شناسهٔ خبر: 34744698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بیشترین پروژه‌های آب و فاضلاب را در اوج تحریم‌ها اجرا کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان گفت: با برنامه ریزی انجام شده بیشترین پروژه‌های آب وفاضلاب را در اوج تحریم ها اجرا کرده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، امین قصمی در حاشیه بازدید از خبرگزاری فارس به مناسبت هفته خبرنگار در جمع خبرنگاران فارس اظهار به کارهای بزرگی که  علی رغم تحریم در آب و فاضلاب استان انجام شده اشاره کرد . اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد که تحریم ها نتوانسته است ما را از رسیدن به اهداف مان بازدارد. 

وی افزود: در دوسال اخیر بزرگترین پروژه‌ها را در حوزه آب و فاضلاب اجرایی کردیم. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان خاطرنشان کرد: مردم بایستی از این توانمندی‌های کشور و استان اطلاع یابند و رسانه‌ها این توانمندی‌ها را اطلاع رسانی کنند. 

قصمی درخصوص استفاده مجدد و بازچرخانی پساب فاضلاب گفت: این طرح از شهریور ۹۷ طی قرارداد ۲۵۰ میلیاردتومانی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شد. 

وی افزود: تاکنون سرمایه‌گذار بخش خصوصی بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه کرده است، اما به دلیل افزایش نرخ ارز و دیگر چالش‌های ناشی از تحریم و در نتیجه افزایش سه برابری هزینه‌ها، هم اکنون توانایی مالی ادامه اجرای این طرح را ندارد و این طرح روند کندی را طی می‌کند و قاعدتا بایستی در قالب تسهیلات بانکی از سرمایه‌گذار حمایت شود.

 

 

وی همچنین عدم انعقاد قرارداد فروش پساب با صنایع و شهرداری را از دیگر موانع پیش روی این پروژه نام برد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهار داشت: در مطالعات طرح فاضلاب شهر بندرعباس، فاضلاب تصفیه شده به صورت پساب وارد دریا به عنوان یک منبع پذیرنده می‌شود. همچنین در شهرهایی که از این پتانسیل برخوردار نیستند، پساب در صورت عدم باز چرخانی و استفاده مجدد برای تغذیه دشت‌ها استفاده می شود. 

 

باز چرخانی پساب با استفاده ظرفیت بخش خصوصی 

قصمی با بیان اینکه؛ در زمان مطالعه طرح فاضلاب شهر بندرعباس محدودیت کمتری در منابع آبی داشتیم، اضافه کرد: الان با وجود محدودیت منابع، باز چرخانی پساب که مطالبه عمومی است را در برنامه داریم. چرا که پساب یک منبع پایدار آبی است که بایستی از آن استفاده شود و با انجام تصفیه تکمیلی و پیشرفته بر روی پساب، قابلیت استفاده مجدد آن را ایجاد کنیم.   

وی اظهار داشت: برای تصفیه مجدد پساب اعتبارات دولتی وجود ندارد و براساس سیاست‌های وزارت نیرو باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم تا ضمن فروش پساب، هزینه‌ها جبران شود و به سوددهی هم برسد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بر ضرورت استفاده از پساب در بخش فضای سبز شهری و صنایع غرب بندرعباس اشاره کرد و گفت: البته در بخش کشاورزی هم این پساب قابل استفاده است، اما پذیرش عمومی هنوز وجود ندارد. 

به گفته وی؛ قرار است پساب تولیدی به میزان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه طی سه فاز جهت آبیاری فضای سبز به شهرداری بندرعباس واگذار شود که هم اکنون در فاز نخست، تحویل ۵۰ لیتر بر ثانیه نهایی شده است و تا چند روز آینده این برنامه اجرایی می شود.

وی همچنین میزان مصرف آب در فضای سبز شهر بندرعباس را ۱۳۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد. 

قصمی بیان کرد: همچنین در راستای استفاده از ظرفیت پساب موجود تصفیهخانه شهر بندرعباس (۷۰۰ لیتر بر ثانیه) از سوی صنایع غرب، با تاکید استاندار هرمزگان، هیچ گونه مجوزی برای احداث آب شیرین کن به صنایع داده نمی شود.

 

راه‌اندازی سامانه حذف بوی فاضلاب 

مدیرعامل آبفای استان در ادامه به مطالبات عمومی مردم اشاره کرد و گفت: از جمله انتظارات مردم این است که سازمان محیط زیست تایید کند پساب تولیدی حداقل استانداردهای زیست محیطی را دارد که به دریا می ریزد و این موضوع هر هفته توسط کارگروه مشترک آبفا و محیط زیست رصد شده و مورد تایید است. 

قصمی گفت: البته به لحاظ علمی ورود پساب تصفیه شده به دریا به دلیل ظرفیت خودپالایی دریا مشکلی نداشته و به همین دلیل در برخی دیگر از کشورهای ساحلی نیز، پساب تصفیه شده را به دریا می‌ریزند.

وی همچنین اجرای طرح حذف بو با مشارکت دو شرکت دانش بنیان و با هدف از بین بردن بوهای نامطبوع در ایستگاه‎‌های بالابر فاضلاب را از دیگر اقدامات آبفا در راستای تحقق یکی دیگر از مطالبات مردمی بیان کرد و گفت: در این روش هوای دارای گازهای بدبو در اطراف ایستگاه و خروجی شبکه فاضلاب به کمتر از 2 ppm (واحد در میلیون) می‌رسد. 

وی افزود: ازن زنی یک روش موثر گند زدایی و اکسیداسیون کار آمد است که در تاسیسات فاضلاب به خصوص تاسیساتی که در مجاورت مناطق مسکونی و مکان‌های عمومی واقع شده‌اند، جهت رفع بوی نامطبوع هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

قصمی با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور اظهار امیدواری کرد: بدون شک این شرایط ماندگار نیست و به زودی گشایشی در شرایط فعلی صورت می‌گیرد و ما شاهد شتاب در روند اجرای پروژه‌ها خواهیم بود. 

بهره‌برداری از فاز نخست طرح آبرسانی از سد جگین به بشاگرد

قصمی افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد شبکه فاضلاب شهر بندرعباس اجرا شده است و فقط در برخی از مناطق حاشیه ای و بافت فرسوده که قابلیت اجرای شبکه فاضلاب وجود ندارد، شبکه را اجرا نکرده ایم اما به محض اینکه طرح بازگشایی معابر در هر منطقه ای توسط شهرداری صورت گیرد، نسبت به اجرای شبکه فاضلاب اقدام می‌کنیم.   

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه تاکنون ۹۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در بندرعباس اجرا شده است، گفت: علیرغم سختی اجرای پروژه در بافت‌های فرسوده، این طرح در محلات آیت ا... غفاری، شمال بلوار جمهوری اسلامی، درخت سبز، سه راه برق، بلوار الشهدا، مسکن مهر و... نیز در حال اجرا است.

وی افزود: همچنین در راستای اجرای طرح فاضلاب، در دو سال گذشته تمامی دستگاه‌های اجرایی جهت بازگشایی معابر و نوسازی بافت فرسوده در محله چاهستانی‌ها نیز بسیج شده اند.

قصمی خاطرنشان ساخت: اجرای طرح فاضلاب در شهر ساحلی بندرعباس با توجه به بالا بودن سطح آب زیرزمینی کمک شایانی به توسعه و ارتقاء شاخص‌های بهداشتی کرده است. 

 

وی که به تازگی با حفظ سمت سرپرست آب و فاضلاب روستایی استان هرمزگان نیز شده است در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون روستاها با محدودیت منابع آبی مواجه هستند، گفت: هرمزگان جزو استان‌هایی است که جمعیت روستایی بالایی دارد و در حال حاضر ۲۸ مجتمع آبرسانی بزرگ توسط این شرکت در حال اجرا است. 

وی در خصوص رفع مشکلات آب روستای کولغ‌کاشی میناب هم گفت: مشکلات این منطقه حداکثر تا دو ماه آینده بطور کامل برطرف می‌شود. 

قصمی همچنین به پروژه‌های شاخص آبفا در سال جاری اشاره کرد و گفت: تصفیه خانه فاضلاب شهر میناب تا پایان امسال تکمیل و بهره‌برداری می شود. همچنین فاز نخست طرح آبرسانی از سد جگین به بشاگرد نیز اجرا شده که در تابستان سال جاری آب به سردشت می‌رسد.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: این طرح شامل اسکله و آبگیر در سد جگین، سه باب ایستگاه پمپاژ، پنج مخزن ذخیره آب و ۷۰ کیلومتر خط انتقال بوده و جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده و تاکنون جهت اجرای پروژه مذکور ۲۲۰۰ میلیارد ریال قرارداد منعقد شده است. 

افتتاح فاز دوم آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی بندرعباس

وی از بهره‌برداری فاز دوم آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب تا پایان مهرماه خبر داد و گفت: فاز سوم این پروژه نیز با همین ظرفیت تا پایان امسال و فاز نهایی آن تا پایان خرداد ماه سال آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و سهم منابع آبی شهر بندرعباس از آب‌شیرین‌کن‌ها به ۶۰ درصد می‌رسد.

 قصمی افزود: در اوج تحریم ها و علی رغم کارشکنی های تولیدکنندگان اروپایی ها کلیه تجهیزات آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی خریداری و همچنین مجوز احداث یک دستگاه آب شیرین کن به ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب نیز اخذ شده است که در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در ادامه از اجرای خط انتقال آب از آب‌شیرین‌کن یک‌صد هزار مترمکعبی تا مخازن داماهی بندرعباس خبر داد و گفت: این طرح به طول ۳۳ کیلومتر با لوله‌های فولادی به قطر ۱۴۰۰ میلیمتر و حجم ریالی دو هزار میلیارد ریال اجرا می‌شود. 

وی افزود: طرح حاضر با هدف ایجاد تاسیسات لازم جهت انتقال آب تولیدی آب‌شیرین‌کن بندرعباس به مخازن داماهی این شهر و تامین کمبود آب شهر بندرعباس و مناطق غربی شامل شهرها و روستاهای غرب بندرعباس در حال اجرا است. 

قصمی با بیان اینکه بیشترین پروژه‌ها را در زمان تحریم اجرا کرده ایم که نشان از توانمندی کشور در این حوزه است، اضافه کرد: در اوج تحریم‌ها، تصفیه خانه آب بندرعباس بازسازی شده است و با هدف پایداری کامل انتقال آب تجهیزات مورد نیاز برق اضطراری را نیز با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال خریداری و نصب کرده ایم.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: عملیات اجرایی طرح انتقال آب به بستک و جناح از آب‌شیرین‌کن ده هزار مترمکعبی بندر چارک و 70 کیلومتر خط انتقال و همچنین طرح آبرسانی به رویدر آغاز شده که این طرح‌ها از جمله طرح های بزرگ آبرسانی کشور هستند. 

وی در پایان با تاکید بر اینکه طی دو سال اخیر بیشترین اقدامات را در این حوزه انجام دادیم، بیان کرد: اطلاع رسانی وظیفه ماست و مردم حق دارند از این اقدامات مطلع باشند. 

قصمی همچنین در این رابطه، ضمن قدردانی از توجه و اهتمام رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به موقع فعالیت‌های آبفا، خواستار همکاری و همراهی بیشتر آنان در اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر خدمات این حوزه شد.

انتهای پیام/۸۸۰۳۰/

نظر شما