شناسهٔ خبر: 34759050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

خبر فوری؛

رفع توقیف نفتکش ایرانی "گریس 1" در جبل الطارق

ابنا

ابرنفتکش ایرانی «گریس 1» بعد از 40 روز توقیف در جبل الطارق رفع توقیف شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ دادگاه عالی جبل الطارق حکم آزادی نفتکش «گریس 1» را صادر کرد. به رغم تلاش دولت آمریکا برای ادامه توقیف گریس 1، «فابین پیکاردو» رئیس دولت محلی «جبل الطارق» عصر پنج‌شنبه 24 مرداد حکم توقیف این کشتی را لغو کرد. به این ترتیب این ابرنفتکش اجازه یافت تا به حرکت خود در آب‌های بین‌المللی ادامه دهد.

قاضی دادگاه عالی جبل‌الطارق در حالی این حکم را صادر کرده است که بر اساس گزارش‌های رسانه‌های جبل‌الطارق، ساعاتی پیش وزارت دادگستری آمریکا نامه‌ای به مقامات قضایی جبل‌الطارق ارسال کرده و از آنها خواسته است توقیف نفتکش گریس ـ 1 را تمدید کنند.

دولت محلی جبل الطارق، امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا طی دادخواستی خواستار ادامه توقیف گریس ـ 1 شده است. وزارت دادگستری آمریکا طی درخواستی اتهام‌های جدیدی را در این رابطه مطرح کرده است.»

جبل‌الطارق یکی از 14 قلمرویی است که جزو سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا و تحت قیمومیت و حاکمیت این کشور محسوب می‌شود. جبل طارق سال 1704 در جنگ جانشینی اسپانیا به تصرف نیروهای مشترک بریتانیایی ــ هلندی درآمد که به حمایت از دودمان «هابسبورگ» می‌جنگیدند که در آن هنگام مدعی حاکمیت بر اسپانیا بود. در سال 1713 مالکیت منطقه جبل طارق برای همیشه به بریتانیا واگذار شد. دولت اسپانیا هیچگاه حکومت بریتانیا بر این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد. جبل طارق اهمیت استراتژیکی فراوانی دارد. تنگه جبل طارق تنها 13 کیلومتر عرض دارد و نیمی از تجارت دریایی جهان از این تنگه می‌گذرد.

ساعاتی پیش از اعلام این خبر، برخی رسانه‌ها به نقل از یک روزنامه محلی جبل‌الطارق از آزادی چهار تن از خدمه این کشتی از جمله ناخدا و سه تن از اعضای کادر آن خبر داده بودند. دولت هند اعلام کرد تمامی 24 خدمه ابرنفتکش گریس 1 آزاد شده‌اند. «ولامولی مورالیدهارن»، معاون وزیر امور خارجه هند بعد از ظهر پنج‌شنبه به نقل از هیأت عالی دیپلماتیک این کشور در لندن این خبر را تأیید کرد. وی با اعلام این خبر در توییتر نوشت که این افراد بنا به تصمیم مقام‌های محلی جبل‌الطارق آزاد شده و هم‌اکنون آماده‌اند تا به کشورشان بازگردند.

روز پنج‌شنبه پیش از انتشار اخبار مربوط به تصمیم تازه آمریکا درباره کشتی ایرانی، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر کشورمان در بریتانیا در صفحه توییتر خود نوشت: «رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران پس از مسیر طولانی حقوقی و فنی که طی کرده است، منوط به اعلام تصمیم نهایی مقامات جبل الطارق در دادگاه و تأیید آن توسط دادگاهی است که باید امروز تشکیل شود. به محض اطلاع موثق از تصمیم نهایی، مراتب به اطلاع می‌رسد.»

دولت بریتانیا نیز هنوز موضع مشخصی در این زمینه اعلام نکرده است.

شایان ذکر است که نفتکش گریس ـ 1 بیش از دو میلیون بشکه نفت خام ایران را با خود حمل می‌کند، روز پنج‌شنبه 13 تیرماه به بهانه واهی و بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد. ایران در اعتراض به توقیف این ابرنفتکش، سفیر بریتانیا در تهران را به وزارت امور خارجه احضار و اعلام کرد که مقصد گریس ـ 1 سوریه نبوده است.

در پی توقیف نفتکش گریس ـ 1 برخی منابع خبری مدعی شدند که این نفتکش حامل سلاح بوده است اما دولت محلی منطقه جبل‌الطارق پس از انجام بررسی‌های آزمایشگاهی دقیق تأکید کرد که نفتکش گریس ـ 1 تنها حامل نفت خام بوده است.

دادگاه عالی جبل‌الطارق ابتدا در روز جمعه 14 تیر حکم توقیف این نفتکش حامل نفت ایران را به مدت 14 روز تمدید کرد و پس از پایان این دوره بار دیگر حکم به تمدید 30 روزه توقیف نفتکش گریس ـ 1 داد.

...............

300

نظر شما