ایم و در سطح بین‌المللی اروپایی‌ها به اهداف ما نزدیک می‌شوند و شاهد عقب‌نشینی ترامپ از مواضع گذشته‌اش هستیم حضور در انتخابات سرنوشت‌ساز است». این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: «حرف اصلی جلسه با وزیر کشور این بود که در این شرایط برگزاری انتخابات بزرگ و پرشور صرفنظر از اینکه کدام جریان برنده شود به سیاست‌های کلان کشور کمک زیادی می‌کند.» مرعشی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو بدون نام بردن از غلامعلی حداد عادل سخنان اخیر او در تقسیم‌بندی جریان‌های سیاسی کشور را نقد کرد و گفت: «القای دوقطبی اسلام‌گرا و غرب‌گرا نعل وارونه زدن است. این تندروی‌ها بیشترین زمینه برای گرایش مردم به سمت ارزش‌های غربی را فراهم می‌کند. واقعاً اگر شخصی طرفدار ملیت و اسلامیت است باید سیاست‌های میانه را انتخاب کند.» او از سیاستمداران خواست به‌جای سوق دادن مردم به‌سمت ارزش‌های غربی بگذارند کشور به شکل متعادل اداره شود تا ارزش‌های مذهبی و ملی در آن رشد کند.  به‌گزارش خبرآنلاین، امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا هم در سخنانی با تأکید بر اینکه «اکنون ایجاد وحدت میان اصولگرایان بسیار سخت است» طرح موضوعاتی نظیر نواصولگرایی از سوی قالیباف و دوگانه اسلام‌گرایی و غرب‌گرایی از طرف حداد عادل را از جمله مباحث مشکل‌ساز در وحدت اصولگرایان ارزیابی کرد.
شریعتمداری: مشارکت مردم گسترده خواهد بود
مدیر مسئول روزنامه کیهان هم در حاشیه یک مراسم ترحیم به بیان پیش‌بینی خود از انتخابات مجلس یازدهم و شکل‌گیری آنچه به‌عنوان «جریان سوم» مطرح می‌شود پرداخت. حسین شریعتمداری در گفت‌و‌گو با ایسنا در مورد شرکت مردم در انتخابات مجلس با اظهار این جمله که «چو فردا شود فکر فردا کنیم»، گفت: «با این حال معتقدم حضور مردم در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گسترده خواهد بود؛ زیرا مردم می‌دانند که رأی‌شان تأثیرگذار است. مردم نماینده‌های همخوان با سلایق‌شان را به طور آزاد انتخاب می‌کنند». او در مورد شکل‌گیری جریان سوم در انتخابات هم گفت: «بعضی اوقات تابلوهایی به اسم نیروی سوم برمی‌خیزد اما پس از مدتی متوجه می‌شویم که این تابلوها، همان تابلوهای قدیمی‌اند منتها رنگ و لعابشان فرق کرده است.» این نظر شریعتمداری در حالی است که بسیاری از فعالان سیاسی نسبت به قدرت گرفتن گرایش‌های رادیکال تحت عنوان جریان سوم و با سوار شدن بر موج فاصله گرفتن مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو ابراز نگرانی کرده‌اند.‌

نظر شما