شناسهٔ خبر: 34790326 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمونیست ها جای معترضان را در خیابان های مسکو گرفتند

مسکو - ایرنا - برخلاف چهار هفته گذشته که هر شنبه طرفداران نامزدهای مستقل (مخالف دولت) برای نشان دادن نارضایتی خود از رد صلاحیت ها در انتخابات شورای شهر مسکو به خیابان می آمدند امروز شنبه چهار هزار طرفدار حزب کمونیسم گردهم آمدند و خواستار برگزاری انتخابات سالم شدند.

صاحب‌خبر -

این تظاهرات امروز (شنبه) با مجوز نهادهای امنیتی مسکو در خیابان «پراسپکت ساخاروف» برگزار شد و براساس گزارش وزارت کشور روسیه در آن بیش از چهار هزار نفر شرکت کردند.
این تجمع با عنوان «حمایت از انتخابات سالم و صادقانه و برتری قانون و حقوق اجتماعی مردم» برگزار شد و در آن شماری از نمایندگان دومای روسیه و شخصیت های سیاسی و اجتماعی روس نیز شرکت داشتند.

در این اجتماع  که اعضای چند سازمان اجتماعی ازجمله «اتحادیه افسران شوروی» ، «جنبش حمایت از ارتش» و «نادژدا راسیا» شرکت داشتند، افراد شرکت کننده شعارهایی با مضمون «خواهان انتخابات سالم هستیم» و «جعل در نتایج انتخابات را رد می کنیم» سر می دادند.
این اجتماع با حضور شماری از ماموران امنیتی از جمله پلیس مسکو بدون هر گونه حادثه ای به پایان رسید.
بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی حزب کمونیست روسیه، امروز در سن پترزبورگ نیز دهها نفر با برپایی اجتماعی در این شهر خواستار برگزاری انتخابات سالم شدند.
شرکت کنندگان در این تجمع به افزایش قیمت کالاها، افزایش سن بازنشستگی، افزایش خدمات آب و برق و برخی مسائل اجتماعی دیگر اعتراض کردند.

گفتنی است، اعتراض ها در مسکو زمانی بوجود آمد که کمیسیون انتخابات این شهر از ثبت برخی نامزدهای اپوزیسیون در انتخابات شورای شهر طفره رفت و اعلام کرد آنها نتوانسته‌اند تعداد امضای لازم برای شرکت در رأی گیری را جمع کنند.

اکثر نامزدهای رد صلاحیت شده معتقدند که در پس این اقدام کمیسیون انگیزه های سیاسی قرار دارد.

خبرگزاری تاس چند روز پیش اعلام کرد که شهرداری مسکو اجازه برگزاری تجمع به معترضان تا ۱۰۰ هزار نفر برای روز یکشنبه ۲۵ اوت (هفته دیگر) بدون راهپیمایی داده است و محل برگزاری تجمع نیز خیابان ساخاروف در مرکز مسکو تعیین شده است.

این مجوز در حالی صادر شده است که مسکو در یک ماه گذشته حداقل شاهد چهار تجمع اعتراضی دارای مجوز یا بدون مجوز به رد صلاحیت نامزدهای مستقل (مخالف دولت) در انتخابات شورای شهر بود.

در تجمع قانونی شنبه گذشته، نزدیک به ۲۸ هزار نفر در هوای بارانی به خیابان آمدند و خواستار تایید صلاحیت نامزدهای مستقل (مخالفان دولت) شدند.

یادآور می شود که شهرداری مسکو چند روز پیش درخواست معترضان برای تجمع در خیابان ساخاروف برای امروز را با استناد به نقض مهلت درخواست صدور مجوز رد کرد و امروز مشخص شد که به حزب کمونیست برای برگزاری تجمع در این روز مجوز داده است.

گفتنی است، پلیس مسکو یک ماه پیش الکسی ناوالنی مشهور ترین رهبر مخالفان دولت را بازداشت کرد چرا که او پیش از بازداشت وعده داده بود اگر مشکل ردصلاحیت نامزدهای مستقل حل نشود هر شنبه معترضان دست به تجمع خواهند زد.

ناوالنی که ۴۳ سال دارد در اکثر تجمع‌های اعتراضی قانونی یا غیر قانونی در روسیه با موضوعات مختلف حضور می‌یابد و از آن به عنوان فرصتی برای تاختن به دولت یا سایر ارکان روسیه استفاده می‌کند و هر از چند گاهی با سخنرانی‌های تند و انتقادی به سر خط خبری رسانه‌های غربی علیه کرملین تبدیل می‌شود و پای ثابت بازداشتگاه‌های روسیه به حساب می‌آید.

وی چند سال پیش به اتهام فساد مالی توسط دادگاهی در روسیه محکوم و از آن زمان به این طرف به مخالف سیاست‌های کرملین تبدیل شد.

چند روز پیش دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واکنش به پرسش خبرنگاران در خصوص رفتارهای خشن نیروهای امنیتی با معترضان در مسکو اعلام کرد که کرملین این نحوه برخورد را محکوم می کند اما باید بین معترضان و افرادی که به دنبال به هم ریختن امنیت و نظم عمومی هستند تفاوت قائل شویم.

گفتنی است، با وجودی که رسانه های غربی دست به بزرگنمایی در تجمعات اعتراضی مسکو می زنند و تلاش دارند اعتراضات به انتخابات شورای شهر در مسکو را به عنوان آغاز اعتراض های سراسری از ولادیمیر پوتین تعبیر کنند اما سرویس امنیت روسیه اجازه برگزاری تجمع ۱۰۰ هزار نفری به مخالفان دولت را برای هفته آینده آن هم در کنار کاخ کرملین داده است تا مخالفان توان خود را به نمایش بگذارند.

رسانه هایی در غرب که هدفمند علیه کرملین می نویسند تاکنون هیچ اشاره ای به مجوز ۱۰۰ هزار نفری مقامات به مخالفان در مسکو برای یکشنبه هفته آینده نکرده اند اما از هم اکنون مشخص است که دستگاه امنیتی روسیه نه تنها توانسته روند برگزرای تجمع در هر شنبه را تغییر دهد بلکه مخالفان را با این چالش مواجه کرده که ببیند چه تعداد هوادار در مسکو دارند.

ایگور یفرموف معاون دبیر کمیته حزب لیبرتاریان در مسکو (مخالف دولت) در واکنش به این مجوز گفته است که محل پیشنهادی مقامات برای تجمع در خیابان ساخاروف مورد پسند ما نیست و ما خواهان برگزاری تجمع در قسمت دیگری از این خیابان هستیم و اگر به این درخواست ما تن داده نشود از برگزاری تجمع در مرکز مسکو انصراف خواهیم داد.

نظر شما