شناسهٔ خبر: 34810243 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برخوردهای قوه قضائیه به‌دور از سیاست‌زدگی است/ بانک‌ها منشأ برخی مفاسد هستند

دادستان کل کشور، بانک‌ها را منشأ برخی از مفاسد ایجادشده در کشور دانست و گفت: اگر مدیران بانک‌ها نظارت لازم و کافی داشته باشند، منابع درست مدیریت و تسهیلات به‌جا داده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، ظهر امروز در شورای اداری خراسان شمالی اظهار کرد: عدالت برای همه انسان‌ها است و عدل بنا بر تعریف قراردادن هر چیز به‌جای خود است که این عدالت به تعبیر امیرالمؤمنین در شعار شیرین و اما در عمل سخت است.

وی اجرای عدالت را متوجه تمام مسئولین کشور خواند و افزود: در نظام ما، مدیر در هر حوزه‌ای که هست باید در مسیر عدالت حرکت کند و اگر بخواهیم به آرمان‌های نظام دست‌یابیم و پاسدار خون شهدا باشیم وظیفه‌داریم در هر سنگر، جایگاه و موقعیت عادلانه حرکت کنیم.

دادستان کل کشور با طرح این پرسش که در نظام اسلامی چه کسی وظیفه اجرای عدالت را بر عهده دارد خاطرنشان کرد: امام عادل پیشوای مملکت است اما اقدامات او به‌تنهایی کافی نیست زیرا اجرا و قضاوت به‌دست رهبری نیست و وظایف رهبری در قانون تعریف‌شده که آن تعیین سیاست‌ها و نظارت بر آن است.

 وی افزود: مدیری که در مسیر عدالت نباشد چطور می‌تواند  جوابگوی خداوند باشد؟ امروز مبارزه با فساد در همه ابعادش مدنظر است و فقط اقتصاد نیست و وظیفه همه مدیران است که با فساد اقتصادی، اخلاقی و دیگر انواع فساد که در جامعه وجود دارد مبارزه کنند.

منتظری با اشاره به پرونده‌های فساد اقتصادی گفت: این موارد نشان می‌دهد که متأسفانه در مبارزه با فساد در همه سطوح آن‌گونه که باید موفق نبوده‌ایم.

وی با اشاره به تلاش عده‌ای در داخل کشور و عده‌ای در خارج از مرزها برای گسترده نشان دادن فساد در کشور افزود: این کمال بی‌انصافی و بی‌صداقتی است زیرا در مجموعه کشور مدیران پاکدست فراوان و مسئولینی که شبانه‌روز در خدمت مردم هستند وجود دارد اما پرونده‌ای توسط یک مدیر خائن ایجاد می‌شود که زحمات مدیران خادم را زیر سؤال می‌برد.

دادستان کل کشور با تأکید بر لزوم واقع‌بینی در موضوع فساد تصریح کرد: فساد در نظام و ادارات گسترده نیست اما همین مقداری که هست برای نظام و مدیران زیاد است و منشأ عمده‌ای از این فسادها به ضعف مدیریت‌ها، عدم نظارت مدیران، عدم انجام تکالیف و وظایف یک مدیر نسبت به زیرمجموعه برمی‌گردد.

وی با انتقاد از وجود پرونده‌های اقتصادی که منشأ آن بانک‌هاست افزود: اگر مدیران بانک‌ها نظارت لازم و کافی داشته باشند منابع درست مدیریت و تسهیلات به‌جا داده می‌شود و لذا پرونده‌هایی که مانند آن در این استان نیز داشته‌ایم وجود نخواهد داشت.

منتظری ادامه داد: امروز دستگاه قضایی با انبوه پرونده‌هایی مواجه است که بخشی از آن‌ها در رسانه‌ها پخش می‌شود لذا برای نظام، جامعه و ملت ما این مقدار از پرونده‌های فساد مالی قابل‌قبول نیست و باید این تعداد را به حداقل برسانیم و قوه قضاییه در راستای وظایف و تکلیف خود مطمئناً در برابر این مفاسد که سلامت جامعه را هدف قرار داده‌اند، کوتاه نمی‌آید.

وی با اشاره به قانونمندی قوه قضائیه تأکید کرد: برای ما هر مقامی و در هر موقعیتی و با هر وابستگی فرقی ندارد.

دادستان کل کشور با اشاره به لزوم تقویت مدیریت کشور از سطح رئیس‌جمهور، وزرا و معاونان میانی بیان کرد: در دستگاه‌های مختلف مدیریت باید تقویت شود و این امر به دستگاه قضایی نیز برمی‌گردد.

وی از مدیران خواست به مجموعه زیر نظر خود نظارت کنند و افزود: باید در مفاسد پیشگیری کنیم و هرچند در قانون اساسی پیشگیری از وظایف قوه قضاییه تعریف‌شده اما این امر موضوعی فرا قوه‌ای است و همه قوا باید تلاش کنند که در جامعه فساد ایجاد نشود.

منتظری تأمین منافع مردم و جامعه را ضروری دانست و تأکید کرد: همه افرادی که در گروه‌های مختلف و در جریان‌های گوناگون حضور دارند بدانند که دستگاه قضایی در برخوردها از سیاست زدگی به دور خواهد بود و فلان جناح و جریان را  هرگز در رسیدگی قضایی مدنظر قرار نمی‌دهیم زیرا هرکسی مرتکب تخلف و جرمی شود باید با او برخورد کرد.

وی در پایان برخورد با مفاسد اخلاقی در فضای مجازی را یک دغدغه به شمار آورد و گفت: انتظار است که همه مسئولانی که در فضای مجازی دخالت دارند کمک کنند تا از این فضا به نفع جامعه استفاده شود اما مدیران توجه داشته باشند که متأسفانه آمار جرائم رایانه‌ای رو به افزایش است.

انتهای پیام/ر

نظر شما