شناسهٔ خبر: 34787108 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سهل‌انگاری؛ عامل آتش‌سوزی 210 هکتار از مراتع دماوند

بی‌توجهی به لزوم حفظ منابع طبیعی، منجر به آتش‌سوزی 210 هکتار از مراتع طبیعی شهرستان دماوند در نیمه نخست سال جاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، شهرستان دماوند با دارا بودن 147 هزار و 868 هکتار مرتع و 12 هزار هکتار اراضی کشاورزی، یکی از گسترده‌ترین شهرستان‌های استان تهران است.

دشت‌ها و مراتع دماوند بسیار گسترده است و به عنوان جاذبه طبیعی، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند؛ اما متأسفانه چندی است که این اراضی به طور روزانه دچار آتش‌سوزی شده و تقریبا هر روز، گوشه‌ای از اراضی این شهرستان به آتش کشیده می‌شود.

قطع یقین عوامل طبیعی مانند گرمای هوا می‌تواند تأثیر به‌سزایی در بروز یا تشدید آتش‌سوزی در مراتع و اراضی کشاورزی داشته باشد، اما متأسفانه در برخی مواقع، شاهد بر افروختن آتش توسط گردشگران یا حتی افراد بومی در اراضی شهرستان دماوند هستیم.

اگر بخواهیم قدری جدی‌تر به این موضوع بنگریم به این نتیجه می‌رسیم که ته‌سیگارها و شیشه‌های رها شده در طبیعت نیز می‌تواند موجب بروز آتش در مراتع، جنگل‌ها و اراضی طبیعی شود.

با توجه به اینکه دماوند شهرستانی گردشگری و دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان است، گردشگران زیادی به آن سفر کرده و از آن دیدن می‌کنند، در این میان ممکن است که افراد، قبل از خاموش کردن آتش، محل را ترک کرده و با این کار موجب آتش‌سوزی در مساحتی گسترده شوند.

اما موضوعی که این روزها بعید به نظر نمی‌رسد، ایجاد آتش توسط گردشگران، افراد بومی یا افرادی است که به قصد تفریح، اقدام به روشن کردن آتش کرده و عمدا و یا سهوا از خاموش کردن آن اجتناب می‌کنند.

با توجه به حجم گسترده آتش‌سوزی‌ها و به تبع آن اطفای حریق توسط آتش‌نشانان ایستگاه آتش‌نشانی و خدمات شهری دماوند که از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 120 مأموریت بود که صد البته شامل اطفای آتش‌سوزی در مراتع نیز بوده است، بر آن شدیم که علت ماجرا را از زبان رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دماوند بشنویم.

*وقوع 21 مورد آتش‌سوزی در دماوند

محمود حجتی، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دماوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دماوند اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکون، سه مورد آتش‌سوزی در مستثنیات این شهرستان رخ داده که در مساحتی بالغ بر پنج هکتار صورت گرفت.

وی افزود: بیشترین آتش‌سوزی در دماوند مربوط به مراتع منابع طبیعی بوده که بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون، 21 مورد آتش‌سوزی در مساحتی بالغ بر 210 هکتار رخ داد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دماوند تصریح کرد: متأسفانه مناطق کیلان، وادان و ساران بیشتری حجم آتش‌سوزی را از ابتدای سال تاکنون به خود دیده است می‌توان گفت، 150 هکتار از آتش‌سوزی کل اراضی، مربوط به این مناطق بوده است.

حجتی عنوان کرد: در مناطقی مانند آرو و سربندان نیز به دلیل تردد مسافران و عدم توجه به خاموش کردن آتش پیش از ترک محل، وزش باد موجب شعله کشیدن آتش و در نهایت حریق شده است.

وی با تأکید بر زحمات عوامل آتش‌نشانی، از عملکرد ستاد مدیریت بحران فرمانداری، شهرداران و دهیاران شهرستان دماوند در راستای اطفای حریق در این شهرستان قدردانی کرد.

*وقوع 100 مورد آتش‌سوزی در بخش رودهن

همچنین محمود حنیفی، معاون خدمات شهری شهرداری رودهن نیز در نشست مدیریت بحران که چندی پیش در فرمانداری دماوند برگزار شد، از وقوع 100 مورد آتش‌سوزی در این بخش خبر داد که 81 درصد از این موارد، مربوط به باغ‌ها و منابع طبیعی بود.

با توجه به موارد فوق، نگرانی از لزوم حفظ و نگهداری منابع طبیعی در دل وجدان‌های بیدار، بیشتر شده و با توجه به اهمیت مراتع، منابع طبیعی و اراضی ملی، حفظ و حراست از آن باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

گردشگران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که در صورت خاموش نکردن آتش پیش از ترک محل، به زودی با اراضی فاقد سرسبزی و طراوت در دماوند مواجه خواهند شد و دیگر نمی‌توانند از این مناظر طبیعی و زیبا لذت ببرند.

همچنین افرادی که با هدف تفریح و گذران وقت اقدام به بر افروختن آتش می‌کنند، باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که مراتع، کوه‌ها، دشت‌ها و منابع طبیعی، جاذبه‌های بکر و دست‌نیافتنی دماوند است که با افزایش سبک زندگی شهری، در کمتر نقطه‌ای از استان تهران به چشم می‌خورد.

با توجه به اهمیت نقش منابع طبیعی، همه ما موظفیم که با صلابت از زیبایی‌های دماوند نگهداری کرده و اجازه آسیب‌رسانی به هیچ نقطه‌ای از این کهن‌شهر را به کسی ندهیم.

انتهای پیام/67015/

نظر شما