شناسهٔ خبر: 34762146 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اولتیماتوم وزیر نیرو به مدیران حوزه برق؛

معادن خراسان جنوبی به هیچ وجه نباید مشکل برق داشته باشند

اردکانیان در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر مشکل برق رسانی به ۴۰ معدن خراسان جنوبی گفت: به هیچ وجه نباید در حوزه صنعت و معدن این استان مشکل برق داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، دکتر «رضا اردکانیان» شامگاه (24 مرداد) در جلسه بررسی مشکلات صنعت آب و برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه رسانه ها از لحاظ نوع محصولی که ما عرضه می‌کنیم همکار خوبی برای وزارت نیرو هستند، گفت: ظرفیت هایی که در شبکه های مختلف مجازی و غیر مجازی وجود دارد کمک خوبی به وزارت نیرو می کند.

 

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از حالا به بعد باید از برخوردارترین استان های کشور شود، اظهارداشت: برخی مواقع در ارتباط با بعضی کاستی‌ها بزرگنمایی هایی هم صورت می گیرد تا حقوق مردم از این طریق گرفته شود، خراسان جنوبی هنوز تعدادی از روستاهای آن با مشکل آب مواجه هستند که این باید در رسانه ها گفته شود و رسانه ها به ما تذکر دهند، چراکه هنوز طرح آمایش مصوب در سطح کشور نداریم و توزیع امکانات ما بخشی از طریق مطرح کردن مشکلات صورت می گیرد، اما باید مراقب باشیم تمرکز روی نداشته‌ها ما را از داشته ها غافل نکند.

 

وی با اشاره به اینکه باید وقت و انرژی لازم را بیش از مطرح کردن نداشته به موضوع داشته ها اختصاص داده شود، گفت: یکی از داشته‌های خراسان جنوبی مرز مشترک با کشور افغانستان است که باید برای به فعلیت رساندن این ظرفیت برنامه ریزی کنیم.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه توسعه یافتگی کشورهای افغانستان و عراق و سایر کشورهای همسایه در توسعه یافتن ما نیز تاثیر دارد، افزود: باید به فکر مراودات و عرضه و تقاضاهای وسیع بین این کشورها باشیم.

 

اردکانیان با تاکید بر توجه هر چه بیشتر به مرزها و روستاهای مرزی، گفت: به عنوان وزارت نیرو آمادگی کامل داریم که هر نوع همکاری برای پیشرفت استان به عمل آوریم و در این راستا تفویض اختیار به مدیران استانی می‌دهیم.

 

شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال به استان

وی با اشاره به مشکلات آب در خراسان جنوبی، گفت: بدنبال صدور مجوز برای شیرین کردن آب دریای عمان و تأمین آب استان در برنامه های بلندمدت هستیم.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه باید یک بازنگری در شاخص های توزیع و تقسیم منابع مالی صورت گیرد، چراکه نسخه‌های یکسان برای توزیع منابع نمی‌تواند درست باشد، ادامه داد: اگر مناطق مرزی از اولویت خاصی برخوردار است، باید در توزیع منابع وزن کافی به آن بدهیم، لذا خراسان جنوبی با توجه به مرزی بودن باید با یک ضریب بالاتری در توزیع منابع لحاظ شود.

 

اردکانیان با اشاره به اینکه نگهداشت مردم در مرزها از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن توجه جدی شود، افزود: متخصصان و کارشناسان حوزه آب باید برای تامین آب شرب روستاهای خراسان جنوبی و استان سیستان و بلوچستان با توجه به وسیع بودن منطقه و دور بودن روستاها از یکدیگر فکری اساسی بکنند، نباید هنوز روی روش‌های سنتی تکیه کرد.

 

وی با بیان اینکه ضریب آب بهاء و تعرفه مناطق گرمسیری باید اصلاح شود، گفت: نباید این طور باشد که شرکت آب و فاضلاب حالت زیان ده داشته باشند.

 

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مسکن مهر

وزیر نیرو گفت: تامین منابع مالی برای طرحهای سازگار با کم آبی از محل صرفه‌جویی و یارانه انرژی مشوق خوبی برای استانهای کم مصرف است.

 

اردکانیان با اشاره به موضوع مطرح شده توسط نماینده مردم نهبندان در مجلس در خصوص اینکه چهل معدن در شاهکوه نهبندان مشکل برق دارند، افزود: صنعت و معدن در خراسان جنوبی به هیچ وجه نباید مشکل برق داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز صنعت و معدن با پساب فاضلاب برای کوتاه‌مدت و مشارکت در استفاده از آب دریای عمان در بلند مدت قابل تامین است، گفت: امسال در تبصره ۸ قانون بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای زیرساخت‌های مسکن مهر پیش بینی شده است که مسئولان استان از این اعتبارات برای حل مشکل زیرساخت‌های مسکن مهر استفاده کنند چراکه از هیچ طریق دیگری نمی‌توان به این موضوع کمک کرد.

 

 

نظر شما