شناسهٔ خبر: 34736891 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جمهوری افغانستان مصالحه بر سر نیروهای امنیتی را منتفی دانست

ایرنا- تهران- رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با مسوولان نیروهای امنیتی کشور با تاکید بر تداوم و استمرار پیمان‌ های امنیتی این کشور با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) پس از حصول توافق صلح با طالبان، گفت، بر سر نیروهای امنیتی افغان معامله نمی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش رسانه های افغانستان، "اشرف غنی" گفت، در اولین روز شروع مذاکرات با طالبان، در بیانیه ای مشترک، دولت افغانستان به عنوان دولت رسمی، مشروع و نماینده تمام مردم افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور نیز به عنوان شریک اصلی و قانونی جامعه جهانی معرفی خواهند شد.

او با تاکید بر حفظ تمامی پیمان های امنیتی افغانستان با کشورهای جهان، افزود، در مذاکرات با طالبان، نیروهای امنیتی کشور وجه المصالحه قرار داده نخواهند شد.

غنی خاطر نشان کرد، امضای پیمان جدیدی بین دولت افغانستان و آمریکا و ناتو در دستور کار نیست. در روز شروع مذاکرات، اعلامیه ای مشترک صادر خواهد شد که در آن، دولت جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان دولت رسمی، مشروع و نماینده تمام مردم افغانستان و نیروهای پرافتخار افغانستان به عنوان شریک نیروهای بین‌ المللی معرفی خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه توافقنامه ای که در آن هویت و اقتدار ملی افغانستان محفوظ نباشد، قابل قبول نخواهد بود، افزود، برای انجام مذاکرات قید و شرطی نداریم اما، صلح مشروط است و اولین شرط ما این است که نیروهای امنیتی و دفاعی ما قابل معامله نیستند.

هشتمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان که از 3 اوت(12 مرداد) در دوحه قطر شروع شد، دوشنبه پایان یافت و انتظار می‌ رود به زودی توافقنامه ای میان آمریکا و طالبان امضا شود و پس از آن مذاکرات دولت افغانستان با طالبان آغاز شود.

انتظار می رود توافق آمریکا و طالبان زمینه ساز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و کاهش خشونت ها در این کشور شود.

نظر شما