شناسهٔ خبر: 34733180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سلیم‌زاده در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

3 تا 10 سال حبس در انتظار محمدعلی نجفی/ زندان رفتن شهردار پیشین تهران قطعی است

یک حقوقدان با اشاره به رضایت خانواده میترا استاد از محمدعلی نجفی اظهار کرد: اگر دادگاه تشخیص دهد که قتل میترا استاد موجب اخلال در نظم جامعه شده است، قاتل به 3 تا 10 سال حبس محکوم خواهد شد.

صاحب‌خبر -

سهراب سلیم‌زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در پاسخ به این سؤال که با گذشت خانواده میترا استاد از قصاص محمدعلی نجفی به‌دلیل قتل همسرش، روند حقوقی این پرونده به کجا خواهد کشید اظهار کرد: طبق مطلبی که صبح امروز در صفحه شخصی برادر مقتول درباره گذشت خانواده میترا استاد از شهردار پیشین تهران منتشر شد، طبق قانون محمدعلی نجفی اعدام نخواهد شد و در قانون مجازات اسلامی درباره قصاص آمده است که اگر اولیای دم از قاتل گذشت کنند، حکم قصاص اجرا نخواهد شد و به‌طور کلی در این پرونده‌ها نظر اولیای دم حرف اول را می‌زند.

وی ادامه داد: در ماده 612 قانون مجازات اسلامی آمده است که هرگاه فردی اقدام به قتل فرد دیگری کند ولی شاکی نداشته باشد یا اولیای دم نسبت به قاتل گذشت کنند، با اینکه حکم اعدام اجرا نخواهد شد، اما اگر این اقدام موجب اخلال در نظم جامعه شده باشد دادگاه می‌تواند قاتل را به حبس از 3 تا 10 سال محکوم کند.

این حقوقدان اظهار کرد: البته محمدعلی نجفی در این پرونده به‌دلیل حمل سلاح غیرمجاز نیز محکوم شده بود و از آنجا که در این پرونده با تعدد جرم مواجه هستیم، طبق قانون مجازاتی که شدیدتر است اجرا خواهد شد.

سلیم‌زاده با بیان اینکه حبس محمدعلی نجفی قطعی است اظهار کرد: موضوعی که در این پرونده واضح است، وقوع قتل عمد از جانب شهردار پیشین تهران بود که مشاهده کردیم بعد از برگزاری سه جلسه دادگاه، حکم قصاص نیز برای قاتل صادر شد که با گذشت خانواده مقتول این حکم اجرا نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته معتقدم که شیرینی‌ای که در گذشت و رضایت وجود دارد هرگز در قصاص قابل مشاهده نیست.

انتهای پیام/4110/پ

نظر شما