شناسهٔ خبر: 34811694 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد

صادرات فرش دستبافت با وجود تحریم‌ها

رئیس مرکز ملی فرش ایران: فرش دستبافت دومین کالای ایرانی است که بعد از نفت تحریم شد، اما باوجود تحریم‌ها صادرات فرش ادامه دارد

صاحب‌خبر -
خانم فرشته دست پاک در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره تاثیر تحریم‌ها بر صادرات فرش افزود: حدود ۳۰ درصد صادرات فرش دستبافت کشور روانه امریکا و ۱۲ درصد به آلمان صادر می‌شد که از سال گذشته این سهم از سبد صادرات ما حذف شده است.
وی با تاکید براینکه تحریم‌ها محدودیتی برای صادرات فرش ایران ایجاد نکرده است، گفت: برای جایگزین کردن بازار آمریکا، صادرات به کشور‌های چین و روسیه، کشور‌های عربی و اتحادیه آ سه آن را افزایش داده ایم و کشور پاکستان که خود تولیدکننده فرش دستبافت است نیز پارسال از ایران فرش دستبافت خریده است.
<div id="video-display-embed-code_3849069"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2503159/3849069?width=350&height=250"></script></div>
خانم دست پاک تصریح کرد: هم اکنون به حدود ۷۰ کشور صادرات فرش داریم و این صادرات همچنان درحال انجام است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه بعد از تحریم‌ها در واردات مواد اولیه اختلال بوجود آمده و با بالا رفتن قیمت ارز قیمت تامین مواد اولیه نیز افزایش یافته است، افزود: معاونت تولید مرکز ملی فرش برای ساماندهی مواداولیه داخلی و وارداتی برنامه ریزی انجام داد و اکنون در این زمینه کمترین مشکل وجود دارد، چون در سال گذشته جلوی صادرات پشم گرفته شده تا مواد اولیه تولیدکنندگان فرش تامین شود.
وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد صادرات فرش کشورمان شامل فرش‌های ابریشمی است، افزود: مقدار کمی ابریشم وارد می‌کنیم و بقیه ابریشم مورد نیاز نیز از داخل تامین می‌شود.
خانم دست پاک میزان تولید فرش دستبافت در سال را ۳ تا ۳ و نیم مترمربع اعلام کرد و گفت: درحال توسعه این میزان تولید فرش دستبافت هستیم و در صورتی که منابع مالی موردنیاز تامین شود امسال برای ۴۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌کنیم.
وی افزود: در صنعت فرش تنها با ۵ میلیون تومان می‌توانیم شغل ایجاد کنیم درحالیکه براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد هر شغل در کشور ۴۰۰ میلیون تومان نیاز است.
خانم دست پاک همچنین افزود: در تولید فرش بزرگ پارچه، رقیبی نداریم و امسال نیز قرار است در بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستبافت چهار فرش بزرگ پارچه، به نمایش گذاشته شود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در شرایط معمول ایران بزرگترین صادرکننده فرش جهان بود و الان در شرایط تحریم تلاش می‌کنیم استارت آپ‌ها و کسب و کار‌های نوین وارد این عرصه شوند و راه‌های فروش فرش دستبافت از طریق کسب و کار اینترنتی رونق گیرد.
خانم دست پاک همچنین درباره پیمان سپاری ارزی افزود: علاوه بر اینکه صادرات کمتر از یک میلیون دلار فرش معاف از پیمان سپاری ارزی است زمان این پیمان نیز از دو ماه به هفت ماه رسیده است و درحال طولانی کردن این زمان هستیم.

 آغاز به کار نمایشگاه فرش دستباف؛ ۳ شهریور 
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران سوم شهریور آغاز به کار می‌کند.
خانم فرشته دست پاک در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران درباره این نمایشگاه هفت روزه، افزود: هر کدام از روز‌های برگزاری نمایشگاه فرش دستباف ایران نامگذاری شده و روز نخست نمایشگاه به عنوان فرش دستباف و رونق تولید است که بعد از مراسم افتتاحیه، ​رونمایی از سامانه جامع آماری فرش دستباف ایران، رونمایی از سامانه وب و دکوراسیون انواع فرش و تابلوفرش، برپایی غرفه روایت قصه‌های فرش دستباف به دو زبان انگلیسی و فارسی انجام می‌شود.
وی گفت: ارائه یافته‌های علمی در خصوص تاثیر فرش دستباف بر سلامت جسم و روان، اجرای مراحل بافت فرش دستباف به صورت آموزشی به چند زبان، نمایش کتاب‌های نفیس فرش دستباف از جمله برنامه‌های روز نخست نمایشگاه فرش دستباف ایران است.
<div id="video-display-embed-code_3849035"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2503159/3849035?width=350&height=250"></script></div>
خانم دست پاک افزود: ارائه آخرین یافته‌های پژوهشی در زمینه فرش دستباف، ارائه آخرین اطلاعات ثبت فرش دستباف در سطح ملی و جهانی و آشنایی با ثبت علائم تجاری - نشان جغرافیایی و نحوه ثبت آثار ادبی و هنری، نیازسنجی اولویت‌های پژوهشی حوزه فرش دستباف و تجلیل از پیشکسوتان هنر صنعت فرش دستباف ایران از دیگر برنامه‌های روز نخست برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران است.
وی با اشاره به اینکه چهارم شهریور با عنوان فرش دستباف، آینده و صلح جهانی نامگذاری شده است، گفت: نشست تخصصی و کارگاه ملی توانمندسازی محیط مالکیت معنوی برای تقویت رقابت پذیری محیط کسب و کار، بیمه و تضمین صادرات فرش ایران، کارگاه آموزشی با عنوان نحوه حضور موثر در نمایشگاه‌های فرش خارجی و داخلی و نشست با تجار خارجی از برنامه‌های این روز است.
خانم دست پاک افزود: پنجم شهریور روز فرش دستباف و هویت تاریخی نامگذاری شده است که در این روز نشست تخصصی و کارگاه ملی توانمندسازی محیط مالکیت معنوی برای تقویت رقابت پذیری محیط کسب و کار، نشست تخصصی نقش تبلیغات و بازاریابی در فضای مجازی و آیین معرفی منتخبین نهمین جشنواره فرش برتر برگزار می‌شود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: ششم شهریور فرش دستباف؛ هنر زنان سرزمین مادری نامگذاری شده است که در این روز از بانوان نمونه کارآفرین در حوزه‌های تولید، تجارت و صادرات فرش دستباف با عنوان بانوان سرزمین فرش تجلیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین در این روز نشست تخصصی راه‌های برون رفت از تحریم ها، مقررات گمرکی و الزامات نحوه بهره برداری از ظرفیت صادرات فرش به ۱۵ کشور همسایه ایران، همچنین برگزاری استارتاپ با موضوع بهبود فناوری در فرآیند تولید مواد اولیه مانند پشم و ابریشم، بهبود مکانیزم‌های پشم چینی و فرآوری ابریشم و برگزاری استارتاپ با موضوع بازنگری و توسعه روش‌های فناورانه برای افزایش تقاضای بازار داخلی فرش دستباف برگزار می‌شود.
خانم دست پاک گفت: هفتم شهریور با نام فرش دستباف و تجارت جهانی نامگذاری شده است که در این روز چند نشست تخصصی با عنوان آشنایی با آخرین تحولات تجارت الکترونیکی فرش دستباف، موانع قانونی در گسترش تجارت فرش دستباف، فرش دستباف اشتغال و توسعه اجتماعی، تاثیر اعزام هیئت تجاری در رونق صادرات فرش دستباف برگزار خواهد شد.
وی افزود: هشتم شهریور روز فرش دستباف، توسعه پایدار نام دارد که در این روز نیز سه نشست تخصصی با عنوان اهمیت باید‌ها و فرآیند قانونی برای شناسنامه دار کردن فرش دستباف با حضور استادان دانشگاه، چالش‌ها و راهکار‌های حقوقی صادرات فرش دستباف در دوران تحریم و تاثیر متقابل دانش نوین طراحی داخلی و دانش تولید فرش برپا می‌شود.
خانم دست پاک گفت: آخرین روز نمایشگاه یعنی نهم شهریور فرش دستباف نگاره‌ای از بهشت نام دارد که در این روز نقش تشکل‌ها در ساماندهی صنعت فرش بررسی می‌شود.
وی افزود: بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با توجه به همزمانی با سال رونق تولید برگزار می‌شود که این امر موجب شده برنامه ریزی متفاوتی با سایر نمایشگاه‌های فرش دستباف داشته باشیم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در این نمایشگاه ۸۵۰ غرفه فرش‌های دستباف خود را عرضه می‌کنند.
وی به بیمه بافندگان فرش دستباف اشاره کرد و افزود: با همکاری مجلس، ​بودجه امسال بیمه قالیبافان در مقایسه با سال گذشته سه برابر شده که این موضوع را مجلس به دولت ابلاغ کرده است.
خانم دست پاک افزود: امسال برای بیمه قالیبافان، ۱۸ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده که این رقم در سال گذشته ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است.
وی شناسنامه دار کردن فرش‌های ایرانی را یکی از دغدغه‌های جدی مرکز ملی فرش دستباف بر شمرد و گفت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد فرش دستباف کشور صادر می‌شود قدم‌های جدی برای شناسنامه دار کردن فرش برداشته شده است.
خانم دست پاک درباره جلوگیری از کپی کردن نقشه فرش دستباف کشورمان نیز گفت: نقشه ۲۹ منطقه از کشورمان ثبت جهانی شده و ۱۹ منطقه دیگر باقی مانده که با ثبت جهانی آنها، ​کپی کردن نقشه فرش ممنوع می‌شود و در صورت کپی کردن نقشه،​ امکان پیگیری جهانی آن وجود دارد.
­رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: در بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، ​تفاهمنامه‌ای با سازمان زندانها، کمیته امداد امام خمینی (ره) برای آموزش مددجویان و مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور امضا خواهیم کرد.

نظر شما